کد خبر: ۹۹۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 02
درچهارمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران اعلام شد:
شفاآنلاین:برخی ازسخنرانان و شرکت کنندگان درچهارمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران بربالابودن آمار مرگ ومیر بیماران قلبی درایران نسبت به کشورهای پیشرفته،شیوع حدود 57 درصدی سکته های مغزی و قلبی وسایرمشکلات مربوطه دراین باره هشداردادند.

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر فریدون نوحی، توجه به بحث پیشگیری و دقت روی ریسک فاکتورهای خطرزا را موثرترین عامل در کاهش آمار مرگ و میر مردم کشورهای توسعه یافته دانست و افزود: مردم ما علی رغم داشتن آگاهی پیرامون عوامل خطر به وجود آورنده بیماری های قلبی عروقی، متاسفانه نسبت به کنترل آن و رعایت دانسته های خود دقت و توجه لازم را ندارند.

رئیس بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی رعایت نکردن اقدامات پیشگیرانه را در افزایش بیماری های قلبی موثر دانست و ادامه داد: باتوجه به درمان های خوب و مناسبی که در داخل کشور وجود دارد ولی مرگ و میر بیماری های قلبی به دلیل رعایت نکردن مردم باوجود داشتن آگاهی کافی،همچنان زیاد است.


Képtalálat a következőre: „‫بیماری قلبی‬‎”

وی با اظهار امیدواری از ترویج و عمل به رعایت عوامل خطر اذعان کرد: پیشگیری همواره باید در صدر اقدامات باشد ولی باید توجه داشت که در برخی موارد درمان و کنترل بیماری هایی مثل فشار خون در سنین بالا نیز معنای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی عروقی را دارد.

دکتر نوحی ادامه داد: کنترل و درمان بیماری مانند فشار خون یعنی پیشگیری از بیماری های کلیوی، سکته مغزی و قلبی، بنابر این نکته مهم رعایت پیشگیری های اولیه برای جلوگیری از ابتلا به چاقی، فشار خون، دیابت و .... در صورت ابتلا درمان این بیماری ها بعنوان پیشگیری ثانویه حائز اهمیت است.

وی در پایان با اشاره به اطلاع رسانی های عمومی به مردم برای اجرای دانسته ها به عنوان یکی از تمهیدات لازم برای پیشگیری، خاطرنشان کرد: باید از کودکی با معرفی فاکتورهای خطر، رعایت کارهایی مثل تغذیه سالم، فعالیت و ورزش کافی، عدم کشیدن سیگار و ... برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها ترویج کنیم.

شیوع حدود 57 درصدی سکته های مغزی و قلبی

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران با اشاره به حضور حدود 1500 متخصص قلب و بیش از 300 جراح قلب در کشور، بیان داشت: در حال حاضر خدمات ایران برای درمان بیماران قلبی عروق جز بالاترین استانداردهای دنیا است و حدود 85 درصد بیماری های قلبی عروقی قابل پیشگیری هستند.

وی در ادامه با تاکید بر نقش پیشگیری در عدم ابتلا به بیماری های قلبی و یا به تعویق افتادن ابتلا به این نوع بیماری ها، افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری و نبود برنامه ریزی دقیق درخصوص پیشگیری، در حال حاضر در وزارت بهداشت طرحی تحت عنوان طرح تحول بهداشت در دست اجرا است.

این فوق تخصص گوارش از وجود حدود 35 درصد مردم ایران در معرض عوامل خطر و ابتلای به سکته های مغزی و قلبی بی علامت و بدون اطلاع خود خبر داد و اضافه کرد: این افراد معمولا با یک سکته قلبی متوجه بیماری خود شده، در حالی اگر قبل از بروز این بیماری ها توسط پزشک شناسایی شوند علاوه بر دریافت توصیه هایی برای تغییر شیوه زندگی قرص هایی نیز برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی تجویز می شود.

وی با اشاره به تولید قرص پلی پیل در ایران به عنوان یکی از اولین کشورهای تولید کننده این دارو در دنیا و عرضه آن به تمامی داروخانه ها از سال آینده بر اساس تصویب معاونت غذا و دارو تصریح کرد: تحقیق روی این قرص ترکیبی در کشور ما حدود 10 سال انجام شده و پس از عرضه به داروخانه ها از فروردین ماه امسال، برای بیماران مبتلا به فشار خون، چربی خون و ... به جای مصرف چند قرص در روز، دارو براساس نوع بیمار تجویز می شود.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه سالانه حدود 500 هزار ایرانی دچار سکته قلبی و مغزی می شوند که از این تعداد حدود 160 هزار نفر جان خود را از دست می دهند، اذعان داشت: ما در مقوله پیشگیری هنوز عقب هستیم و اقدامات جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی گفت: بیماری های واگیر که در گذشته شیوع بالایی داشته اند، امروزه با توجه به پیشگیری آنها توسط واکسن جای خود را به بیماری های مزمن و غیرعفونی داده و با توجه به پیرترشدن و افزایش امید به زندگی جامعه امروز، شیوع بیماری های مزمن و بخصوص قلبی عروقی زیاد شده و در حال حاضر نیاز به اقدامات پیشگیرانه جدی در این خصوص داریم.

وی در پایان چربی خون، فشار خون، چاقی، بی تحرکی و قند خون بالا را عوامل مهم خطر بیماری های قلبی عروقی خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع حدود 57 درصدی سکته های مغزی و قلبی در افراد بالای چهل سال، در صورت جلوگیری از این سکته ها می توان امید به زندگی را از سن حدود 74 سال در حال حاضر به 80 سالگی رساند.

علل اصلی بروز عفونت های دریچه قلب

پروفسور کارلوس مسترس جراح قلب از اسپانیا، چهارمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران و بیست ویکمین کنگره سالانه انجمن قلب و عروق ایران را از لحاظ علمی بهترین کنگره در سطح خاورمیانه و قابل قیاس با کنگره های خوب آمریکا و اروپا ارزیابی کرد و بیان داشت: بیماری های کرونر و قلب در تمام دنیا از بیماری های شایع دنیاست ولی در اینجا شیوع بیماری های دریچه ای ناشی از روماتیسم قلبی بیش از اروپا دیده می شود.

وی کنترل چاقی، فشار خون، چربی خون و ... را عوامل موثر پیشگیری بیماری های قلبی عنوان و تصریح کرد: رعایت عوامل پیشگیری نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز ضروری و تأثیر آن در کاهش بیماری ها غیرقابل انکار است.

این جراح قلب با اشاره به عنوان سخنرانی خود در این کنگره مبنی بر عفونت های دریچه ای قلب افزود: عفونت دریچه های قلب یکی از بیماری های قلبی است که در حال حاضر به صورت محدود بوده ولی افزایش آگاهی مردم و افکار عمومی نسبت به علائم این بیماری و درمان سریع آن لازم است.

وی گفت: ورود میکروب و تهاجم آن به دریچه های قلب بوسیله راه هایی مثل عفونت های دندان، اعمال جراحی، اعتیاد به داروهای تزریقی و ... از علل اصلی بروز عفونت های دریچه قلب به شمار می آیند.

پروفسور کارلوس در پایان با تاکید بر اهمیت شاخت راه های بروز عفونت های دریچه ای قلب و همچنین راه های پیشگیری از آن، خاطرنشان کرد: این بیماری درمانهای مختلفی داشته ولی به طور معمول 50 درصد افراد مبتلا توسط دارو و به صورت طبی و حدود نیمی از این بیماران ، نیاز به عمل جراحی دارند.

ارائه موضوعات جدید و نوین حوزه پرستاری قلب

دکتر حمید پیروی دبیر علمی بخش پرستاری قلب در حاشیه چهارمین کنگره مشترک قلب و عروق گفت: انجمن علمی پرستاران قلب ایران از زیر مجموعه های این کنگره و یکی از مهمترین بخش های مرتبط با بیماری های قلب همیشه در بخش پرستاری حضور داشته است.

وی بحث و گفتگو پیرامون مطالب و موضوعات جدید و نوین حوزه پرستاری را یکی از محورهای این کنگره خواند و ادامه داد: در قسمت های دیگر، مباحثی که بر اساس تجربیات بالینی پرستاران است مورد بحث و چالش قرار گرفته و توضیحات بیشتر و مورد نیاز پیرامون آنها نیز گفته می شود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تصریح کرد: طبق روال کنگره های هر سال در برنامه های کنگره مشترک علاوه بر مقالاتی که به عنوان سخنرانی ارائه می شوند، مقالاتی نیز به عنوان پوستر برای ارائه در طول روزهای برگزاری کنگره برگزیده شده اند.

وی از برگزاری نشست های تخصصی با گردهمایی پزشکان و پرستاران باتجربه خبر داد و افزود: موضوعات تخصصی در ابعاد مختلف پرستاری قلب و عروق از جنبه جراحی، داخلی، کاردیولوژی و بقیه موارد از جمله مباحث مورد بررسی در این نشست ها است.

Képtalálat a következőre: „‫بیماری قلبی‬‎”

دکتر پیروی پیشگیری از بیماری های قلبی را از مهمترین نکات قابل توجه دانست و ادامه داد: برنامه عمده زیرمجموعه پرستاری متمرکز بر اقدامات پیشگیری بوده و علاوه بر آن برای پرستاران بالینی هم نشست های تخصصی دیده شده تا زمینه ای برای افزایش مهارت های مراقبت از بیماران قلبی برای آنها فراهم شود.

وی در پایان با تاکید بر تاثیر نقش پرستاران قلب در مراقبت از بیماران قلبی برای تکمیل فرآیند درمان، خاطرنشان کرد: شروع درمان های پزشکی بیمار و اقدامات درمانی وی دقیقا همزمان با شروع اقدامات مراقبتی، توسط پرستاران بوده که اهمیت نیاز به پایش دقیق بیماران را تشدید کرده و سبب تمایز این بخش از پرستاری با دیگر بخش ها می شود.

هشدار به زنان باردار و خطرات انعقاد خون

رئیس انجمن اکوکاردیوگرافی ایران در حاشیه چهارمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران با اشاره به لزوم استفاده از داروهای ضد انعقاد در حاملگی بخصوص در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی یا دارای زمینه مستعد انعقادی، گفت: استفاده از داروهای ضد انعقاد در دوران بارداری و چگونگی تجویز آن به دلیل برخی مضرات داروها، گاه برای مادر و گاه برای جنین بسیار چالش برانگیز است.

دکتر نیلوفر سمیعی با تاکید بر حفظ سلامتی مادر و جنین به عنوان دو موجود زنده در زمان استفاده از داروهای ضد انعقاد، افزود: مقدار و نوع داروی تجویز شده در این دوران به شرایط بیمار بستگی دارد چون برخی از داروها منجر به آسیب جنین و برخی دیگر نیز منجر به آسیب مادر شده از این رو طی دوران حاملگی مراقبت دقیقتری باید انجام شود.

 متخصص قلب و عروق، داروهای مهم ضد انعقاد را شامل وارفارین و هپارین معرفی کرد و ادامه داد: وارفارین ها که معمولا به صورت خوراکی برای جلوگیری از تشکیل لخته خون در داخل قلب و بخصوص برای افرادی با دریچه مصنوعی استفاده می شود، حائز اهمیت بوده ولی در برخی موارد به دلیل عبور از جفت منجر به بروز ناهنجاری های چشمی، استخوانی، غضروفی و حتی عقب افتادگی های ذهنی جنین می شود.

وی افزود: هپارین ها دسته دوم داروهای ضد انعقادی به صورت تزریقی هستند که برای جنین بدون عارضه بوده ولی موثر در کاهش محافظت مادر می باشد.

دکتر سمیعی با بیان اینکه گاهی در بیمارانی که دریچه فلزی در داخل قلبشان دارند احتمال بروز لخته در قلب مادر به قدری بالاست که با وجود تمام عوارض و ناهنجاری ها وارفارین تجویز می شود؛ اظهار کرد: در صورتی که مادری بدون دریچه مصنوعی دارای ضربان نامنظم باشد، داروی وارفارین قطع و هپارین استفاده می شود.

رئیس انجمن اکوکاردیوگرافی ایران استفاده از هپارین به دلیل تزریقی بودن و استفاده مداوم در داخل رگ و به صورت روزانه طی 9 ماه بارداری را سخت دانست و اذعان کرد: در برخی موارد بیماران استفاده کننده از هپارین به دلیل انجام آزمایشات مکرر روزانه یا هفتگی، اندازه گیری پلاکت خون، میزان سطح ضد انعقاد خون و نیاز به تزریقات دائم، در بیمارستان بستری می شوند.

دکتر سمیعی با اشاره به چالش موجود درباره چگونگی تجویز درست این دارو در دوران بارداری خاطرنشان کرد: با توجه به نظرات و بررسی های انجام شده پروتکل کشوری با همکاری وزارت بهداشت تنظیم شده که البته باید دائم به روزرسانی شود و بر اساس آن بیماران براساس شرایط، مصرف ضد انعقاد، مقدار مورد نیاز و طول مدت دسته بندی شده و برای اتخاذ تصمیم درست در مورد بیمار یک الگوریتم مشخص ارائه می شود.

اکوکاردیوگرافی کم تهاجمترین روش تشخیص امراض قلب و عروق

دکتر احمد صالحی عمران فوق تخصص اکوکاردیو گرافی در حاشیه برگزاری بیست و یکمین کنگره سالانه انجمن قلب و عروق ایران با اشاره به فعالیت های کاری خود در کشورهای کانادا و عربستان و حضورپیوسته در کنگره های قلب و عروق ایران گفت: سطح علمی این کنگره در مقایسه با کنگره های اروپایی و آمریکایی بسیار خوب بوده و هر سال ایران در مسیر تشخیص، درمان و پژوهش پیشرفتهای به سزایی نسبت به گذشته دارد.

وی بار علمی این کنگره را به دلیل برگزاری ترکیبی آن با دیگر انجمن های مرتبط بسیار خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: پزشکان ایرانی باوجود مشکلات عدیده در راه یابی به مراکز علمی دنیا با سخت کوشی توانسته اند اکنون هم سطح و در برخی موارد حتی جلوتر از کشورهای پیشرفته جهان گام بردارند .

این متخصص قلب و عروق، اکوکاردیو گرافی را یکی از مهمترین ابزارهای نوین تصویر برداری غیرتهاجمی قلب ارزیابی کرد و ادامه داد: این دستگاه یکی از شایع ترین انواع تکنیک تصویربرداری قلب است که خوشبختانه در ایران هم به روزترین این دستگاه ها موجود می باشد.

وی متفاوت بودن اندازه دستگاه اکوکاردیوگرافی از اندازه یک موبایل تا سایز بسیار بزرگ آن را جزء مزایای این دستگاه عنوان کرد و افزود: قابل استفاده بودن این دستگاه در همه جا و تشخیص به موقع بیماری توسط آن از لحاظ پیشگیری بیماری های قلب بخصوص بیماری های دریچه قلب بسیار موثر بوده بگونه ای که میتوان بیماری های دریچه ای را در مراحل اولیه با این دستگاه شناسایی کرد.

دکتر صالحی عمران در خاتمه خاطرنشان کرد: غیرتهاجمی و ارزان بودن این دستگاه از دیگر مزایای مهم این وسیله برای تشخیص زودرس و درمان به هنگام بیماری های دریچه ای قلب به شمار می رود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: