کد خبر: ۹۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 02
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها> می‌توان درباره مهم‌ترین مشکلاتی که در بیمارستان‌های سوختگی وجود دارد، گفت درمان سوختگی نیاز به هزینه بالایی دارد و مدت درگیری این بیماران نیز نسبت به بیماران دیگر بیشتر است.
 در فاز حاد، این بیماری هزینه‌های بالاتری دارد و دیگر اینکه در ادامه اقداماتی که برای پیگیری این بیمارن نیاز است، بر هزینه‌ها می‌افزاید. با وجود اینکه هزینه‌های سوختگی بالا است، بیمه این هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد. در حال حاضر کمکی که طرح تحول نظام سلامت کرد، این بوده که حداقل در فاز فعلی با بودجه‌ای که در اختیار این حوزه قرار داد، بسیاری از هزینه‌ها را پوشش داده و از هزینه‌ها کاسته است.

 اما واقعا مشخص نیست،که این پوشش هزینه‌ای، مساله‌ای دائمی باشد. پرداخت این هزینه‌ها باید از طریق بیمه نهادینه شود. تعداد زیادی وسیله وجود دارد که برای سوختگی لازم است و باید هزینه آنها پرداخته شود. تقریبا اکثر این هزینه‌ها را بیمه پوشش نمی‌هد. اگر قرار باشد که طرح تحول نظام سلامت هم بعد از مدتی برداشته شود، باز هم با مشکلات سابق روبه‌رو خواهیم شد. به نظر می‌رسد که باید پوشش بیمه‌ای را بالا ببرند. به اضافه اینکه ما نیاز داریم، برخی از تجهیزات را داشته باشیم،که این مساله هزینه‌های بسیار بالایی دارد و بیمارستان سوختگی و دانشگاه نمی‌توانند به تنهایی این هزینه را بپردازند و وزارت بهداشت باید این تجهیزات را خریداری کند.

 فضاهای بیمارستان‌های سوختگی استاندارد نیست. حتی شاید بتوان گفت، در حال 40 الی 50 تخت سوختگی استاندارد هم نداریم. این‌ها مسائلی است که نیاز به هزینه دارد. اما تصور می‌کنم، مشکل اساسی دیگر در سوختگی این است که پیشگیری نمی‌کنیم.

 مساله پیشگیری شعار نیست، واقعا هزینه‌های کمتری دارد. یک بیمار سوختگی به ازای هر درصد سوختگی آن هم در بیمارستان‌های دولتی حدود یک میلیون تومان هزینه دارد و اگر به بخش خصوصی برود، همین هزینه دو الی سه برابر می‌شود. اما برای پیشگیری اگر هزینه‌هایی را که در یک سال کشور بابت بیماری سوختگی پرداخت می‌شود، صرف پیشگیری شود، شاید بتوان گفت‌، ده‌ها برابر این هزینه صرفه‌جویی می‌شود. همچنین ما در بیمارستان مطهری مطالعه‌ای درباره شیوع HIV در بیماران سوختگی انجام دادیم.

بر اساس مطالعاتی که ما انجام دادیم در آن دوره زمانی میزان شیوع HIV در حدود نیم درصد بود. در 969 بیماری که در فاصله یک سال بستری شده بودند، پنج بیمار دچار HIV مثبت بودند. گفته می‌شود، افرادی که دچار ایدز هستند، در فازی که ایدز فعال است، ممکن است که دچار ضعف سیستم ایمنی شوند و در نتیجه پیامد بیماری در این افراد بیشتر از افرادی باشد،که این مشکل را ندارند. خوشبختانه هیچ موردی از مرگ در این افراد وجود نداشت، اما مدت اقامت آنها نسبت به بیماران دیگر بیشتر بود. سپید

سید حمید صالحی-جراح و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: