کد خبر: ۹۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 02
شفا آنلاین>سلامت>برنج تراریخته، محصولی است که از طریق مهندسی و اصلاح ژن‌ها، تغییراتی در DNA آن به وجود می‌آید.
به گزارش شفا آنلاین،  به نقل از سپید این محصول باوجود این تغییرات دارای صفات خوبی مانند مقاومت بیشتر در برابر آفت، تحمل خشکی یا موارد دیگر می‌شود. بهروز جنت، مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو معتقد است محصولات تراریخته یک موضوع بین‌المللی است که موافقان و مخالفانی دارد. این دو دیدگاه شامل مسائل زیست‌محیطی و سلامتی انسان است که باب گفتگو در موردشان، در مطبوعات ایران هم داغ است.

ورود برنج تراریخته نیاز به مجوز وزارت بهداشت دارد
       حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو، با تاکید بر اینکه هنوز هیچ مجوزی برای ورود برنج‌های ترا ریخته به بازار از سوی وزارت بهداشت صادر نشده است . «در حال حاضر برنج ترا ریخته در کشور نیست و اگر برنج تراریخته‌ای وارد کشور شده باشد، غیرقانونی است.»

او درباره محصولات تراریخته موجود در بازار توضیح می‌دهد: «تاکنون تنها دانه‌های روغنی و روغن‌های ترا ریخته از وزارت بهداشت مجوز دریافت کرده‌اند. روغن‌های ترا ریخته مورد تائید وزارت بهداشت روغن سویا، کتان، ذرت هستند که در دنیا تولید می‌شود.»

       رستگار با تاکید بر اینکه در خصوص صدور مجوز محصولات ترا ریخته مانند کشورهای اروپایی سختگیرانه عمل می‌شود، می‌گوید: «بر اساس ضوابط ویژه موجود در سازمان غذا و دارو، به محصولات تراریخته مجوز ورود به بازار داده می‌شود اما در خصوص فراورده‌های خام کشاورزی، قبل از ورود به کشور باید از وزارت جهاد کشاورزی مجوز دریافت کنند و بعد از آن برای ورود به بازار باید از وزارت بهداشت گواهی بهداشتی دریافت کنند.»

       مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت را مسئول سلامت کشور می‌داند و می‌گوید: «اگر برنج تراریخته‌ای در کشور تولید یا وارد شود، ابتدا باید در وزارت بهداشت از جنبه‌های مختلف بررسی شود. وزارت بهداشت بر اساس اینکه کدام ژن تغییر کرده و این تغییرات تا چه میزان است به محصولات تراریخته مجوز می‌دهد. بااین‌حال تنها همان روغن‌های مذکور از وزارت بهداشت مجوز دریافت کرده‌اند و هیچ فراورده خام کشاورزی تاکنون به وزارت بهداشت ارجاع داده نشده است.»

       رستگار معتقد است که بخش نظارتی بر این مسئله باید از سوی سیستم‌های نظارتی کشور تعریف شود. او می‌گوید: «ضوابط هر کشوری باید بر اساس سیستم نظارتی آن تعریف شود تا بر همان اساس حرکت کنیم. همچنین ازنظر دانشمندان و صاحب‌نظران کشور استفاده می‌شود اما در آخر تصمیم نهایی در این زمینه از سوی وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط‌زیست گرفته می‌شود.»

ممنوعیت تولید محصولات تراریخته خوراکی
       وزیر جهاد کشاورزی درباره تولید محصولات ترا ریخته در کشور گفت: «بنده تاکنون در این زمینه اظهارنظری نداشته‌ام اما آنچه قرار است ما به آن عمل کنیم، در چارچوب مقررات انجام می‌شود.» حجتی بابیان اینکه امروزه بیشتر تولید سویا در دنیا به شکل ترا ریخته انجام می‌شود، افزود: «مرکز تولید سویا، کشورهای آمریکا و برزیل هستند، ضمن اینکه این اتفاق در مورد ذرت نیز رخ می‌دهد.»

       او درباره تولید محصولات تراریخته در کشور معتقد است که در کشور مقرراتی وجود دارد که اگر قرار شد وارد این عرصه شویم، در زمینه تولید محصولات دست‌اول خوراکی نباشد.

برنج تراریخته، انقلابی در غذای ایرانی
       جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران، در مورد برنج ترا ریخته می‌گوید: «این تکنولوژی جدید که انقلابی بزرگ در محصولات زراعی خواهد بود، در سراسر جهان، توجه ویژه‌ای به آن شده و بسیاری از کشورها خواهان استفاده از این مواد غذایی هستند.» او علت این گرایش جهانی را ویژگی‌های سلامتی و تغذیه‌ای این محصولات می‌داند.

       رزاز می‌گوید: «این محصولات که با تغییر ژنتیکی ایجادشده، نسبت به آفات مقاوم هستند، موجب می‌شوند که استفاده از آفت‌کش‌ها و سم‌ها به صفر برسد. این موضوع با توجه به اینکه نظارت ضعیفی نسبت به استفاده از آفت‌کش و سم‌ها یا آگاهی کمی در مورداستفاده از آن وجود دارد، عاملی برای سلامتی مصرف‌کننده‌ها به شمار می‌آید.»

       او در خصوص برنج تراریخته توضیح می‌دهد: «برنج نیز از این امر مستثنا نیست و تغییراتی که در آن انجام‌گرفته باعث تقویت و مقاوم شدن محصول نسبت به آفت‌ها و قارچ‌ها شده و محصول تولیدی نیز بر اساس آزمایش‌های مختلف ازنظر ایمنی و بهداشت محصول موردبررسی و تائید قرارگرفته است. بنابراین نگرانی از این نظر وجود ندارد، چراکه در علم صنایع غذایی و کشاورزی، آزمایش‌ها و مطالعات کافی برای اعلام سالم بودن محصول برای مصرف انسانی صورت می‌گیرد.»

       با اینکه سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که این نوع برنج تاکنون در کشور موجود نبوده، اما رئیس انجمن تغذیه ایران می‌گوید: «این محصول در ایران به‌تازگی به‌صورت تراریخته تولیدشده است. حال‌آنکه محصولات بسیاری نظیر انواع میوه‌ها در کشورهای پیشرفته به این صورت تولید و مصرف می‌شود و حتی غنی‌سازی ژنتیکی ازنظر میزان مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز انجام می‌پذیرد. مخالفت‌های موجود در این صرفاً به علت تازه بودن این علم در ایران بوده و طبعاً در برابر تمام نوآوری‌ها مقاومت اولیه وجود خواهد داشت و همین مقاومت‌ها و انتقادها به پیشرفت صحیح تکنولوژی در این زمینه منجرخواهد شد.»

       رزار با توجه به مزیت‌های اقتصادی، بهداشتی و سلامتی این محصول می‌گوید: «با توجه به افزایش راندمان تولید، کاهش مصرف آب موردنیاز، نبود هزینه‌کرد برای سموم و آفت‌کش‌ها، افزایش سوددهی و کاهش دریافت مواد شیمیایی توسط مصرف‌کننده می‌توان استفاده از برنج تراریخته را انقلابی در قوت اصلی ایرانی دانست.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: