کد خبر: ۹۹۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 04
فوق تخصص گوارش و کبد درگفتگو با شفا آنلاین اعلام کرد:
شفا آنلاین- فوق تخصص گوارش و کبد یبوست را در خانم ها، افراد مُسن و کودکان در مقایسه با جمعیت عادی شایع دانست و به بیان نکات مهمی دراین باره پرداخت.
دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهارکرد: یبوست عارضه شایعی است و بر اساس آمارها در خانم ها، کودکان و افراد مُسن در مقایسه با جمعیت عادی شیوع بیشتری دارد.


وی ادامه داد: مطالعات وبررسی ها نشان می هد در ایران حدود 30درصد مردم از یبوست رنج می برند.

باورهای غلط درباره یبوست

فوق تخصص گوارش و کبد تأکید کرد: بسیاری از اوقات افرادی که هر روز اجابت مزاج ندارند بر این باروند که دچار یبوست اند و دفع روزانه مدفوع ضروری است در حالی که این باور صحیح نیست.

تعریف صحیح یبوست

به گفته ابراهیمی دریانی، به طور معمول اگر کسی در هفته کمتر از 3 بار اجابت مزاج داشته باشد،یا یک چهارم مواردی که اجابت مزاج با سختی همراه باشد و فرد بیش از حد زور بزند و تا 25 درصد مواردی که فرد برای اجابت مزاج می رود اما دفع کامل نباشد یعنی باز احساس داشتن مدفوع دارد بنابراین در این 3 حالت یبوست معنا می گیرد.

توصیه به افراد دچار یبوست

متخصص داخلی با اشاره به اهمیت ورزش کردن در افراد مبتلا به یبوست ادامه داد: همچنین مصرف 2 لیوان آب قبل از صبحانه، مصرف مایعات زیاد در طول روز، مصرف دو واحد میوه قبل از صبحانه مانند سیب با پوست، مصرف صبحانه کامل،مصرف روغن زیتون و سالاد همراه غذا،سعی در عدم مصرف غذاهای شیرین و چرب به افراد مبتلا به یبوست توصیه می شود.

وی در خصوص علت عدم مصرف غذاهای چرب و شیرین در افراد مبتلا به یبوست اظهارکرد: زیرا دفع چربی از روده بیشتر از 4ساعت طول می کشد و هرچقدر مواد قندی و چربی کمتر مصرف شود و به جای آن سلولز مصرف شود مانند نان های سبوس دار و حبوبات به دفع راحت تر مدفوع کمک می کنند.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام (ره) تهران یادآور شد: گاهی اوقات هم برای درمان یبوست باید با صلاح دید پزشک از دارو استفاده شود که انواع متفاوتی دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: