کد خبر: ۹۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 01
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>یک بررسی جدید نشان می‌دهد که خوردن مقدار زیادی سبزی‌ها و میوه‌های غنی از مولکول‌های فلاوونوئیدها ممکن است به بزرگ‌سالان کمک کند، از افزایش وزن با بالا رفتن سن جلوگیری کنند.
به گزارش شفا آنلاین،اغلب گیاهان حاوی فلاوونوئیدها با غلظت‌های گوناگون هستند. برخی از دانشمندان اعتقاد دارند که ابن ترکیبات طبیعی دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی هستند که ممکن است به توضیح برخی از منافع بهداشتی رژیم‌های غذایی غنی از میوه‌ها و سبزی‌ها کمک کنند.

       مونیکا برتویا از دانشکده بهداشت عمومی تی اچ چن دانشگاه هاروارد در بوستون و سرپرست این پژوهش گفت: «ما دریافتیم که افزایش مصرف میوه‌هایی مانند سیب، میوه‌های توت مانند و انگور با افزایش وزن کمتری همراهی دارد و این میوه‌ها منابع غنی از برخی از انواع فلاوونوئیدها هستند.» او افزود: «هنگامی که پژوهشگران میزان فیبری که این افراد می‌خوردند، در نظر گرفتند، معلوم شد که همه انواع فلاوونوئیدها با کاسته شدن از اضافه‌وزن همراهی ندارند.»

       برتویا گفت: «هدف این پژوهش این است که تعیین شود کدام میوه‌ها و سبزی‌ها برای جلوگیری از افزایش وزن بهتر از بقیه هستند تا دستورالعمل‌های غذایی فعلی که مصرف میوه و سبزی بیشتر را توصیه می‌کنند، اما به‌وضوح معین نمی‌کنند که کدام‌یک از سبزی‌ها و میوه‌ها برای پیشگیری از چاقی موثرترند، دقیق‌تر شوند.»

       برتویا و همکارانش برای تعیین ارتباط میان فلاوونوئیدها و وزن داده‌های نظرخواهی مربوط به ۱۲۴۰۰۰ نفر از کارکنان بهداشتی در آمریکا را که در فواصل ۱۹۸۶ و ۲۰۱۱ را تجزیه‌وتحلیل کردند. آنان افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و افرادی را که در شروع نظرخواهی چاق بودند، حذف کردند و همچنین داده‌های مربوط به زنان باردار را هم حذف کردند. مشارکت‌کنندگان وزنشان را هر دو سال یک بار گزارش کرده بودند و پرسشنامه‌های غذایی را هر چهار سال یک بار پر کرده بودند.

       این پژوهشگران بر اساس گزارش افراد درباره چیزهایی که خورده بودند، از داده‌های وزارت کشاورزی آمریکا درباره محتوای فلاوونوئیدی غذاهای خاص استفاده کردند تا تعیین کنند که این افراد چه مقدار از این ترکیبات را مصرف کرده‌اند. نیمی از شرکت‌کنندگان در همه این بررسی‌ها دست‌کم ۲۲۴ میلی‌گرم تا ۲۴۷ میلی‌گرم فلاوونوئید در روز مصرف کرده بودند. این افراد در طول یک دوره چهارساله به‌طور میانگین یک تا ۲ کیلوگرم وزن اضافه کرده بودند. براساس گزارش این پژوهشگران که در ‌The BMJ منتشر شده است، افرادی که بیشتر از حد میانگین فلاوونوئید مصرف کرده بودند، اندکی کمتر وزن اضافه کرده بودند. این تفاوت به حدود ۵۰ گرم تا ۳۰۰ گرم در طول چهار سال به ازای هر انحراف معیار بالاتر از میزان میانگین مصرف فلاوونوئید رسید. برای مثال، مصرف ۷ میلی‌گرم بیشتر از فلاوونول‌ها- زیرنوعی از فلاوونوئیدها که در چای و پیاز یافت می‌شوند- نسبت میانگین مصرف روزانه با حدود ۷۲ گرم افزایش وزن کمتر در طول چهار سال همراهی داشت.

       این پژوهشگران برای اندازه‌گیری تاثیر همه فلاوونوئیدها نتایج را بر حسب عوامل بسیار گوناگونی که می‌توانند بر وزن تاثیر بگذارند، از جمله سن، جنسیت، ورزش، سیگار کشیدن، الکل، کافئین، خواب و زمان گذرانده شده به‌طور نشسته برای تماشای تلویزیون تعدیل کردند. این پژوهشگران همچنین تاثیر سایر چیزهایی را که افراد مصرف کرده بودند، مانند آب‌میوه، غذاهای سرخ‌شده، غلات کامل در برابر غلات تصفیه‌شده، لبنیات پرچربی در برابر لبنیات کم‌چربی، نوشابه‌های گازدار، گوشت‌های فراوری‌شده یا فراوری نشده، چربی‌های ترانس و غذاهای دریایی در نظر گرفتند.

       پس از تعدیل یافته‌ها از لحاظ مصرف فیبر که با کاهش میزان جذب چربی بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارد، فقط سه نوع فلاوونوئید در این بررسی با کاستن از میزان افزایش وزن همراهی داشتند- آنتروسیانین‌ها که عمدتاً از بلوبری (قره‌قاط) و توت‌فرنگی در رژیم غذایی این افراد به دست آمده بود؛ فلاوونول‌ها و پلیمرهای فلاوونوئیدی که عمدتاً از چای و سیب به دست می‌آیند. به گفته پژوهشگران سایر محدودیت‌های این بررسی شامل اتکای این تحقیق به گزارش دقیق شرکت‌کنندگان درباره چیزهایی که می‌خوردند و میزان وزنشان بود. همچنین پرسشنامه‌های غذا مورداستفاده در این نظرخواهی‌ها همه منابع غذایی فلاوونوئیدها را در نظر نگرفته بودند. بااین‌وجود، این پژوهشگران درنهایت به این نتیجه‌گیری می‌رسند که این یافته‌ها بیانگر این است که انتخاب ‌میوه‌ها و سبزی‌های با میزان بالای فلاوونوئید مانند سیب، گلابیِ، میوه‌های توت مانند و فلفل‌ها ممکن است به کاهش وزن کمک کنند.

       اما سامانتا هلر، متخصص رژیم غذایی و فیزیولوژیست ورزشی در مرکز پزشکی لانگون در دانشگاه نیویورک می‌گوید، ممکن است علت افزایش کمتر وزن در افرادی که سبزی و میوه بیشتری می‌خورند، این باشد که این افراد رژیم غذایی سالم‌تری دارند و کالری‌های کمتری دریافت می‌کنند. هلر که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: «هنگامی که ما با رژیم حاوی غذاهای گیاهی مانند میوه‌های توت مانند و فلفل‌ها مواجهیم، گزینه‌های کمتر سالم مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده و برگرها را با احتمال بیشتری کنار می‌گذاریم. همچنین ممکن است علت این باشد که این افراد توجه بیشتری به سلامتشان دارند.»سپید
منبع: AFP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: