کد خبر: ۹۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 29
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها> آنچه از آمارها برمی‌آید به سادگی نشان می‌دهد تنها با اطلاع رسانی عمومی و آموزش‌های رسمی به عموم جامعه، سرطان پستان در مردم زودتر تشخیص داده می‌شود و در نتیجه درمان نیز با روش‌های کم‌تهاجمی خواهد بود و سلامت جامعه ارتقا خواهد یافت.
   در این میان رسانه‌ها، وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بهترین وسیله برای آموزش به عموم جامعه در رابطه با سرطان باشند و از آنجا که به صورت مستقیم می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند، نخستین گزینه برای اطلاع‌رسانی درست و بدون ابهام به مردم جامعه هستند.

       در همین زمینه برنامه‌های زیادی در زمینه سرطان پستان انجام شده است. یکی از آنها شبکه‌های ارتباطی است که خود بیماران سرطانی با یکدیگر دارند. در تقریباً پنج سال گذشته ما همزمان با کنگره بین‌المللی سرطان پستان، گردهمایی خود بیماران مبتلا به سرطان پستان را هم داشتیم که در قالب جشن برگزار می‌شد. این جشن را خود بیماران برنامه‌ریزی می‌کردند و هر سال جمعیتی شاید بیشتر از هزار نفر به این مراسم می‌آمدند.

در انجمن به آنان فضای کافی برای فعالیت داده می‌شد و آنان با گروه‌های مختلف تماس می‌گرفتند. در روز جشن هنرمندان و ورزشکارانی که برای حمایت از بیماران فعالیت می‌کنند، دعوت می‌شدند و خود بیماران هم دوستان و خانواده‌ها و بیماران دیگر را به جشن می‌آوردند و در رابطه با بیماری خود و اینکه چطور معالجه شدند سخنرانی می‌کنند. این برنامه بازخوردهای بسیار خوبی به ما داد و بسیاری از افراد مشتاق شده بودند بروشورها و کتاب‌های آموزشی را تهیه کنند تا در این زمینه بیشتر بدانند. تنها امسال به علت همزمانی انتخابات با برگزاری کنگره این جشن برگزار نشد که امیدواریم از سال دیگر این رسم را ادامه دهیم.

       از سوی دیگر باید در نظر داشت که در این مراسم بیماران به راحتی در رابطه با بیماری خود صحبت می‌کردند و به هیچ عنوان محدودیتی در این زمینه وجود نداشت. این طور نیست که فرهنگ اجتماعی ما اجازه ندهد در این زمینه در رسانه‌های ملی صحبت شود و یا مردم از گفت‌وگو درباره آن امتناع کنند. ما به راحتی می‌توانیم با در نظر گرفتن فرهنگ حاکم و خرده فرهنگ‌های بومی موجود در کشور در زمینه بیماری‌های سرطان صحبت کنیم و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین، این وظیفه بیش از قبل روی دوش اصحاب رسانه و خصوصاً رسانه‌های تصویری خواهد بود تا بتوانند به اطلاع‌رسانی بیشتر و بهتر به عموم جامعه کمک کنند. سپید

حمید رضا میرزایی-متخصص رادیوتراپی و انکو لوژی دبیر علمی کنگره

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: