کد خبر: ۹۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 29
شفا آنلاین>سلامت>دیدگاه‌های جدید پیشنهاد می‌کند که منشا سلول‌های انسانی برای تولید بافت‌ها و اندام‌ها ممکن است نکته مهمی در پزشکی شخصی باشد.
به گزارش شفا آنلاین،محققان به تازگی نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که حاکی از تفاوت‌های مولکولی موجود در سلول‌ها است و تاکید دارد که این تفاوت‌ها می‌تواند روی نتایج مربوط به پزشکی شخصی تاثیرگذار باشد. در حال حاضر، بیشترین تمرکز متخصصین در استفاده از نمونه‌های پوستی افراد و دستکاری سلول‌های آنها برای تولید سلول‌های بنیادی و کشت آنها در آزمایشگاه است. هرچه که این سرمایه‌گذاری‌ها و مطالعات قوت می‌گیرد، امیدواری بیشتری برای ایجاد یک انقلاب در پزشکی شخصی قوت می‌گیرد.

       در همین راستا محققین به تازگی دریافته‌اند که جایگاه و سن نمونه‌های سلولی گرفته شده از بیماران برای تولید رده‌های سلول‌های بنیادی خاص بیماران باید به شدت در نظر گرفته شود. عمومی‌ترین سلولی که برای تولید سلول‌های بنیادی خاص بیمار استفاده می‌شود، سلول‌های پوستی است که خود به دلیل جایگاهی که دارد، در معرض فاکتورهای محیطی بی‌شماری قرار دارد.

محققین در انستیتو Lieber رده‌های فیبروبلاستی مشتق از سختشامه مغز یک فرد ماده را با نمونه‌های پوستی همان افراد مقایسه کردند. در حالی که این سلولها در زیر میکروسکوپ به نظر یکسان می‌آیند، این مطالعه نشان داد تفاوت‌های بیان ژنی و اپی‌ژنتیکی فراوانی بین دو نوع فیبروبلاست وجود دارد که پیشنهاد می‌کند حافظه اپی‌ژنتیکی قوی‌ای از جایگاه اولیه سلول در بدن، در این سلول‌ها وجود دارد. علاوه براین، محققین جایگاه‌هایی را کشف کردند که به میزان زیادی با سن اهداکننده مرتبط هستند. در واقع محققین براین باورند که تغییرات وابسته به سن زیادی در سطح مولکولی در این سلول‌ها اتفاق می‌افتد که می‌تواند روی توان تمایزی بعدی و استفاده درمانی از آنها تاثیرگذار باشد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد تفاوت‌های معناداری بین سلول‌های مشتق از سخت‌شامه و نمونه‌های پوستی در طول عمر وجود دارد و هر چه که پزشکی شخصی پیشرفت می‌کند، شواهد بیشتری به دست می‌آیند که باید به الگوهای اپی‌ژنتیکی سلول‌های مورد استفاده بیشتر توجه کرد.

       در حال حاضر در سراسر دنیا سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای روی مطالعات سلول‌های بنیادی و یافتن راهی برای استفاده از این سلول‌ها برای تولید بافت‌ها و اندام‌های جدید صورت می‌گیرد.سپید
Medical Xpress

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: