کد خبر: ۹۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 28
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>محققان UC Davis راهی نوین را ابداع کرده‌اند که در آن، با استفاده از پوسته خالی ویروس هپاتیت E واکسن‌ها یا داروها را به نقاط مختلف بدن می‌رسانند. این تکنیک به عنوان روشی برای درمان سرطان پستان روی جوندگان آزمایش شده و برای اخذ مجوزهای لازم دردسترس قرار دارد.
به گزارش شفا آنلاین،  ویروس هپاتیت E از طریق مدفوعی ـ دهانی انتقال داده می‌شود، به عبارت دیگر می‌تواند به راحتی از سیستم گوارش عبور کند. محققان با اتکا به این خصیصه، ذراتی را شبیه ویروس آماده کردند که براساس پروتئین‌های هپاتیتE ساخته شده‌‌اند. این ذرات حاوی هیچ نوع DNA ویروس نیستند، بنابراین نمی‌توانند تزاید پیدا کرده، گسترش یابند و باعث بروز عفونت شوند.

       این نوع از ذرات می‌توانند به عنوان واکسن استفاده شده و از طریق غذا یا مایعات وارد بدن شوند. درواقع، شما واکسن را می‌نوشید و پس از گذشت آن از معده، ذرات شبیه ویروس در روده جذب شده و واکسن را به بدن می‌رسانند.

       این ذرات می‌توانند به عنوان عاملی برای نبرد با سرطان هم استفاده شوند. محققان این مطالعه بعضی پروتئین‌ها را سرهم‌بندی کردند، به این ترتیب توانستند آمینواسیدهای سیستئین چسبنده را در بیرون حمل کنند. سپس توانستند به‌طور شیمیایی دیگر مولکول‌ها را به این گروه سیستئین ارتباط دهند.

       محققان در آزمایشگاه با مولکولی به نام LXY-30 کار کردند که بوسیله محققان مرکز جامع سرطان UC Davis ابداع شده بود. این مولکول می‌تواند به سلول‌های سرطان پستان بچسبد. با استفاده از مارکرهای فلورسنت، محققان نشان دادند ذرات شبیه ویروس که حامل LXY-30 هستند، می‌توانند درون سلول‌های سرطان پستان جای بگیرند.

       محققان در پایان این ایده را مطرح می‌کنند که، شاید روزی برسد بیماران مبتلا به سرطان داروهای خود را بنوشند و ذرات شبیه ویروس طراحی شده بوسیله محققان UC Davis، داروهای ضدسرطان را حمل کرده و در محل مورد نظر جای گیرند و عمل مورد نظر خود را انجام دهند.

       نتایج این مطالعه در نشریه Nanomedicine. منتشر شده است.سپید
Science News
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: