کد خبر: ۹۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 27
شفا آنلاین>سلامت>مطالعه جدیدی بیان می‌کند که بیماری لثه ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را در بین زنان یائسه افزایش دهد.
به گزارش شفا آنلاین، به گفته محققان معلوم شد که زنان مبتلا به بیماری لثه در کل ۱۴ درصد بیشتر از بقیه احتمال ابتلا به سرطان پستان دارند. و به نظر می‌رسد این خطر در صورت مصرف فعلی سیگار یا مصرف آن در ۲۰ سال گذشته به ۳۰ درصد جهش می‌کند.


مؤلف راهبر، جو فرویدنهایم، استاد اپیدمیولوژی دانشکده سلامت جمعی دانشگاه بوفالو گفت: «این یافته‌ها در فراهم کردن دیدگاه‌های جدید راجع به عامل سرطان پستان مفید هستند. گرچه شواهد خوبی وجود دارند که مراقبت خوب از دندان در هر زمینه‌ای مهم است و درمان بیماری لثه در سلامت دهان نقش اساسی دارد.»


اما به گفته او مطالعه بیشتری برای فراهم آوری شواهد لازم است تا بتوانیم بگوییم بیماری لثه سرطان پستان یا دیگر بیماری‌ها را ایجاد می‌کند. نکته‌ای که چندین متخصص خارج از این مطالعه به آن اشاره کردند این بود که این مطالعه یک رابطه علت و معلولی را اثبات نمی‌کند.


به گفته فرویدنهایم چند مطالعه رابطه‌ای را بین بیماری لثه و دیگر بیماری‌های مزمن مثل سکته مغزی، حمله قلبی و دیگر سرطان‌ها پیدا کرده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: