کد خبر: ۹۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 24
شفا آنلاین>سلامت>مقامات برزیلی از برنامه‌ای برای نابود کردن میلیون‌ها پشه نر با اشعه گاما با هدف مقابله با ویروس زیکا خبر دادند.

به گزارش شفا آنلاین، به گفته کارشناسان برزیلی با استفاده از اشعه گاما پشه‌های نر، عقیم شده و در نتیجه از شیوع زیکا که با ابتلای هزاران نفر به نارسایی مادرزادی میکروسفالی مرتبط است جلوگیری می‌شود.

«کوزتاس بورتزیس»، زیست‌شناس مولکولی گفت: با کمک دستگاه پرتوافکن، حشره‌های میوه در جزیره «مادیرا»ی پرتغال کنترل شده و قرار است این دستگاه به زودی وارد برزیل شود. این دستگاه وسیله‌ای برای کنترل زاد و ولد است که عملکرد آن، مشابه با برنامه تنظیم خانواده در انسان‌ها است.

مقامات برزیلی با جدیت در تلاش هستند تا پشه آئدس را که پیش از این عامل شیوع تب دنگی بوده و اکنون نیز موجب شیوع ویروس زیکا شده است،‌ نابود کنند. قرار است طبق این برنامه پشه‌های نر پس از عقیم شدن در مناطق مورد هدف پخش شوند تا روند تکثیر این پشه‌ها متوقف گردد. علاوه بر این ابتدا این برنامه در چند منطقه کوچک انجام شده که در صورت موفقیت آمیز بودن برای اجرا در شهرهای دیگر سرمایه‌گذاری شود.

در حال حاضر که راه درمانی یا واکسنی برای مقابله با این ویروس وجود ندارد و در بیش از 30 کشور گسترش یافته تنها روش مهار زیکا، کاهش جمعیت پشه‌های آئدس است.

به گزارش لایوساینس، روش عقیم کردن پشه‌ها با استفاده از اشعه، ایمن‌ترین راه برای مقابله با این حشرات است چرا که هیچ ماده سمی وارد محیط زیست نمی‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: