کد خبر: ۹۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 24
شفا آنلاین>اجتماعی>سیاسی> علی نوبخت حقیقی، دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران معتقد است که هرگز امکان ندارد اسم کسی طبیب بوده و نسبت به اطرافیان خود بی‌تفاوت باشد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  وی که شخصیت انقلابی‌ او به گفته خودش از خرداد سال 42 شکل گرفته است، بحث و گفت‌وگو راجع‌به مسائل صنفی و انتخاباتی را بخشی از سخنان خود در جلسه هم‌اندیشی اعضای جامعه پزشکی کشور خواند و شالوده مباحث خود را به قوانین جاری کشور اختصاص داد.

نوبخت در این نشست که ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران، علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی و جمعی از روسای انجمن‌های علمی پزشکی و بزرگان و نخبگان پزشکی حضور داشتند، به نقش تاثیرگذار روزنامه «سپید» در ارتقای فرهنگ پزشکی ممکلت اشاره کرد.

لزوم بازنگری در قوانین
       دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ضمن اشاره به لزوم انجام برخی بازنگری‌ها در قوانین حاکم، گفت: «امروز تحت تاثیر برخی جریانات هستیم و قطع به یقین در خلاء کار نمی‌کنیم.

قوانین مختلف در تاروپود ارتباط ما با بیماران ساری است و در سازوکار فعالیت‌های پزشکی ما نفوذ دارند، تا به نقطه‌ای می‌رسیم که موضوع تخلفات صنفی و حرفه‌ای، مربوط به شاغلان حرفه پزشکی مطرح می‌شود و ما در آن فضا کار می‌کنیم.»

 علی نوبخت حقیقی با اشاره به اینکه گاهی مسائلی اتفاق می‌افتد که رنجش خاطر برخی افراد را به دنبال دارد، ادامه داد: «گاهی همین مسائل یک استاد والامقام و پرسنل یک بیمارستان خاص را برای زمان طولانی متشنج می‌کند.» وی با بیان اینکه بنده همواره از کمک‌های پزشکان در طول سال و در مجمع انجمن‌ها که به خواست آنان تشکیل شده برخوردار بوده‌ام، تصریح کرد: «شخصیت بنده به گونه‌ای نیست که اگر درجای دیگر حضور یابم، تغییر کنم. مدیریت‌های بنده در سطح وزارت بهداشت مشخص است و همه پزشکان می‌دانند که خاک پای جامعه پزشکی بوده و خواهم بود. همواره از روسای انجمن‌ها و مجمع انجمن‌ها راهنمایی می‌گیرم و کاری را بدون اجازه انجام نخواهم داد.»

قول می‌دهم چیزی را تخریب نکنم
       نوبخت اضافه کرد: «ممکن است هیچ کاری از عهده بنده برنیاید، اما می‌توانم این قول را بدهم که چیزی را تخریب نکنم. به نظر بنده اگر نماینده 4 سال فقط در مجلس رفت و آمد اما هیچ‌چیز را تخریب نکند، خیلی بهتر است.»

وی با تاکیدبر اینکه در صورت راهیابی به مجلس، همواره امور را با راهنمایی پزشکان و مشاوره آنها انجام خواهم داد، خاطرنشان کرد: «در این میان بخش خصوصی و دولتی نداریم. بنده زمانی که معاون درمان این مملکت بودم، به همه بیمارستان‌های خصوصی سرکشی می‌کردم.

 در شرایطی که خیلی نمی‌‌شد حرف از بخش خصوصی زد، حتی تجهیزات پزشکی را با ارز دولتی در اختیار بخش خصوصی می‌‌گذاشتم با این توجیه که بخش خصوصی درحال ارائه خدمت به مردم ایران است و این پولی که هزینه‌ می‌شود، متعلق به مردم است. بنده امانت‌دار پول مردم ایران بودم.»

       نوبخت با بیان اینکه اراده پزشکان و هریک از آراء آنان هزاران ارزش در دل خود دارد، گفت: «اگرچه به هیچ عنوان خود را بی‌نیاز از این آرای ارزشمند نمی‌بینم اما حاضر نیستم به هر قیمتی وارد مجلس شوم و این مساله را از ابتدا هم گفته‌ام.»

وی بار دیگر به قوانین حاکم بر جامعه پزشکی اشاره و تصریح کرد: «بخشی از این قوانین از طریق مجاری مملکتی و عام، مانند یک شهروند بر ما حاکم است. برخی مسائل نیز ازطریق سازمان نظام پزشکی است که به عنوان احکام خاص که موضوع تخلفات صنفی در سازمان نظام پزشکی است، بحث می‌شود. قطعا خود نظام پزشکی باید از صلابت لازم برخوردار باشد که احکام صادره ازسوی آن مقبول طرفین قرار گیرد.» وی با یادآوری اینکه زمانی در این کشور هر صنف یا قشری که مرتکب تخلف یا جرمی می‌شد، به دادگستری انتقال می‌یافت، تاکید کرد: «به دلیل ویژگی پزشکی و ممتاز بودن جایگاه اجتماعی پزشکان که به خلوت مردم نیز راه پیدا می‌کنند، گفته شده اگر مساله‌ای در این حرفه پیش آمد، مبادا در دادگستری که همه افراد در آن ورود پیدا می‌کنند، مطرح شود. البته به این معنا نیست که حق مردم پایمال شود. بلکه محاکم انتظامی، سازمان نظام پزشکی را در قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی پایه‌گذاری کردند و ما به وارث آنها تبدیل شدیم و متوجه جایگاه خاص خود در اجتماع شدیم و درنهایت فردی مثل بنده وارد این سازمان شد.»

بدون حضور نظام پزشکی، مسائل پیش نمی‌رود
       نوبخت ادامه داد: «زمانی که بنده در وزارت بهداشت در خدمت دکتر فاضل بودم، مسائل به شکلی پیش رفت که تصمیم گرفتیم انتخابات سازمان نظام پزشکی را برگزار کنیم و یک قانون از مجلس آن زمان گرفتیم. آن زمان به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم کار بزرگی در نظام سلامت این کشور انجام دهیم، بدون سازمان نظام پزشکی که در واقع منتخب پزشکان است و بدون انجمن‌های علمی موفق به انجام آن نخواهیم شد.

 بعد از 4 سال انحلال انجمن‌های علمی پزشکی، آنها را شکل دادیم و قانونی از مجلس گذراندیم.» وی با اشاره به اینکه از طریق اصل 85 قانون اساسی می‌توان برخی قوانین را با سرعت بیشتری به تصویب رساند، گفت: «ما به همین شیوه متوسل شدیم و به هر ترتیب یک انتخابات آزاد برگزار کردیم. در این فاصله یک جریان سیاسی پیش آمد که یکی از نقاط تاریک پزشکی کشور بود. آن یک استیضاح بود که به هرحال گذشت و ظرف چندماه در انتخابات به اراده اعضای پزشکی کشور، استاد فاضل اولین رای را اخذ کردند و ما وارد نظام پزشکی شدیم. گذشتگان گنجینه‌ای برای ما گذاشته بودند و بدنه مطهر جامعه پزشکی از پشتوانه قانون برخوردار بود. اما اواخر کار ما شیطنتی انجام شد که این شیطنت دوباره اخیرا تکرار شد. ما که دست بر آتش داریم وقتی این مسائل را می‌بینیم نگران و ناراحت می‌شویم.»

ما خواهان عدالت هستیم
       دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه‌های پزشکی با تاکیدبر اینکه ما خواهان عدالت هستیم، ادامه داد: «اما مسائل پزشکی پیچیده است و گاهی مشاهده می‌شود که به مدت یک سال در نظام پزشکی روی یک مساله خاص وقت گذاشته شده است، لذا نباید دوباره این مساله با ارجاع به دادگاه، به یک نقطه اول بازگردد.»

 وی با یادآوری اینکه در قسمت دادگاه‌ها هر روز دیدیم که جریانات جدیدتر پیش می‌آید، تصریح کرد: «به موازات رسیدگی ما به تخلفات در نظام پزشکی، دوباره تعزیرات در برخی زمینه‌ها جدی‌تر شد. تعزیرات برای برخی شرایط خاص در اوایل انقلاب ایجاد شده و باید دیگر جمع‌آوری شود، اما هنوز درحال کار است. متاسفانه می‌رفت که سایه کلمه تعزیرات روی اتاق عمل، آزمایشگاه‌ و ... بیفتد. خود ما هم دائما این مساله را تکرار می‌کردیم که اگر این اتفاق بیفتد، در اصطلاح تعزیراتی می‌شویم. اکنون نیز درحال تحمل جریان تعزیرات هستیم که این نیازمند بازنگری است.»

       نوبخت ضمن گلایه از جریان دیگری که در چندسال اخیر اتفاق افتاد و متعاقب آن مسائل پزشکی به قوه قضاییه منتقل شد، خاطرنشان کرد: «این تکلیف قضات و وظیفه آنها است که موارد مربوط را برای سازمان نظام پزشکی صادر کنند. سوال اینجاست که مگر در دستگاه عریض و طویل دادگاه‌ نظام پزشکی، نماینده‌ای از دیوان عدالت اداری نیست؟ قاضی مختار است که یک پرونده را به پزشکی قانونی یا نظام پزشکی ارسال کند که معمولا به نظام پزشکی ارسال نمی‌کند. ما وحشت نداریم از اینکه پرونده‌ها به پزشکی قانونی ارسال می‌شود، بلکه خواهان اجرای قانون هستیم.» وی در ادامه با بیان اینکه فلسفه پزشکی قانونی این است که علت مرگ مشخص تا کشف جرم شود، ادامه داد: «نباید نظرات این سازمان در تقابل با یک استاد عالی‌رتبه پزشکی قرار گیرد.»

باید اختیارات را برگردانند
       نوبخت با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات و آفات جامعه پزشکی اختلافاتی است که بین خود ما وجود دارد، ادامه داد: «برخی پزشکان اصلا این شایستگی و لیاقت را ندارند که حتما عضو هیات مدیره یک انجمن شوند. آنها از همین خلاء‌ استفاده کردند. یک انسان کج سلیقه تبدیل به کارشناس شده و یک فرد بی‌اطلاع بین دو نفر قرار گرفته است. او هم نظر نهایی را به کارشناسی می‌فرستد که در نظام پزشکی دعوت نشده است. اینها مشکلات روزمره ماست و یک مورد نیست.»

       وی اضافه کرد: «طبیبی می‌گوید یازده سال است که از پرونده‌ای که مرا در آن محکوم کرده‌اند، خواب به چشم من نیامده است. اراده و انگیزه نبوده که این مسائل حل و فصل شود. اجازه نمی‌دهیم هرکس هرکاری دلش خواست انجام دهد.

چند مساله باعث شده که با اتکا به خدا و ارتباطات وسیع خود به میدان بیاییم. شهریورماه در جلسه مجمع انجمن‌ها می‌گفتند که می‌خواهیم اختیارات نظام پزشکی را بگیریم که اتفاقا چند اختیار کلیدی را قبل از آن گرفتند که یکی از آنها تعیین تعرفه بخش خصوصی بود. چندسالی که نظام پزشکی دخالت کرد امور بهتر بود اما این اختیار را گرفتند به دست مصرف کننده دادند و باعث شدند تولید کننده دچار مساله شود. بنده هرگز نشنیده بودم تا این اندازه نبود اعتبارات و کم و کسری‌ها وجود داشته باشد. به این کاهش اختیارات بسنده نکردند و گفتند می‌خواهیم اختیارات نظام پزشکی را در زمینه دادگاه‌ها بگیریم.»

       نوبخت افزود: «اگر رئیس کل نظام پزشکی به این نتیجه رسید که فلان پزشک خطا نکرده و دوباره او را به دادگستری بردند چه می‌‌شود؟ این نکته را به ما تحمیل کردند که درحال فکر در مورد آن هستیم. باز گفتند که می‌خواهیم اختیارات را بگیریم اما بحثی از سوی وزیر بهداشت مطرح شد و وزیر البته اعلام کرد این دیدگاه وزارت بهداشت نیست و مجلس در پی انجام این کار است. بنده به فکر این افتادم و این مساله را مطرح کردم که ما سعی می‌کنیم نمایندگانی را به مجلس بفرستیم که این درد را بفهمند و برای جامعه پزشکی کار کنند. آن روز به این امید بودیم که انجمن پزشکان عمومی کمک کنند تا این قدر تهدید نشویم که نمایندگان پزشک مجلس هستند که به دنبال سلب اختیارات هستند.»

ما جامعه پزشکی، از مردم بخواهیم رای بدهند و کامل هم رای بدهند
       واقعاً جایگاه این صنف نباید این‌طور که حالا هست باشد. وقتی ما اجازه می‌دهیم در حقمان بی‌عدالتی کنند و چیزی نمی‌گوییم، وقتی تمام اختیاراتمان را می‌گیرند و به‌سادگی از کنارش رد می‌شویم، وقتی به اطرافمان و قوانینی که تصویب می‌شوند و شغلمان را به خطر می‌اندازند، بی توجهیم، طبیعتا وضعیت بهتری هم در انتظارمان نخواهد بود. حق انتخاب حقی است که حاکمیت، قانون و خدا به شما داده‌اند. قانون اساسی گفته که مردم خودشان باید سرنوشتشان را تعیین کنند. مطمئن باشید که هیچ‌چیز هیچ‌وقت نمی‌تواند اراده ملی را خدشه‌دار کند.

یک‌چیز دیگری که باید به آن اشاره‌کنم و از شما بخواهم رعایت کنید، این است که با واردکردن شبهه و زیر سوال بردن صحت بررسی نتایج انتخابات خودتان و دیگران را دلسرد نکنید. بسیاری از مقامات کشوری قول انتخابات سالم داده‌اند. وزارت کشور هم به عنوان ناظری امین و دقیق بر این موضوع نظارت می‌کند و جای نگرانی باقی نمی‌گذارد. ما هم به عنوان کسانی که نامزد شده‌ایم نماینده‌هایی داریم که در حوزه‌های مختلف حاضر هستند. البته شکی در صحت انتخابات نیست اما این حرف‌ها را می‌زنیم که جلوی هر گونه شبهه را که می‌تواند ضربه زننده باشد بگیریم.

وقتی بدانیم قدرت مجلس و نماینده‌های مردم بیشتر از هر شخص و هر جریان دیگری است از این موضوع به‌راحتی عبور نمی‌کنیم.
بیشتر از صد سال پیش این مملکت و مردم هزینه‌های زیادی داده‌اند که کشور قانون اساسی داشته باشد. حالا ما می‌توانیم با اصلاح این قانون کاری کنیم که همه ارکان کشور نتیجه‌اش را ببینند. فقط هم موضوع مسائل صنفی ما نیست. وقتی یک طبیب می‌شنود که اعتیاد به این شکل دارد نیروی جوان ما را از پا درمی‌آورد چه واکنشی باید داشته باشد؟ وقتی می‌بیند که افسردگی دارد به مرز 28 درصد می‌رسد طبیبی که می‌داند این موضوع چه بلای خانمان‌سوزی است باید از کنارش به‌سادگی عبور کند؟ یا آمار وحشتناک طلاق دارد ما را به کجا می‌برد؟

الآن بسیاری از جوانان آمادگی جسمی، فکری، روانی و... برای ازدواج دارند اما به دلیل مشکلات معیشتی نمی‌توانند برای آن اقدام کنند وقتی جوانان که دختران و پسران خود ما هستند نتوانند ازدواج کنند چه اتفاقی خواهد افتاد یا اگر ازدواج کردند و به همان دلایل یعنی افسردگی، اعتیاد، بیکاری و... کارشان به طلاق کشید واکنش ما باید چه باشد؟ به نظر من اول از همه باید ایمان داشته باشیم که می‌توانیم هرچقدر هم کم و ناچیز موثر باشیم.

 اولین قدم برای این تاثیرگذاری قطعاً آمدن به‌پای صندوق‌های رای و ترغیب مردم برای این کار است. باید بدانیم که ما پزشکان به عنوان معتمد مردم می‌توانیم بر کسانی که در ابعاد مختلف زندگی‌شان به ما اعتماد می‌کنند تاثیر بگذاریم و از مردم بخواهیم رای بدهند و کامل هم رای بدهند. نباید ایمانمان را از دست بدهیم. چرا که این همان چیزی است که دشمنان این ملک و ملت می‌خواهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: