کد خبر: ۹۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 25
شفا آنلاین>اجتماعی> چند وقتی است که اعضای شورای شهر تهران با تذکرهای پی‌درپی به ورود میوه‌های لوکس و خارجی معترض‌اند، اما روز گذشته نسبت به ورود محصولات کشاورزی و دامی تراریخته هشدار دادند و زنگ‌های خطر را به صدا درآوردند.
   به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید محصولات کشاورزی که با دست‌کاری‌های ژنتیکی رشد کرده و تولیدشده و سلامت شهروندان را در معرض خطر قرار می‌دهند و انواع و اقسام عوارض جانبی را در پی مصرف به دنبال دارند. معضلی که همزمان با دویست و چهل و یکمین جلسه شورا بارها از سوی نمایندگان مردم تهران در ساختمان بهشت مورد تذکر قرار گرفت و از آن به‌عنوان ششمین معضل شهر تهران نام‌برده شد. معضلی که پیش‌بینی می‌شود در آینده نه‌چندان دور ورود موج جدید سرطان‌ها را رقم خواهد زد.

8 نوع از 10 نوع برنج کاشت شمال ایران ناسالم‌اند
       در ابتدای جلسه روز گذشته، مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه پایتخت 5 مشکل اصلی دارد که شامل آسیب‌های اجتماعی، آلودگی هوا، امحای زباله و بلندمرتبه‌سازی است، از یک مشکل جدید تهران خبر داد و اعلام کرد: «امروز مردم پایتخت در محاصره خطر بسیار بزرگ و جدیدی قرار دارند که مرزهای شهری را نیز پشت سر گذاشته و حتی متوجه کشور نیز هست، دخالت‌های ژنتیکی و دست بردن در سلامت محصولات کشاورزی و دامی که عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های کنونی و به‌ویژه سرطان‌هاست.»

وی در تذکری پیش از دستور با اشاره به معضلات زیست‌محیطی و سلامتی محصولاتی که به لحاظ ژنتیکی دست‌کاری می‌شوند، تصریح کرد: «در هفته گذشته سازمان محیط‌زیست اعلام کرد از 10 نوع برنجی که سلامتشان در شمال کشور آزموده شده است، 8 نوع دچار تراریختگی ژنتیکی هستند که این خود معضل بزرگی است. برنج‌هایی که تا پایان سال قرار است به بازار مصرف وارد شوند و بی‌شک معضلات جسمی حائز اهمیتی در پی خواهند داشت.» وی با یادآوری اینکه در دنیا ثابت‌شده که ترا ریخته شدن محصولات کشاورزی و دامی تاثیرات روحی، روانی و رفتاری سوئی در آحاد جامعه دارد، ادامه داد: «به‌قدری ورود این محصولات کشاورزی به جوامع از حساسیت برخوردار است که برخی کشورها ورود این محصولات را تحریم کرده‌اند. به‌طوری‌که شاهد بودیم حتی در زمان سفر رئیس‌جمهور روسیه به تهران نیز وی از صرف مواد غذایی کشورمان خودداری کرد و علت آن نیز استفاده از محصولاتی عنوان شد که دچار ترا ریختگی هستند.»

دولت عزمی در مقابله با محصولات تراریخته ندارد
       شاکری در بخش دیگری از تذکر خود در صحن علنی شورا با اشاره به اینکه آمارهای سازمان بهداشت جهانی بر این مهم تاکید دارد که ترا ریخته شدن محصولات دامی و کشاورزی باعث بروز انواع بیماری‌های گوارشی و سرطان‌های دستگاه گوارش شده و حتی در مواردی منجر به بروز رفتارهای خشونت‌آمیز در افراد نیز می‌شود القا کرده است، از تاثیر این محصولات بر عقیم‌سازی شهروندان نیز هشدار داد و خاطرنشان کرد:
       «بی‌شک این محصولات آثار تخریبی بسیار فراوانی بر حس و روان شهروندان دارند. از همین رو از دولت تدبیر و امید می‌خواهم هرچه زودتر فکر جدی درباره توزیع این محصولات در بازار مصرف کند. هرچند که به نظر می‌رسد دولت عزمی در جمع‌آوری و مقابله با توزیع این محصولات ندارد به‌طوری‌که در برنامه ششم توسعه نیز اعلام‌شده که قرار است ورود این محصولات به بازار مصرف آزاد شود.»

نمی‌دانم خرید میوه‌های لوکس و تراریخته حرام است یا حلال
       در ادامه جلسه روز گذشته رئیس شورای شهر تهران نیز با تقدیر از تلاش سازمان تعزیرات و وزارت صنعت و معدن برای برخورد با ورود میوه‌های قاچاق و خارجی به بازار مصرف، این تلاش‌ها را ناکافی خواند و گفت: «این میوه‌های لوکس که اکثرا نیز ترا ریخته هستند، هم در میدان اصلی تره‌بار به‌وفور توزیع می‌شوند و هم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای. میدانی که زیر نظر نظام صنفی است و منجر به شکل‌گیری نوعی بازار سیاه و قاچاق محصولات کشاورزی شده که برخلاف ذاتشان که باید به‌سلامت شهروندان کمک کنند، سلامت جسم و روان‌شان را در معرض خطر قرار می‌دهند.» مهدی چمران با تاکید بر اینکه شورای شهر تهران از شهرداری خواسته و معاون خدمات شهری شهر تهران نیز اعلام کرده که این میوه‌جات، سبزی‌ها و محصولات دامی حق فروش و توزیع در میدان‌ها زیرمجموعه شهرداری را ندارند، متذکر شد: «از شهروندان می‌خواهیم در وهله نخست خودشان و در صورت مشاهده عرضه مراتب را به مراجع ذی‌صلاح اطلاع‌ دهند تا پروانه غرفه‌های متخلف لغو شود.»

       وی با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر خبرهایی شنیده می‌شود که در برخی جاها سیب فلان جایی و گلابی آنجایی و حتی گیلاس کیلویی 100 هزار تومان نیز عرضه می‌شود، ادامه داد: «نمی‌دانم خرید این میوه‌ها حلال است یا حرام.

درست است یا صحیح نیست. اما از دستگاه‌های متولی می‌خواهم رد این فروش‌های غیرمجاز را دنبال کنند و به سر منشاء برسند تا برخورد لازم صورت گیرد. چراکه سلامت مردم مسئله شوخی‌برداری نیست که هرروز با یک معضل زیست‌محیطی جدید تهدید شود.»

رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه شورا و شهرداری به دنبال ارائه محصولات ارگانیک هستند و هرساله نیز نمایشگاهی با همین عنوان برگزار می‌شود، از رفتار دولت در این خصوص انتقاد کرد و افزود: «درحالی‌که تمام دنیا به سمت مصرف میوه‌‌ها و سبزیجات و محصولات ارگانیک دامی و گیاهی می‌رود، این‌طرف دنیا و در کشورمان شاهد هستیم که دولت در نظر دارد در برنامه ششم توسعه در روند ورود این محصولات به بازار مصرف تسهیل‌گری‌هایی ایجاد کند. اقدامی که نه بهداشتی است و نه صحیح و تنها آثار سوء بر سلامت شهروندان برجای خواهد گذاشت.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: