کد خبر: ۹۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 24
دبیر شورای فرهنگ عمومی:
شفاآنلاین:جامعه>سیاست>دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، مشارکت در انتخابات را یکی از شاخص های فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: یکی از مهم ترین عوامل کم رنگ کردن این سرمایه، بی اعتمادی و زیرپاگذاری اخلاقی است که رسانه ها در آن نقش دارند.
به گزارش شفاآنلاین : حجت الاسلام سید حسین شاهمرادی با تاکید بر نقش و حضور حداکثری آحاد مردم در انتخابات پیش روی مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری، از رسانه ها خواست موضوع بی طرفی و یکسان دیدن احزاب و تشکل های سیاسی قانونی را مد نظر قرار داده و از دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی در جامعه پرهیز کنند.
وی خاطرنشان کرد: استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران این برکت را داشته است که حضور مردم در صحنه اجتماعی را تقویت کند و این حضور با انگیزه های دینی و به عنوان وظیفه شرعی هم مطرح شده است.

* رسانه ها باید بین نقد و تخریب تفاوت قائل شوند
به گفته وی، در تمرین انتخابات باید به این مدل برسیم که انتخابات صحنه ای برای حذف همدیگر یا شروع جنگ دیگری پس از اتمام انتخابات نیست.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه رسانه ها باید بین نقد و تخریب فرق قائل باشند و به بهانه نقد و حمایت از ارزش ها به تخریب دیگران نپردازند، اظهار داشت: مردم در مقایسه ارزش ها به خوبی انتخاب خواهند کرد.

* مشارکت در انتخابات سرمایه فرهنگی
حجت الاسلام شاهمرادی ادامه داد: مشارکت در انتخابات یکی از شاخص ها و نشانه های سرمایه فرهنگی و اجتماعی است و یکی از مهم ترین عوام کم رنگ کردن این سرمایه بی اعتمادی و زیر پا گذاری اخلاقی است که رسانه ها می توانند آگاهانه یا ناآگاهانه به آن دامن بزنند.

* حضور مردم در انتخابات نقطه قوت نظام
این پژوهشگر مذهبی گفت: حضور و مشارکت مردم در چنین تصمیم گیری هایی نقطه قوت نظام است و مقام معظم رهبری در ایجاد این شور و اشتیاق حضور آحاد مردم در انتخابات در همه دوره ها نقش بی بدیلی داشته اند.

* توصیه به رعایت اخلاق رسانه ای
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه درباره رعایت اخلاق رسانه ای در انتخابات و همچنین راه هایی که رسانه ها به صورت سالم مردم را تشویق به حضور در انتخابات کنند نیز گفت: نقش رسانه ها اطلاع رسانی و تقویت آگاهی است، اما باید این مهم شایسته یک جامعه ارزشی انجام شود.

* رسانه ها امانت دار مردم
حجت الاسلام شاهمرادی افزود: رسانه ها امانت دار مردم هستند، پس باید رعایت امانت داری کنند.
به گفته وی، اگر رسانه ها به این نقش توجه جدی کنند قطعا ملاحظات دیگر از قبیل صنفی و سیاسی و وابستگی های جناحی در آن مدخلیت نمی یابد؛ اگر چه رعایت چنین دغدغه ای کمی دشوار بنظر می رسد اما سخن حقی است که باید صورت گیرد، وقتی مردم بین آنچه خود قائلند با آنچه رسانه ها از سوی آن ها مطرح می کنند فاصله و تناقض احساس کنند قطعا اعتمادشان سلب می شود و لذا بی اعتمادی یکی از مهم ترین عوامل کاهش سرمایه اجتماعی است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: اگر هدف را توسعه فضائل اخلاقی و کرامت انسانی بگذاریم، آنقدر هدف بالایی است که به هیچ وجه حاضر نیستیم با گذشتن از آنها به پیروزی های زودگذر سیاسی برسیم.

* پایبندی به مبانی اخلاقی
حجت الاسلام شاهمرادی افزود: صداهای آرام اخلاقی که در هیاهو شنیده نمی شود، باید دید و آنها را به عنوان الگو معرفی کرد همچنانکه در پایان بازی فوتبال، قهرمان اخلاق معرفی می شود، بازیگران عرصه رسانه و انتخابات را که حتی نتیجه برد نیافته اند ولی در عمل به مبانی اخلاقی پایبند بوده اند را یافت و آنها را به مردم معرفی کنیم تا نیکویی ها در گرد و غبار شور و هیجان انتخاباتی گم نشود.
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه هفته جاری هفتم اسفندماه در سراسر کشور برگزار می شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: