کد خبر: ۹۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 22
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>آرایشگاه‌ها پوست را پاکسازی می‌کنند، استخرها به دستگاه‌های سولاریوم مجهز‌شده‌اند و اتاق برنزه کردن پوست دارند، جراحان عمومی، بینی را جراحی می‌کنند و عطاری‌ها نسخه‌های خود را برای افزایش رشد مو به دست مردم می‌دهند.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید  در این میان متخصصان پوست و مو معترض هستند. برخی از آنها نگران عوارض اقدامات زیبایی هستند که از سوی مراکز نامعتبر انجام می‌شود و برخی دیگر هم نمی‌خواهند کسی جز خودشان از بازار پر رونق زیبایی بهره ببرد.

 محمد ایمانی، عضو هیات مدیره انجمن پوست ایران در توضیح اعتراض‌های این انجمن می‌گوید: «در برخی تابلوها زیر نام پزشک نوشته‌شده‌است که او دارای مدرک زیبایی از انجمن آکادمی آمریکا یا انجمن زیبایی اروپا است. این‌درحالی است که این‌ها حرکاتی فریب‌دهنده‌اند و این افراد خود را به‌جای متخصص پوست جا می‌زنند». او اضافه می‌کند: «آن‌چیزی که فعلا اهمیت دارد این است که در تمام دنیا وقتی بیماری نزد پزشک می‌رود در مورد هر چیز اطلاعات کامل به او داده‌می‌شود. برای مثال عوارض آن اقدام پزشکی ذکر و به بیمار فرصت داده‌می‌شود تا تصمیم بگیرد.

ضمن اینکه پزشک خودش را صادقانه معرفی و تخصص یا میزان تحصیلاتش را ذکر می‌کند.» به عقیده او این کار ضمن افزایش آشنایی بیمار با پزشک، میزان شکایت از پزشک را کاهش می‌دهد. «با این کار ضمن اینکه خودمان را معرفی کردیم، ایمنی کار بالا می‌رود، مریض با سنجش شرایط، اقدام درمانی را انتخاب می‌کند و درنتیجه میزان شکایت هم کمتر می‌شود.» ایمانی با بین این مطلب اضافه‌می‌کند:‌ «اتفاقی که در کشور ما رخ می‌دهد این است که به‌جز متخصصان پوست و آنهایی که در چارچوب درسیشان این آموزش‌ها پیش‌بینی شده، دیگران خودشان را به‌طور کامل معرفی نمی‌کنند.»

آیا پزشکان عمومی می‌توانند اقدامات زیبایی کنند؟
       در مقابل اما پزشکان عمومی معتقدند آنها نیز می‌توانند در چهارچوب آموخته‌هایشان برخی از اقدامات زیبایی را انجام دهند. انجمن پوست نیز با قبول کردن این موضوع، از نظام پزشکی درخواست دارد که تابلوهای پوست و مو تنها مختص به متخصصان این رشته باشد. این عضو هیات مدیره انجمن پوست می‌گوید: «ما اصرار داریم اول از همه پزشک تخصص و تحصیلات خود را اعلام و وزارتخانه صلاحیت افرادی را که خدمات پوست ارائه می‌دهند تعیین کند. البته بخشنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد اما نظارتی بر آن نیست.»

       ایمانی همچنین خبر می‌دهد: «گاهی بیماران با دروغ پنهان در تابلوهای تخصص زیبایی فریب می‌خورند و بعدا متوجه می‌شوند پزشک معالجشان تنها روی تابلو خود را متخصص معرف کرده‌ و در واقعیت دارای این مدرک تحصیلی نبوده‌است.»

       این انجمن همچنین به تبلیغات اقدامات پزشکی زیبایی نیز انتقاد دارد. «یک متخصص وقتی قرار است عملی را انجام دهد، باید به او بگوید که آن یک اقدام معجزه‌کننده نیست و از عوارض آن هم حرف بزند. این رفتار را مقایسه کنید با کسی که در تمام رسانه‌ها تبلیغ می‌کند و به غلط به بیمار ضمانت درمان می‌دهد.

مریض حتی اگر بداند آن تبلیغ دقیق نیست، باز هم ترجیح می‌دهد اقدام زیبایی خود را زیر دستان پزشکی انجام دهد که به او تضمین می‌دهد. برای همین اینجا متخصصان پوست و مو بازنده‌هستند. در حقشان ظلم می‌شود چراکه نظام پزشکی مقابل تبلیغات اشتباه نمی‌ایستد. عده زیادی وارد کار زیبایی شده‌اند که نه کارشان را می‌دانند و نه آموزشش را دیده‌اند.»

       او در ادامه از جلسه‌ای خبر می‌دهد که ماه گذشته با رئیس سازمان نظام پزشکی برای جلوگیری از فراگیرشدن تبلیغات دروغ برخی از فریبکاران این حوزه خبر می‌دهد و همچنین درباره تداخل‌های درمانی حوزه پزشکی عمومی با پوست و مو می‌گوید: «محتوا و چارچوب درسی پزشکان عمومی و پوست مشخص شده‌است. این چارچوب را وزارتخانه هم دارد اما این بخشنامه‌ها هم به‌درستی اجرا نمی‌شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: