کد خبر: ۹۸۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 20
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت آفریقای جنوبی آلودگی یک تاجر خارجی به ویروس زیکا را در این کشور تایید کرد.
به گزارش شفا آنلاین، 'آرون موتسالدی' وزیر بهداشت آفریقای جنوبی روز جمعه اعلام کرد که این تاجر کلمبیایی که هم اکنون در شهر ژوهانسبورگ (پایتخت) به سر می برد، علائم ابتلا به ویروس زیکا از جمله تب و عوارض پوستی را چهار روز پس از ورود به آفریقای جنوبی بروز داد.
وی در عین حال تصریح کرد که تایید آلودگی به ویروس زیکا خطری جدی را پیش روی شهروندان آفریقای جنوبی قرار نمی دهد زیرا این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی شود بلکه راه انتقال آن از طریق پشه و یا انتقال از مادر به جنین است.
وی افزود: هرچند اخیرا آمریکا یک مورد از انتقال ویروس زیکا از طریق رابطه جنسی را گزارش کرده اما احتمال این شیوه آلودگی بسیار اندک است.
بر اساس بیانیه وزارت بهداشت آفریقای جنوبی، آلودگی این فرد به ویروس زیکا پیش از ورود وی به ژوهانسبورگ و در کلمبیا اتفاق افتاده است.
کشورهای زیادی در آمریکای جنوبی درگیر شیوع ویروس زیکا هستند. وزیر بهداشت آفریقای جنوبی خاطر نشان کرد که به دلیل فراوانی رفت و آمد مسافران میان آفریقای جنوبی و شماری از کشورهای درگیر با ویروس زیکا، احتمال مشاهده موارد پراکنده ابتلا به این ویروس در آینده وجود دارد.
زیکا ویروس قابل انتقال از پشه آئدس آجیپتی به مادران باردار اولین بار سال 1947 در گونه ای از میمون ها به نام رزوس در اوگاندا شناسایی و نخستین موارد ابتلای انسانی آن نیز سال 1952 در اوگاندا و تانزانیا ثبت شد که عارضه آن تولد نوزادان دارای ناهنجاری جمجمه است.
میکروسفالی یک ناهنجاری نادر است که در اثر ابتلا به آن، نوزاد با جمجمه کوچکتر از اندازه طبیعی متولد می شود و در 90 درصد موارد منجر به عقب ماندگی ذهنی، اختلال بینایی یا شنوایی می شود.
برزیل با سه هزار و 700 مورد کوچکی مغز (میکروسفالی) بدترین شرایط را بین کشورهایی دارد که ویروس زیکا در آنها شیوع پیدا کرده است.
وزارت بهداشت کلمبیا نیز از ابتلای بیش از دو هزار و 100 زن باردار کلمبیایی به این ویروس خبر داد و پیش بینی شده است که 700 هزار نفر از مردم به این بیماری مبتلا شوند.
در زمان حاضر هیچ درمان و واکسنی برای این عارضه وجود ندارد و بهترین روش، پیشگیری از تماس با پشه ناقل بیماری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: