کد خبر: ۹۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 22
شفا آنلاین>سلامت>پس از تحقیقات اخیر که نشان داده بودند داروهای خانواده استاتین برای کاهش کلسترول مانند آتورواستاتین رسوواستاتین و سیمواستاتین را با خطر ابتلا به دیابت نوع دو مرتبط دانست، ممکن است نگرانی‌هایی درباره مصرف آنها به وجود آمده باشد اما به نظر می‌رسد اثر محافظتی استاتین برای قلب مهم‌تر از خطر دیابت مربوط به آن باشد.
به گزارش شفا آنلاین،  بنابراین اگر به استاتین نیاز دارید، آن را کنار نگذارید. دیابت، عارضه جانبی جدیدی برای استاتین‌ها نیست. براساس نتایج پژوهش‌های انجام گرفته، سازمان غذا و دارو از سال 2012، آن را به برچسب تمام استاتین‌ها اضافه کرده است. برای مثال مطالعه‌ای که 13 آزمایش بالینی تصادفی و کنترل‌شده درباره استاتین‌ها را بررسی کرد، نشان داد که 9/4درصد از افرادی که یکی از این داروها را برای 4 سال مصرف کرده بودند، دیابت گرفتند.

 در حالی ‌که 5/4 درصد از آنهایی که استاتین مصرف نکرده بودند، به دیابت مبتلا شدند. تحقیقی جدید که در مجله پزشکی داخلی عمومی منتشر شد، پرسش‌های جدیدی را درباره میزان این خطر پدید آورده است. پژوهشگران، اطلاعات پزشکی حدود 7000 مرد و زن با میانگین سنی 53 را مطالعه کردند. 31 درصد از کسانی که استاتین را به مدت متوسط 5/5 سال مصرف می‌کردند، مبتلا به دیابت شدند. در شرایطی که 19درصد از آنهایی که مصرف نمی‌کردند، دیابت گرفتند.

اما چون این پژوهش تصادفی و کنترل‌شده نبود، با قاطعیت نمی‌توان گفت افزایش دیابت به این داروها مرتبط است. امکان دارد شرکت‌کنندگان تحقیق، سایر عوامل خطرساز برای دیابت را داشته باشند. رابطه خطر دیابت و استاتین‌ها به نسبت کم است و به ‌احتمال ‌زیاد استفاده از این داروها برای کاهش سطح LDL یا کلسترول بد و جلوگیری از حمله قلبی یا سکته ارزشمندتر است. مهم‌ترین موضوع این است که خطر بعید دیابت نوع دو نباید شما را از مصرف استاتین، در صورتی ‌که به آن احتیاج دارید، بازدارد.سپید
Consumer Reports
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: