کد خبر: ۹۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 21
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>دانشمندان، موفق به ارائه روشی شده‌اند که در آن با استفاده از تزریق ویروس‌های مهندسی شده به مغز می‌توان عملکرد حافظه را بهبود بخشید.
به گزارش شفاآنلاین ،در این روش جدید، اساس کار به این صورت است که فعالیت پروتئین کیناز M، با تزریق ویروس مهندسی شده افزایش می‌یابد. این آنزیم، حتی اگر حافظه از بین رفته باشد، می‌تواند باعث بهبود عملکرد آن شود.

       حافظه به مرور زمان، قدرت خود را از دست داده و باعث ناراحتی کسانی می‌شود که نمی‌توانند جزئیات مهم را به یاد بیاورند. دانشمندان، موفق به ارائه روشی شده‌اند که باعث بهبود عملکرد حافظه می‌شود. مهم‌ترین عیب این روش که ممکن است باعث عدم استقبال مردم شود، این است که در این روش بایستی ویروس مهندسی شده مستقیما به مغز، تزریق شود. نتایج این روش‌ بین موش‌ها در شرایطی که دو مزه‌ شیرین و ناخوشایند از طریق داروی تهوع‌‌آور به آن‌ها تزریق شده، بررسی شد.

اگرچه ارتباط ناخوشایند تقویت شد، حافظه به مرور زمان تضعیف شده و نفرت آنها به صورت کامل در مدت دو هفته از بین نرفت. طی دو سال گذشته، دانشمندان دریافتند که می‌توان اساسا ضعیف شدن حافظه را توسط یک ماده شیمیایی که آنزیم مشخصی را در مغز از کار می‌اندازد، سرعت بخشید. بیشتر مواد شیمیایی که با فعالیت حافظه مداخله می‌کنند، تمایل دارند که از قوی شدن آن جلوگیری کنند، اما به نظر می‌رسد این ماده شیمیایی (آنزیم کیناز M)، حتی اگر حافظه از بین رفته باشد، می‌تواند باعث بهبود عملکرد آن شود.

       در این روش جدید، اساس کار به این صورت است که فعالیت پروتئین کیناز M، با تزریق ویروس مهندسی‌شده افزایش می‌یابد. نقش این ویروس‌ها دقیقا مشابه چیزی بود که دانشمندان انتظار داشتند.

ین ویروس‌ها در زمانی که حافظه‌ موش‌های آزمایشگاهی در حال ضعیف شدن بود، تزریق شده و یک هفته بعد بررسی شد. نتایج نشان دادند این روش باعث بهبود حافظه موش‌ها شده است. در آزمایشی دیگر، دانشمندان موش‌ها را آموزش دادند که از دو ماده‌ شیرین و مایع نمکی، در مدت سه روز خودداری کرده و سپس ویروس‌های مهندسی شده را یک هفته پس از آخرین آموزش، تزریق کردند. نتایج نشان دادند که با تولید پروتئین کیناز M، عملکرد حافظه بهبود یافته است. دانشمندان نمی‌توانند با قطعیت، نقش پروتئین کیناز را در افزایش حافظه بیان کنند و معتقدند این پروتئین یا قادر به بهبود حافظه بین مزه و تجربه ناخوشایند است یا به صورت کلی حافظه را بهبود بخشیده است. سپید
NBCI

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: