کد خبر: ۹۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 21
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> رئیس کنگره و مدیر گروه زنان و زایمان - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- در برنامه‌های سال قبل و همه آنهایی که در رابطه با بیماری‌های زنان برگزار شده بود، محتوای هر گردهمایی به تنها یک موضوع اختصاص داشت و به صورت جامع مسائل و مشکلات مربوط به زنان را بررسی نمی‌کرد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  در این کنگره به منظور صرفه‌جویی در وقت و هزینه همه اساتید و پزشکان متخصص در حوزه زنان، تلاش کردیم تا به صورت کلی و جامع روی حوزه سلامت زنان گفت‌وگوی ویژه داشته باشیم.

       رشته زنان و زایمان به قدری در کشور پیشرفت داشته که در سطح بین‌الملل نیز مطرح است و ما در این همایش از حضور سه انجمن بین‌المللی و متخصصین خارجی از تقریباً 13 کشور برخوردار بودیم. در این کنگره انجمن اروپایی سرطان زنان، آکادمی بین‌المللی تولید مثل و مرکز بین‌المللی IVI نازایی در اسپانیا همگی حضور داشتند و هر کدام یک نیمروز از برنامه‌های کنگره را به خود اختصاص دادند.

       هرچند باید در نظر داشت هدف از برگزاری این کنگره در ابتدا تعیین و بحث درباره راهنما‌های بالینی نیست. راهنماهای بالینی در ایران مشخص هستند و بومی‌سازی هم در این زمینه انجام گرفته است. اما در این میان، چالش‌هایی وجود دارد که نه فقط برای کشور ما، بلکه برای سایر کشورها نیز هنوز مسئله‌برانگیز است و پاسخ مشخصی در زمینه انتخاب راهکار در قبال بیماری وجود ندارد. به همین علت تصمیم به این گردهمایی گرفتیم و تلاش داریم تا جایی که ممکن است در این همایش پاسخ‌های روشنی به آنها بدهیم و اطلاعات خود را به روزرسانی کنیم.

       در زمینه این چالش‌ها چند نکته را باید در نظر داشت. یکی اینکه باید بیشتر از گذشته به لاپاراسکوپی و روش‌ها کم‌تهاجمی در درمان بیماری‌های زنان توجه کنیم. لاپاراسکوپی به تبحر فرد و تکنولوژی برمی‌گردد و در اکثر کشورهای دنیا هم جراحی‌ها بیشتر با لاپاراسکوپی انجام می‌شود. هم‌اکنون نیز درمان سرطان‌های زنان و نازایی به سمت استفاده از روش‌های کم‌تهاجمی می‌رود.

       نکته دوم سرطان دهانه رحم در کشور است. در 99 درصد موارد عامل اصلی ایجاد سرطان دهانه رحم در زنان ویروسHPV است. این ویروس بیشتر یک بیماری مقاربتی است و با واکسیناسیون به میزان زیادی می‌توان جلوی ابتلا به این بیماری را گرفت.

واکسن‌های موجود در جهان که برای این بیماری ساخته شده، چهارگانه است که دو تا از آنها کم‌خطر و دو تای دیگر پرخطر هستند. این واکسن‌ها در جهان در برخی از کشورها به عنوان برنامه کشوری تلقی شده و به صورت اجباری استفاده می‌شود. اما در کشور ما اجباری نسیت و لزومی هم ندارد برای همه تجویز شود.

 این ویروس با رعایت بهداشت جنسی و نبود رفتارهای پرخطر تا 99 درصد کاهش پیدا می‌کند. سرطان رحم در دو گروه سنی 30 تا 35 سال و 55 تا 60 سال بیشتر دیده می‌شود. این سرطان نسبت به باقی سرطان‌های زنان مانند سینه و تخمدان و لوله‌های فالوپ به راحتی قابل تشخیص است و روش‌های غربالگری پاپ اسمیر می‌تواند به خوبی در مراحل اولیه، بیماری را تشخیص دهد. درمان این سرطان در مراحل اولیه آن صد درصد است و با پیگیری مداوم خطری برای بیماران به حساب نمی‌آید. درمان سرطان تخمدان هم تا 80 درصد قابل درمان است ولی در مراحل سه و چهار سرطان تشخیص داده می‌شود.

 برای سرطان تخمدان و رحم غربالگری وجود ندارد و علت آن هم نبود علائم مشخص در این دو سرطان است. در بین سرطان‌های زنان سرطان لوله هم داریم که خیلی نادر است و شاید سالانه در کشور یکی دو مورد گزارش شود.

مریم سادات حسینی-رئیس کنگره و مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: