کد خبر: ۹۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 20
شفاآنلاین:سلامت>نتیجه مطالعات محققان نشان می دهد که باکتری های موجود در روده و ترکیب صحیح آنها نقش مهمی در رشد کودکان و جلوگیری از سوء تغذیه آنها دارند.
به گزارش شفا آنلاین : این یافته تحقیفاتی، نتیجه سه مطالعه جدید است که در دو نشریه ساینس و سل منتشر شد.
به گفته 'برت فینلای' زیست شناس از دانشگاه بریتیش کلمبیا که در این مطالعات شرکت نداشت، غذا هم در رشد کودکان اهمیت دارد، اما نه آن گونه که افراد گمان می کنند.
فینلای افزود: مردم تصور می کنند که تغذیه کودکان برای رشد آنها کفایت می کند، اما این طور نیست زیرا وجود برخی میکروب های خاص در روده برای جلوگیری از سوء تغذیه کودکان ضروری است. به واقع، ما علت سوء تغذیه را می دانیم و می توانیم کاری برای رفع آن انجام دهیم.
سوء تغذیه هر سال موجب مرگ و میر بیش از یک میلیون کودک عمدتا زیر پنج سال در سراسر جهان می شود و هر چند میلیون ها کودک از چنین سرنوشتی جان به در می برند، اما کمبود کالری و یا مواد مغذی سرعت رشد جسمی این کودکان را کاهش می دهد، رشد مغزی آنها را به تاخیر می اندازد و به سیستم ایمنی شان آسیب می زند. در بسیاری از این کودکان حتی در صورت دریافت و مصرف مواد غذایی کافی، باز هم جبران عقب ماندگی ها نمی شود.
در سال های اخیر، دانشمندان علائم متعددی دال بر نقش احتمالی میکروب ها در سوء تغذیه کودکان مشاهده کرده اند. با این حال، کسی نمی دانست که میکروب ها به واقع می توانند سوء تغذیه را درمان کنند و اصولا کدامیک از انواع میکروب ها در این زمینه موثر است.
'فرانسوا لولیه' زیست شناس و همکارانش در فرانسه در ساینس نوشتند که متوجه نقش موثر گونه ی 'دبلیو جی ال' میکروبی به نام 'لاکتوباسیلوس پلانتاریوم'Lactobacillus plantarum شدند.
این تیم تحقیق به دو 'گروه از بچه موش ها که یکی دارای باکتری ها ی روده ای و دیگری فاقد آن بود، تا زمان بلوغ آنها یک رژیم غذایی کم پروتئین دادند و میزان رشد آنها را ثبت کردند.
لولیه گفت: رشد موش های فاقد باکتری روده ای کاملا متوقف شد. اما موش های دارای میکروب های مفید رشد مستمری در استخوان ها، اندام ها و همچنین سایز بدن داشتند. میکروب های روده به منزله چراغ سبز برای موش ها بودند تا با تحریک تولید یک هورمون رشد به نام IGF-1، رشد کنند.
محققان متوجه شدند که تنها گونه 'ال' از پلانتاریوم می تواند چنین کاری را انجام دهد.
تاثیراین گونه از پلانتاریوم در تقویت رشد حتی با وجود رژیم غذایی ضعیف، لولیه را برای درمان سوء تغذیه امیدوار کرد، هر چند چنین روزی نزدیک نیست.
از سوی دیگر 'جفری گوردون' پزشک و میکروبیولوژیست از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس در پی مطالعه ای که در ساینس منتشر شد، گفت که تحقیق روی گروهی از کودکان مالاویایی میکروب هایی را که به طور بالقوه مفید هستند، نشان داد.
گوردون و همکارانش پس از انالیز باکتری های روده در بدن دو گروه کودکان سالم و دچار سوء تغذیه، دریافتند که کودکان هم سن و سال نوعا مجموعه ای مشابه از باکتری ها را دارند. اما ماهیت ترکیب میکروب ها در کودکان دچار سوء تغذیه، با کودک خردسال تر یکسان بود.
تیم گوردون سال 2014 نیز ایده مشابهی را تحت عنوان 'میکروبیوم بلوغ نیافته' در میان کودکان دچار سوء تغذیه در بنگلادش گزارش داد.
یافته های گوردون نیز همچون لولیه اشاره به این حقیقت دارند که امکان درمان سوء تغذیه وجود دارد.
گوردون و تیم او در نظر دارند غذاهایی را بیابند که میکروبیوم های سالم را تغذیه می کنند.
این محققین در مطالعه دیگری که گزارش آن در نشریه سل منتشر شد، شیر مادران مالاویایی را که نوزادان سالم و یا رشد نیافته داشتند، انالیز کردند. شیر مادرانی که نوزاد سالم داشتند، سرشار از کربوهیدرات هایی حاوی ماده ای شیمیایی موسوم به اسید سیالیک بود که می توانند کلید رشد باشند.
براین اساس، محققان برای تهیه کربوهیدرات های یاد شده به یک شرکت تولید پنیر در کالیفرنیا مراجعه کردند و کربوهیدرات های مشابهی را از آب پنیر که محصولی ثانویه در تولید پنیر از شیر گاو است، استحصال کردند. این نوع کربوهیدرات ها رشد موش ها و خوکچه هایی را که میکروب های روده ای دارای ترکیب نامتوازن داشتند، افزایش دادند.
گوردون گفت: در مجموع، مطالعات جدید مشارکت میکروب ها را در رشد انسان ها مورد تاکید قرار می دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: