کد خبر: ۹۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 17
شفاآنلاین:حوادث پزشکی>حدود يک ماه قبل در بيمارستان چمران در تهران که غير وابسته به وزارت بهداشت است، مادري هنگام سزارين و به دنيا آمدن دوقلوهايش، دچار آسيب در ناحيه لب، دهان و ريه شد. اين زن که دوقلو باردار بود، دراتاق عمل به علت استنشاق گازي که اشتباهاً به جاي گاز تنفسي حين بيهوشي به او وصل شده بود، دچار آسيب شد. موضوعي که نمايانگريکي ازاشتاباهات فاحش پزشکي بود و با سروصداهاي بسياري نيزروبه رو شد.
 به گزارش شفاآنلاین : پس ازانتشاررسانه اي اين خبربه دستوروزيربهداشت؛ آقاجاني، معاون درمان وزارت بهداشت دربيمارستان محل بستري بيمارحادثه ديده، حضوريافت وبا دستوراو، يک تيم تخصصي وضعيت بيماررا تحت نظروکنترل قراردادند.

 اگرچه فعلا وضعيت بيمارپايدار و روبه بهبود است و خطري سلامت او را تهديد نمي کند اما پرونده اين حادثه براي بررسي زوايا باز بوده وعلت پرشدن کپسول با گازغير ازاکسيژن مشخص نيست.

کادر درماني آموزش هاي کافي ببينند

اعظم محمدي، کارشناس ارشد بهداشت با اشاره به اينکه دلايل اين اشتباه در کميته مخصوص بيمارستان بايد بررسي شود مي گويد: لازم است با مسببان اين قضيه به صورت قانوني برخورد شود تا مشکلات مشابه پيش نيايد.

او با تاکيد با آنکه اگر مسئل اين چنين بررسي نشود اقدامات پيشگيرانه براي آينده در نظر گرفته نمي شود،‌ ادامه مي دهد: اقدامات فني پيشگيرانه‌ در خصوص جايگاه استفاده از تجهيزات و کپسول‌هاي حاوي گازهاي مختلف در بيمارستان ها بايد آموزش داده شود چراکه مهم است هر کپسولي در چه جايي قرار گرفته و چه رنگي دارد.

محمدي با تاکيد برآنکه نياز است بهبود کيفي محتواي آموزش پزشکي دانشگاهها نيز در دستور کار قرار گيرد، ادامه مي دهد: بازنگري در برنامه‌هاي آموزشي مي تواند کمک کننده باشد.

اين کارشناس ارشد بهداشت با تاکيد برآنکه آموزش کادر درمان و رعايت استانداردهاي ايمني از جمله موضوعات قابل توجه براي کاهش خطاهاي بيمارستاني است، تصريح مي کند: البته گاهي نيز به دليل خستگي تيم اجرايي بيمارستان و کمبود نيرو چنين اتفاقاتي رخ مي دهد که براي تکميل تيم درماني بيمارستان ها نيز بايد چاره اي جست.

مردم پيگير حقوق خود باشند

اگرچه هر سال از سوي پزشکان کشور، تلاش هاي بسياري براي نجات بيماران و بهبود بيماري هاي آنها صورت مي گيرد اما نبايد فراموش کنيم درصد خطاهاي پزشک در کشور ما کم نيست. شايد بر اساس آمار بتوان گفت خطاي پزشکي کشور ما ناچيزاست اما واقعيت اينجاست که مردم ما پيگير خطاهاي رخ داده از سوي پزشکان نشده و شکايتي را به سوي مراجع قضايي نمي برند. اينکه علت اين امر چيست و چرا مردم حاضر به بيان واقعيت ها نيستند موضوع جامعه شناختي بوده و به عدم شناخت مردم از حقوقشان بازمي گردد، اما اگر مردم ياد بگيرند کوچکترين خطاها را نيز جدي گرفته و به گوش مراجع مرتبط برسانند پزشکان و کادر تيم پزشکي نيز بيشتر از پيش حواس خود را جمع کرده تا به واسطه بي دقتي يا حواس پرتي مشکلاتي اين چنين پيش نيايد.

خطاي پزشکي، چالشي که آژير مي کشد

قصه خطاهاي پزشکي کشور غصه هاي تلخي را به خود ديده است. خطاي پزشکي که يک بار مرگ يک مادر 28 ساله در سردشت را به همراه داشت. خطاي پزشکي که يک بار با تلخي ماجراي کشيدن بخيه هاي کودک اهل خميني شهر اصفهان همراه شده بود. خطايي که يک بار به مرگ يک مادر و نوزاد تازه به دنيا آمده در بوشهر ختم شد. خطايي که بارها رخ داد و رسانه اي نشده است.

اين يک بارها بيانگر خطاها و کوتاهي هايي است که سهوي يا عمدي در عالم پزشکي رخ مي دهد. ناگفته نماند بنا بر گفته متخصصان خطاهاي پزشکي روز به روز در حال افزايش است و حتي مي توان آن را يکي از چالش هاي سال هاي نچندان دور نظام سلامت خواند. خطاهايي که شايع ترين آنها در بخش جراحي هاي زنان رخ مي دهد و به دير اقدام کردن براي زمان تولد نوزاد باز مي گردد. خطاهايي که بايد جدي گرفته شود تا اعتبار جامعه پزشکي کشور که يک عمر براي آن تلاش شده است به راحتي زير سوال نرود. روزنامه نوآوران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: