کد خبر: ۹۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 17
شفا آنلاین>سیاسی>لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم در تهران نهایی شد. با وجود آنکه چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان به تائید نرسید، اما این جریان با هدف مشارکت حداکثری و حضور فعال در عرصه سیاسی کشور، لیست ۳۰ نفره زیر را برای حضور در انتخابات هفتم اسفندماه نهایی کرد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  در فهرست اصلاح‌طلبان که به سرلیستی محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات، منتشر شده است؛ دو پزشک حضور دارند. ابوالفضل سروش، دکتری پزشکی عمومی، رزمنده و جانباز دفاع مقدس که طی سال‌های 82 تا 92 به مدت ده سال در شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی عضویت داشته است.

محسن علیجانى زمانى نیز پزشک عمومی و فارغ‌التحصیل از دانشگاه علوم پزشکى تهران در سال ١٣٧٩ و معاون پشتیبانى و خدمات تخصصى پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهى است. وی از فعالان اصلاح‌طلب شهرری و عضو ستاد مردمى حسن روحانى در انتخابات 92 بوده است.

نکته قابل‌توجه دیگر در لیست اصلاح‌طلبان، حضور چهره‌های اصولگرایان معتدل همچون کاظم جلالی، بهروز نعمتی و علی مطهری است؛ چهره‌هایی که به دلیل حمایت و همراهی با دولت روحانی در سه سال گذشته، از سوی اصولگرایان مورد انتقاد قرار گرفتند و از لیست انتخاباتی این جناح نیز کنار گذاشته شدند. حزب اعتدال و توسعه نیز دیروز رسما حمایت خود را از این لیست انتخاباتی اعلام کرد. ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تحت عنوان «ائتلاف گام دوم» با شعار «امید، آرامش و رونق اقتصادی» به عرصه انتخابات خواهند آمد.


تاکید پزشکان لیست اصلاح‌طلبانبر بهبود روند اجرای طرح تحول سلامت
       ابوالفضل سروش، از پزشکان حاضر در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان، درباره اهمیت حضور پزشکان در مجلس آینده  گفت: «حضور چند نفر از جامعه پزشکی در بین نمایندگان مجلس حق جامعه پزشکی است. فعال بودن کمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس مستلزم داشتن نمایندگانی است که در این حوزه تحصیلات داشته باشند و بتوانند جامعه پزشکی را در این کمیسیون نمایندگی کنند.»


وی با اشاره به اینکه «مهمترین اقدام دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان، اجرای طرح تحول نظام سلامت بوده است»، گفت: «این طرح هم محاسن و هم نواقصی دارد که باید به آنها توجه شود.مهمترین نقاط قوت طرح تحول سلامت عبارتند از: جهت‌گیری مردمی طرح، حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه‌های کمرشکن سلامت، دسترسی بهتر خدمات‌گیرندگان سلامت به مراقبت‌های سلامت در سطح دوم و سوم، بهبود انگیزه ارائه‌دهندگان خدمات سلامت، کاهش سزارین مادران باردار، ارتقای کیفیت خدمات سلامت، ماندگاری و حضور دائم پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و مناطق محروم، ظرفیت‌سازی پژوهش بالینی، اقدام به راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت و ثبت وقایع سلامت، مراقبت از بیت‌المال، ایجاد نظم و جبران خدمات کادر درمان.


اما این طرح ضعف‌هایی هم دارد. از جمله: عدم همکاری برخی از مجموعه جامعه درمان کشور و بی‌اعتمادی پزشکان به این طرح، وجود نگاه سلیقه‌ای به طرح و عدم وجود چشم‌انداز مناسب برای طرح، افزایش بار درمان و نگاه درمان‌محور به مقوله سلامت، عدم نزدیکی به عدالت، جهت دادن بازار درمان به سوی خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی، ایجاد تقاضاهای القایی در امر خدمات سلامت، شک و تردید در پایدار بودن منابع مالی، بی‌توجهی به سیاست‌های کلان بخش سلامت، عدم آشنایی مسئولین با این طرح و عدم اعتماد به پزشکان به این طرح و کمبود نیرو و افزایش حجم‌کاری و انگیزه ناکافی برای پرسنل سلامت.»


وی درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای کمک به بهبود اجرای طرح تحول سلامت نیز گفت: «باید تک تک نقاط ضعف و قوت را با کارشناسان حوزه جامعه پزشکی بررسی کنیم و برای آنها برنامه داشته باشیم.


اما تا به حال بحث‌های زیادی در کمیته صنفی و علمی انجمن اسلامی جامعه پزشکی انجام شده و چندین جلسه این مسئله بررسی شده و تقریبا مسائلی که به‌عنوان نکات قوت و ضعف طرح تحول سلامت عنوان شد، حاصل چندین جلسه کار کمیته‌های علمی-تخصصی انجمن بوده است.» محسن علیجانی، دیگر پزشک حاضر در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان، نیز با اشاره به اینکه «دولت یازدهم با اجرای طرح تحول سلامت گام مهمی برای ارتقای سطح سلامت در کشور برداشته است»، گفت: «مهمترین بحث برای مردم بعد از اقتصاد بحث سلامت جسم و روان و بحث پیشگیری و درمان است.


دولت یازدهم گام‌های خوبی در این مسیر برداشته و انشاءالله نمایندگان مجلس دهم قطعا باید کمک کنند تا تحولات اساسی‌تر و عمیق‌تر اجرا شود. این طرح در بعد بیمه، تعرفه‌گذاری، بستری، هزینه بیماران سرپایی، تعرفه‌گذاری خدمات پزشکان خوب بود؛ ولی ما می‌توانیم در حوزه بیمه، تحت پوشش قرار دادن مسایل درمانی وغیره که شامل پوشش بیمه می‌شود؛ طوری برنامه‌ریزی کنیم که موجب درگیری مالی و رابطه پزشک و سایر افراد کادر درمان با بیمار نشود.»سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: