کد خبر: ۹۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 17
رئیس مرکز بسیج جامعه پزشکی وزارت بهداشت مطرح کرد
شفاآنلاین:رئیس مرکز بسیج جامعه پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به بیوتروریسم مواد غذایی بر لزوم آگاهی و آمادگی در مقابل این معضل تأکید کرد.

به گزارش شفاآنلاین : صیاد یوسفی  در رابطه با بیوتروریسم مواد غذایی اظهار داشت: انتشار عوامل بیولوژیکی، سمی، رادیو هسته‌ای و شیمیایی از طریق تنفس، آب و مواد غذایی با هدف کشتن یا آسیب رساندن به انسان، حیوان و گیاهان جهت وحشت‌آفرینی، تهدید یا خواسته‌ای سیاسی یا اجتماعی را بیوتروریسم می‌گویند.

وی افزود: بیوتروریسم اصولاً به آرامی در طول زمان طولانی و به تدریج اتفاق می‌افتد و فقط زمانی به این حمله پی برده می‌شود که تعداد کثیری از مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند. بدین ترتیب با آلود‌ه‌سازی منابع غذایی گاهی قحطی و فلج شدن اقتصاد یک ملت به وقوع می‌پیوندد.

رئیس مرکز بسیج جامعه پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: بیوتروریسم تفاوت آن با سایر انواع اسلحه این بوده که ارزان و غیرقابل رؤیت است به همین دلیل به عنوان بمب اتمی فقرا نام می‌گیرد.

یوسفی افزود: ما می‌توانیم با آنالیز خطرات و آسیب‌ها، شناسایی نقاط کنترل بحرانی، حمل‌ونقل، ایجاد روش‌های نظارتی و پیشگیرانه همچنین توسعه‌ سیستم گزارش‌دهی و ردگیری اقدامات لازم را علیه بیوتروریسم انجام دهیم. همچنین با تأسیس آژانس‌هایی در سطوح مختلف استانی، دولتی و مرکزی جهت کنترل‌های لازم از مرحله تهیه و تولید تا مرحله مصرف مواد غذایی از وقوع این حملات تا حد امکان پیشگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه انسان گاهی از دستاوردهای علمی خود به منظور مقاصد شوم استفاده می‌کند، گفت: بیوتروریسم مواد غذایی یکی از این موارد بوده و جلوگیری، ردیابی و مبارزه با آن به دلیل خاموش بودن و تنوع آن کاری بسیار دشوار است و نیاز به تمهیدات فراوان دارد.

رئیس مرکز بسیج جامعه پزشکی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد:‌ روش‌های پیشگیری شامل آموزش بهداشت، رعایت اصول بهداشت مواد غذایی در هنگام حمله بیولوژیک، کنترل و حفاظت دقیق از مراکز حساس، کنترل واردات و استفاده از روش‌های تشخیص سریع است.

یوسفی گفت: با توجه به تهدیدات حملات روزافزون بیوتروریسم آگاهی و آمادگی در برابر این حملات از الزامات غیرقابل اجتناب است.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: