کد خبر: ۹۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 17
شفا آنلاین>اجتماعی>حوادث>حدود یک ماه پیش بود که زن بارداری برای انجام سزارین به بیمارستان چمران تهران مراجعه کرد اما هنگام سزارین در اتاق عمل به جای گاز بیهوشی از کپسول گاز دیگری استفاده شد و این اشتباه باعث سوختگی شدید در ناحیه صورت، لب، دهان و گلو بخصوص دستگاه تنفسی این زن شد.

به گزارش شفا آنلاین،حادثه‌ای که پس از گذشت یک ماه روز گذشته رسانه‌ای شد. در حالی که ماجرای سوختن مادر دو قلوها در اتاق زایمان عصر روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید، معاون درمان وزارت بهداشت به دستور و تأکید وزیر بهداشت به منظور بررسی هر چه بیشتر این حادثه به بیمارستان چمران رفت.

دکتر محمد آقاجانی با بیان اینکه تیمی تخصصی وضعیت این مادر را تحت نظر و کنترل دارند گفت: بر اساس بررسی‌ها و اقدام‌های انجام شده فعلاً وضعیت بیمار پایدار و رو به بهبود است و خطری سلامت وی را تهدید نمی‌کند. پرونده تخلف بیمارستان چمران به دادگاه جرایم پزشکی ارسال شده است و در مورد اینکه در این بین کوتاهی صورت گرفته است یا خیر باید دادگاه مربوطه اعلام نظر کند. برای پیگیری این موضوع به سراغ دکتر «محمد حلی‌ساز» رئیس بیمارستان چمران رفتیم.

اینکه چرا کپسول گاز به جای کپسول اکسیژن وارد بیمارستان شده است سؤال اصلی از رئیس بیمارستان چمران بود. دکتر حلی ساز با اشاره به اینکه مادر دچار 3 درصد سوختگی در ناحیه صورت شده است، گفت: این موضوع حدود یک ماه پیش اتفاق افتاده است و در طی این مدت نیز بیمار تحت درمان‌های لازم قرار گرفته و اکنون حال عمومی مادر دوقلوها مساعد است.


رئیس بیمارستان چمران با بیان اینکه روزانه نزدیک به 10 عمل سزارین در این بیمارستان انجام می‌شود و خطا امری طبیعی است، اظهار داشت: فرض کنید لاستیک نو اتومبیل ترکیده یا چپ کرده است در هر حال نمی‌توان جلوی اتفاق را گرفت. دکترحلی ساز در ادامه، ماجرای سوختگی شدید و حتی موضوع به کما رفتن مادر دو قلوها را در یک ماه گذشته تکذیب کرد و گفت: بیمار از ناحیه‌ای که ماسک اکسیژن داشته دچار سوختگی شده که علت و جزئیات حادثه در دست بررسی است و بزودی موارد به پزشکی قانونی و مسئولان مربوط برای رسیدگی بیشتر اعلام خواهد شد.

او در ادامه افزود: مادر و نوزادان پس از تولد نیاز به اکسیژن داشتند و ازآنجا که در اتاق عمل امکان استفاده از دستگاه اکسیژن ساز برای مادر و دو قلوها به طور همزمان وجود نداشت، پرسنل مجبور شدند به جای دستگاه اکسیژن ساز برای مادر از کپسول اکسیژن استفاده کنند.


دکتر حلی ساز با بیان اینکه بیمارستان چمران جزو معدود بیمارستان‌هایی است که دستگاه اکسیژن ساز دارد، ادامه داد: پرسنل درمان معمولاً از کپسول‌های اکسیژن استفاده نمی‌کنند اما چون شرایط مادر به گونه‌ای بود که باید سزارین می‌شد و از طرفی نوزادان دو قلو بودند نیاز به کپسول اکسیژن ساز داشتیم. او با اشاره به اینکه بعد از استفاده از کپسول برای مادر، وی دچار سوختگی از ناحیه صورت شد، گفت: آنچه مشخص است اینکه کپسول حاوی اکسیژن نبوده و به اشتباه با گاز مونوکسید کربن پر شده است این گاز نه در اثر اشتعال و جرقه که در اثر حرارت زیادی که داشته با گاز داخل دستگاه بیهوشی ترکیب شده و لب، دهان و گلوی بیمار را سوزانده است.
رئیس بیمارستان شهید چمران گفت: شرکت‌های خاصی که کارشان پر کردن کپسول‌های اکسیژن است، کپسول‌ها را تحویل بیمارستان می‌دهند. نزدیک 10 سال است که جریان پر کردن کپسول‌های اکسیژن در خارج از بیمارستان و توسط شرکت‌های خاصی انجام می‌شود. این پروسه نه فقط در بیمارستان چمران که در همه بیمارستان‌ها به همین شکل است.


او در پاسخ به این سؤال که آیا تخلف صورت گرفته ناشی از قصور شرکت تأمین‌کننده کپسول‌های اکسیژن است یا نظارت بر تأمین تجهیزات پزشکی در بیمارستان از سوی مسئولان ایراد دارد گفت: من فکر می‌کنم افراد دیگری باید این بررسی را انجام دهند با این حال مجموعه‌ای از این فرایندها دست به دست هم داده‌اند و این حادثه رقم خورده است. رئیس بیمارستان چمران عکس‌های منتشر شده از این حادثه را که در برخی از رسانه‌ها منتشر و به این بیمار منتسب شده است نوعی بازی ژورنالیستی دانست و گفت: ما این عکس‌ها را تأیید نمی‌کنیم. رسانه‌ها عکس‌ها را از جای دیگری تهیه کردند و با عنوان حادثه بیمارستان چمران در شبکه‌های اجتماع و برخی از خبرگزاری‌ها منتشر کردند.


رئیس بیمارستان چمران با تأکید بر اینکه بیمار برای ادامه درمان به بیمارستان کسری تهران انتقال داده شده است، یادآور شد: نای و ریه بیمار نیز در اثر استنشاق حرارت زیاد سوراخ شده است بنابراین وی را به  بیمارستان کسری منتقل کرده‌ایم که این بیمارستان 100 میلیون تومان از ما پول دریافت کرده است.
خسرو رحمانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که مسئولیت نظارت بر درمان بیمارستان شهید چمران را بر عهده دارد گفته است، خوشبختانه خطر برطرف شده و بیمار قادر است که تنفس کند ولی متأسفانه همچنان قادر به صحبت کردن نیست و بعد ازاینکه راه‌ تنفس دهانی وی به‌طور کامل باز شد می‌توان دراین‌باره نظر داد و بزودی گزارش بازرسی‌ها اعلام می‌شود.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: