کد خبر: ۹۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 17
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> در رویای رسیدن به اندامی آرنولدگون، خود را به هر آب و آتشی می‌زنند. بعداز طی دوران نوجوانی راهی باشگاه‌های پرورش اندام می‌شوند. باشگاهی که معلوم نیست، خانه امید آنها است یا خانه مرگ؟!
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  قدیم‌ها یک زورخانه بود و مرشد و تعدادی ورزشکار که در گود ورزش می‌کردند و یاعلی گویان، خصایص جوانمردانه را در خود تقویت می‌کردند. با دور شدن از آن فضا، به دوره‌ای پا گذاشته‌ایم که علاوه بر برگزاری مهمانی‌ها و مباحث خانوادگی و دوستانه در گروه‌های شبکه‌های مجازی، با الگوهای ساختگی از سنت و هنجارهای ایرانی دور گشته‌ایم.

 داشتن اندامی شش تکه با طراحی خالکوبی‌های خفن، جوانان را به سویی کشانده که شیوه طی طریق برایشان فرقی ندارد، بلکه کوتاه‌ترین راه برای دستیابی به نتیجه ظاهرا مطلوب برایشان کافی است. این روزها مصرف مکمل‌های ورزشی که به صورت پودر، قرص و آمپول استفاده می‌شود، این طریق را مهیا کرده که جوان امروزی، آرنولد شود! اما با از دست دادن‌ها و به دست نیاوردن‌ها !

بازار مکمل‌های تقلبی و قاچاق هیچگاه برچیده نمی‌شود
       هادی یکی از ورزشکاران پرورش اندامی است که در کار خرید و فروش مکمل‌های ورزشی است. این فرد در جریان اخبار و فضای رسانه‌ای که در مقوله رسیدگی و هشدار مصرف مکمل های ورزشی وجود دارد، نیست و گفتارش برمبنای شواهد او است.

وی از طریق یک آشنا معرفی شد و در رابطه با قاچاق مکمل‌ها و بازار داغ و درآمدزایی آن از طریق تقلبی‌سازی مکمل‌ها اظهار تاسف کرده و می‌گوید: «اینکه بعضی‌ها می‌گویند، مکمل تقلبی در داروخانه‌ها عرضه نمی‌شود، صددرصد صحت ندارد. زیرا برخی از مکمل‌هایی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، با قوطی و برند ساخت آمریکا عرضه می‌شود، درحالیکه ساخته کشور چین است. اما معدن اصلی فروش مکمل‌های ورزشی اوریجینال و تقلبی در کوچه مروی و پاساژ معظم است که 90 درصد این محصولات تقلبی است.»

 وی درخصوص خرید این محصولات توسط مربی‌های بدنسازی گفت:
       «سیاری از مربی‌های درجه یک، در پاساژ معظم مغازه دارند که به شاگردها مکمل‌های موجود در مغاز خود را پیشنهاد می‌دهند.

 فروش مکمل های ورزشی سود بالایی دارد. چراکه در بهترین حالت ممکن جنس درجه دو ( به‌جز تقلبی) را به قیمت جنس درجه یک و اصلی می‌فروشند. در حالت بد هم قوطی و ظرف مکمل اصلی با مواد تقلبی پر می‌شود. مصرف طولانی مدت محصول تقلبی به سلامتی صدمه می‌زند.

بعضی از دوستان ما که از این مکمل‌ها استفاده می‌کردند، کلیه و کبدشان را از دست دادند. من نیز از این محصولات استفاده کردم، اما نوع اصلی را نیز استفاده کرده‌ام که توسط یکی از دوستانم مستقیما از آن‌طرف می‌آورد.

به همین دلیل هیچ زمانی دچار آسیب یا عوارض آن نشدم، چون محصول اصلی و مطمئن بود. از طرف دیگر تشخیص محصول مکمل اصلی و قلابی برای من آسان است! چون کارم این است. راه تشخیص مکمل اصلی این که وقتی روی آن نوشته صددرصد پروتئین، یعنی وقتی یک قاشق آن را در دهان می‌گذاری، در وهله اول نباید حل شود. بلکه باید حالت آدامس بگیرد، اما وقتی در آب و شیر مخلوط می‌شود، باید حل شود. در بعضی از این مکمل‌ها کربوهیدرات مخلوط است.»

       هادی می‌گوید: «چندی پیش مقدار زیادی مکمل تقلبی از کشور چین واردشد که هیچ احدی نمی‌توانست تشخیص دهد، اصل نیست. کل بار این محصول را یکی از مربیان معروف بدنسازی خرید و پخش کرد و به فروش رساند.

نکته اینجا است که قیمت اصل و قلابی تفاوتی باهم ندارد. مثلا اگر یک محصول اصلی با قیمت 300 هزارتومان به دست فروشنده برسد، آن را با قیمت 310 یا 315 هزار تومان می‌فروشد. اما وقتی محصول قلابی باشد، با قیمت 100 هزار تومان خریداری شده و با قیمت 305 هزار تومان فروخته می‌شود. اینجا است که جوانان گول پنج یا ده هزار تومان ارزانی را می‌خورند. بنابراین افرادی مانند من نیستند که آسیب می‌بینند، بلکه جوانان کم‌سن که تجربه‌ای ندارند، قربانی می‌شوند. اکثر باشگاه‌ها یا مربی‌هایی که می‌شناسم، داروی تقلبی به بچه‌ها می‌فروشند. تقریبا در 98 درصد باشگاه‌ها این اتفاقات جریان دارد. از نزدیک دیده‌ام.»

       وی درمورد قیمت این مکمل‌ها می‌گوید: « قیمت‌ها برحسب برند بالا و پایین می‌شود. مثلا یک مکمل دوکیلویی که صددرصد پروتئین است، بین 370 تا 400 هزار تومان قیمت دارد. تقلبی هم همین قیمت‌ است، که نصف آن سودی است که به جیب فروشنده می‌رود. مکمل اصلی از کشور دبی وارد می‌شد، اما درحال حاضر که راه‌ها باز شده، چند شرکت معتبر آمریکایی که مجوز واردات محصول گرفتند هم محصول وارد می‌کنند. اما آنچه که رواج بیشتری دارد، شرکت‌ها و کارگاه‌های زیرپله‌ای است که از طریق ساخت محصول تقلبی و فروش آن، درآمد خوبی به‌دست آورده‌اند.

حتی یکی از قهرمانان پرورش اندام و برادرش هم یکی از این کارخانه‌های ساخت محصول تقلبی را در کرج راه‌اندازی کرده‌اند. اما حقیقتا کسی از وجود این شرکت‌ها آگاه نیست و تنها افرادی که در این کار هستند، متوجه می‌شوند.»

آمپول‌های هورمونی موجود، تقلبی است!
       وی اضافه می‌کند: «اما نکته اینجا است که پودرهای خوراکی عوارض آنچنانی ندارد، بلکه استروئیدها که هورمونی است و به صورت آمپول و قرص عرضه می‌شود، فرد مصرف کننده را بیشتر درمعرض خطر قرار می‌دهد. اینها به قیمت خیلی ارزانی فروخته می‌شود. مثلا یک آمپول 10میل آن طرف مرز با قیمت 800 هزار تومان فروخته می‌شود. درحالی که در ایران آمپول تقلبی با قیمت 100 یا 120 هزار تومان در محیط آلوده ساخته و عرضه می‌شود.

 افرادی که از این آمپول‌ها و قرص‌ها استفاده می‌کنند، به صورت تدریجی یا ناگهانی به سوی مرگ می‌روند. اگر سری به سرویس بهداشتی باشگاه‌ها بزنید، سرنگ‌های خالی را در سطل آشغال‌ها مشاهده می‌کنید. حتی شرایط تزریق این داروها استریل نیست. تهیه آمپول اصلی هم کار هر کسی نیست، قهرمانان پرورش اندام که وضع مالی خوبی دارند، قادر به تهیه اصل محصول هستند. جوانان باید بدانند که آمپول اصلی اصلا وجود ندارد، آنچه دردسترس آنها است، صددرصد تقلبی است! »

       عماد، دوسال است که برای پرورش اندام به باشگاه می‌رود، اما از مکمل‌ها و آمپول و قرص استفاده نمی‌کند. وی می‌گوید: « دوستانی دارم که از مکمل‌های ورزشی استفاده می‌کنند، اما هیچ کدام از داروخانه خرید نمی‌کنند، چون داروخانه‌ها هم محصول تقلبی دارند. البته این موضوعی است که مربی‌ها درگوش شاگردان خود دیکته کرده‌اند.

 شاگرد هم برای رسیدن به اندام مربی خود چشم و گوش بسته قبول می‌کند! اما دراین میان باشگاه‌ها تقصیری ندارند، آنها نمی‌خواهند اعتبار و درآمد خود را از دست بدهند.» جواد، پسری سی و چهار ساله است. از داستان غم انگیز و دوستش مهدی می‌گوید که رویای رسیدن به اندامی ورزشکاری، کبدش را از کار انداخت و اورا به کام مرگ کشاند.

جوانان باید سواد ورزشی داشته باشند
       جعفر میرفخرایی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های گیاهی و دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار «سپید» مقصر نبودن باشگاه‌های ورزشی را درمقوله فروش مکمل‌ها و آمپول‌های ورزشی تکذیب می‌کند و عقیده دارد: « امکان ندارد که مسئول باشگاه از عملکرد مربی بدنسازی خود خبر نداشته باشد. مربی و باشگاه روابط علت و معلولی باهم دارند.

 خود مسئولان باشگاه این محصولات و مکمل‌ها را به صورت قاچاق می‌خرند. اما از ترس اینکه این محصولات درمحل باشگاه کشف نشود، آنها را در اتومبیل خود نگه می‌دارند. چراکه سال گذشته با مراجع قضایی و نیروی انتظامی هماهنگ کردیم که به باشگاه‌ها رفته و مکمل‌های تقلبی را کشف کنند. به همین دلیل آنها هم دیگر جنس را در باشگاه نگه نمی‌دارند. انبار کردن محصول تقلبی درجایی به‌جز باشگاه، امکان پیگیری را می‌گیرد. جوانان بی‌تجربه امروزی هم برای رسیدن به عضله‌های ورزشکاری و خوش‌تیپ شدن اطاعت کورکورانه می‌کنند.»

       وی معتقد است: «تمام افراد نمی‌توانند، در تمام رشته‌ها عالم باشند، اما فردی که می‌خواهد از طریق تغذیه و مکمل غذایی-ورزشی به اندام دلخواه برسد، باید سوادش را کسب کند. دانستن فیزیولوژی ورزشی برای یک ورزشکار ضروری است. یک شبه نمی‌توان بساط تخلف را برچید. به تدریج و با فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها باید جلو رفت. برچسب اصالت سازمان غذا و دارو یکی از نشانه‌هایی است که محصول اصلی و بازرسی شده را متمایز می‌کند.»

       میرفخرایی می‌گوید: « دارو نباید به عطاری‌ها برود. بعضی عطاری‌ها داروهای تقلبی را به اسم اصلی می‌فروشند. یعنی معضل تنها به باشگاه‌ها ختم نمی‌شود. عطاری‌های متخلف محصولاتی اعم از مکمل و قرص ورزشی، مواد مخدر و...را به‌راحتی عرضه می‌کنند. برفرض که شناسایی و پلمپ شدند، می‌روند، چهار خیابان آن طرف‌تر دوباره عطاری دیگری راه می‌اندازند. وزرات بهداری برای نظارت باشگاه‌ها که رفت، تعدادی از آنها را پملب کرد، اما نتیجه چه شد؟

در پاساژ معظم، ناصرخسرو و بازار آهنگرها کالای خوراکی بدنسازی تقلبی به صورت قاچاق وجود دارد. به صراحت می‌گویم که نیروی انتظامی از این جریانات خبر دارد. اگر مراجع قضایی چند مورد از این قاچاقچیان و افرادی که محصول تقلبی به دست جوانان می‌دهند را مجازات کنند، تخلف کمتر می‌شود اما هیچ‌‎گاه ریشه آن کنده نمی‌شود. چراکه ژن افراد متخلف ازبین نمی رود. میل به داشتن زندگی مرفه و پولدار بودن چشم‌ها را کور کرده است. اینها سلامت انسان ها را می‌دزدند.»

داروی ایرانی به مراتب بهتر از داروی خارجی است!
       وی با بیان اینکه مکمل های ورزشی در ایران هم تولید می‌شود، ادامه می‌دهد: « همه ما وقتی برای خرید دارویی به داروخانه می‌رویم، دوست داریم نوع خارجی را خریداری کنیم. فرهنگ جامعه باید اصلاح شود. داروی ایرانی به مراتب بهتر از داروی خارجی است. بنده از نزدیک شاهد هستم که سازمان غذا و دارو چه نظارت‌هایی بر روی ساخت داروها، مکمل‌ها و داروهای گیاهی می‌کند. آیا داروی خارجی که هیچ نظارتی برآن نداشته‌ایم، بهتر است؟

سازمان غذا و دارو روی سلامتی افراد مملکت تعارف ندارد!» وی می‌گوید: «علیرغم اینکه تلاش داریم تا از واردات مکمل‌های ورزشی به ایران آماری به‌دست آوریم، عده‌ای آمار نمی‌دهند. نکته وجود دارد. جدا از برخی واردکنندگان که از مبادی قانونی محصول را وارد می‌کنند و جزو آمار می‌آیند، بخش اعظم واردات مکمل‌ها از مبادی غیرقانونی و قاچاقی از سمت کیش وارد شده و به بازار تزریق می‌شود.»

جای خالی بازدیدهای سرزده نیروی انتظامی از باشگاه‌ها
       میرفخرایی با قبول اینکه بازدیدهای سرزده و مکرر می‌تواند بسیاری از حقایق را افشا کند، می‌گوید: « چندی پیش خبردار شدم، دارویی قاچاق می‌شود، به سازمان غذا و دارو مراجعه کردم، گفتند، ما نیرو نداریم. بنده شخصا با کمک نیروی انتظامی اقدام کردم. برای بازرسی از تمام باشگاه‌ها و کشف کارگاه زیرزمینی نیرو وجود ندارد، بنابراین باید شرف انسانی بسیج شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: