کد خبر: ۹۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 16
شفا آنلاین>سلامت>پسابرجام فرصتی مناسب است که انتظار می‌رود یکی از بیشترین منافع آن به حوزه دارو برسد و بیشترین موقعیت برای رونق تجارت دارویی و واردات مواد اولیه و درنتیجه دسترسی بیماران به دارو بوجود بیاید.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   با توجه به اینکه تمامی مسئولان در هر پست و مقامی در انتظار فرجام برجام بودند، حال انتظار می‌رود با بسته‌شدن پرونده این موضوع تلاش‌ها جهت استفاده هر چه بیشتر از این فرصت و بهبودی اوضاع دیده شود.

       اما آیا در دوره پسابرجام کمبود دارویی کاملا برطرف می‌شود و قیمت دارو کاهش می‌یابد؟ این کاهش تا چه میزان خواهد بود؟

       از گوشه و کنار شنیده می‌شود که برخی از داروها به طور مثال برخی داروی بیماران «ام.اس» یا سایر بیماری‌ها با افزایش 5 تا 15 درصدی روبرو شده است و در برخی موارد مانند داروی بیمارانی که دچار صرع حاد هستند و به دارو مقاوم شده‌اند، کمبود دارویی اعلام می‌شود.

       این درحالی است که رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص دوران پساتحریم به خبرنگار ما می‌گوید: «ما در دوران تحریم بین حداقل 3/5 و حداکثر 15 درصد هزینه انتقال پول برای تمام خریدهای ایران و نه فقط دارو بسته به نوع خرید و منشاء آن داشتیم.

این رقم در دوران پسابرجام حذف می‌شود، چراکه دیگر نیاز به واسطه‌ای در فرایند انجام معاملات نیست و این معاملات طبق اصول مالی تعاملات بین‌المللی انجام می‌شود و مطمئنا هزینه آن بسیار پایین‌تر و در حدود نیم درصد است.»

       «رسول دیناروند» این موضوع را یک صرفه‌جویی ارزی برای کشور می‌داند و معتقد است این امر خریدهای کشور را ارزان‌تر خواهد کرد. اما باید توجه داشت که در این میان نرخ ارز هم تغییر می‌کند. وی توضیح می‌دهد: «بالاخره هرسال افزایش نرخ ارز اتفاق می‌افتد و امیدواریم که در دوران پسابرجام نرخ ارز افزایش نداشته باشد. اگر نرخ ارز ثابت باشد، صرفه‌جویی ارزی به بخش داروهای وارداتی منتقل می‌شود و ما نه تنها افزایش قیمت نخواهیم داشت، بلکه در برخی داروها کاهش قیمت نیز صورت خواهد گرفت. اما اگر افزایش نرخ ارز داشته باشیم، طبیعی است که قیمت دارو افزایش پیدا کند.»

       به‌طور کلی ادعای کشورهای غربی این بود که دارو تحریم نیست، اما نکته‌ این است که آنها با نیت و قصد قبلی داروها را تحریم کرده بودند و نیت آنها نیز فشار به مردم بود. آنها مسیرهای تامین مالی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی را بسته بودند و نظام بانکی در این زمینه سرویس نمی‌داد. البته در همان چند ماه اول دولت تدبیر و امید توافقی با کشورهای 1+5 انجام شد که طی آن مسیرهای خاص انتقال مالی برای خرید دارو تعیین و طبق آن می‌توانستیم انتقال پول را انجام دهیم تا هزینه‌ها کمتر شود. دیناروند معتقد است: «آن زمان ما در مورد همه داروها مشکل داشتیم اما توانسته بودیم راه‌های میان‌بر و دورزدن تحریم‌ها را پیدا کنیم و این کار صورت می‌گرفت.

در دوران پسابرجام این کار راحت‌تر است. البته پسابرجام منافع دیگری نیز برای ما به همراه دارد که تسهیل صادرات ایران یکی از آنها است. همین‌طور افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه سلامت و مخصوصا در حوزه دارو و در نتیجه ارتقای کیفیت را هم خواهیم داشت. از طرفی دسترسی به تجهیزات و تکنولوژی ساده‌تر می‌شود و بنابراین ارتقای کیفیت صنعت تولید را نیز خواهیم داشت.»

       معاون وزیر بهداشت که بارها به کمبود 30 قلم دارو در کشور اشاره کرده و البته هیچ‌گاه به‌طور دقیق عنوان نکرده است که این 30 قلم دارو شامل چه مواردی است، اینک می‌گوید که کمبودهای دارویی ما یک عدد ثابت نیست. وی در توضیح بیشتر می‌گوید: «هدف اصلی ما این بود که در سال جاری این تعداد کمبود را به زیر 20 قلم برسانیم. به هرحال در یک بازه زمانی که از آن به عنوان بحران دارویی یاد می‌شود، ما قریب به چند صد قلم کمبود دارویی داشتیم. اما از اواخر سال 92 و در بهمن ماه همان سال بود که به یاری خدا بحران دارویی را پشت سر گذاشتیم.»

       به گفته دیناروند طبق گزارش‌هایی که از منابع متعدد به دست می‌رسد، میانگین کمبودها زیر 30 قلم است اما این اعداد ثابت نیست. یعنی ممکن است یک داروی خاص به مدت یک هفته و دارویی دیگر به مدت دو هفته دچار کمبود شود. وی تاکید می‌کند: «به طورمیانگین کمبودهای دارویی برای هر داروی خاص متجاوز از 3 هفته نمی‌شود و به زودی کمبودها برطرف و داروها جایگزین می‌شوند.»

       رئیس سازمان غذا و دارو همچنین تاکید می‌کند که کمبود دارویی عمدتا مربوط به داروهای کم‌مصرفی است که در رده داروهای فوق‌تخصصی قرار می‌گیرند و تامین‌کنندگان ثابت و دائمی ندارند. وی تصریح می‌کند: «بعضی از داروها هستند که به دلیل تیراژ پایین تولید فاقد تولیدات داخلی هستند و ما مجبور هستیم آنها را از خارج از کشور وارد کنیم و چون عدد حجم خرید آنها بالا نیست، واردکننده‌های فعال در این زمینه عمدتا علاقه‌ای به واردات این محصولات ندارند و شاید واردات از نظر قیمتی برای آنها صرف نکند.»

       مجددا از رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص اعلام نام 30 قلم کمبود دارویی می‌پرسیم ولی مطابق معمول از اعلام ریز فهرست خودداری می‌کند و زمانی که سوال می‌کنیم آیا این فهرست محرمانه است، جواب منفی می‌دهد: «خیر. بلکه متاسفانه کمبودهای دارویی در ذهن بنده نیست.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: