کد خبر: ۹۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 15
شفا آنلاین>تغذیه>عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به ازای هر وعده غذایی که از نان سبوس دار استفاده می کنیم خطر ابتلا به سکته قلبی تا هفت درصد و میزان ابتلا به دیابت را تا 50 درصد کاهش می دهد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر نبی شریعتی فر افزود: نان تهیه شده از آرد سبوس داری که با خمیر مایه و بدون استفاده از جوش شیرین به عمل آمده و با حرارتی ملایم، یکواخت و شعله غیرمستقیم پخته شده ، سالم ترین نان است.
وی تاکید کرد: از آنجا که ایران سرانه بالایی در مصرف نان دارد باید توجه ویژه ای به نوع آرد مورد استفاده و روش پخت و فرآوری آن بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: از 44ماده غذایی مورد نیاز بدن 40 مورد آن - به شرط آنکه با سبوس گیری املاح آن را از دست ندهیم - در گندم وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آرد سبوس دار برای بیماران دیابتی خواص درمانی زیادی دارد و ضد کلسترول خون و سرطان است.
شریعتی فر افزود:سبوس گندم، مهم ترین و موثرترین ماده طبیعی برای رفع یبوست است که تاکنون هیچ ماده طبیعی یا دارویی دیگر نتوانسته با آن رقابت کند.
وی ادامه داد: استفاده از سبوس گندم منجر به کاهش چربی و قند خون و دفع مقداری از گلوکز آزاد موجود در روده شده و در نتیجه از افزایش قند خون جلوگیری می کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نان سبوس دار به طور میانگین از محتوای دو برابری، ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری بیشتری نسبت به نان سفید برخوردار است و علاوه بر آن مصرف نان و غذای سبوس دار موجب پیشگیری از بروز سرطان و بیماری های قلبی و عروقی می شود.
شریعتی فر، یکی از روش های شناسایی نان سبوس دار از غیر سبوس دار را تیرگی رنگ آن عنوان کرد و افزود: هرچه رنگ این نان ها تیره تر باشد از نظر کیفیت به مراتب غنی و سالم تر از نان های سفید است.
وی خاطرنشان کرد: نان تهیه شده با آرد کامل شامل آرد سبوس دار سرشار از آهن- کلسیم – فسفر- روی – منیزیم و کبالت و همچنین ویتامینهای B2 ، B1,E و B3 است.
وی ادامه داد:نان هایی که با استفاده از خمیر مایه تهیه می شوند از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردار بوده و قابلیت هضم خوبی دارند و ضایعات و دورریزی آنها نیز بسیار کمتر از نان های تهیه شده با جوش شیرین است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یک نان خوب، ظاهر سالم، کاملا برشته، پخته شده دارد و در سطح آن سوختگی مشاهده نمی شود و علاوه برآن دارای طعم ، مزه و بوی خوشایند بوده و بافت نرم و یکنواخت و قابلیت برش پذیری آنها مشخص است.
شریعتی فر یادآور شد: نان های جوش شیرین دار حتی از نظر عطر و بو به هیچوجه قابل قیاس با این نان ها نبوده و ماندگاری کمتری نسبت به آنها دارند.
وی خاطر نشان کرد: یکی از بهترین روش های نگهداری نان قرار دادن آنها در فریزرهای خانگی و عدم نگهداری طولانی مدت آن در یخچال است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: