کد خبر: ۹۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 14
شفا آنلاین>سلامت>مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: مردم سالانه 10 هزار میلیارد ریال صرف خرید سیگارمی کنند و براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت 2 تا 3 برابر دیگر صرف هزینه های جانبه ای مصرف سیگار می شود.

 به گزارش شفا آنلاین،شهرام رفیعی فر روز یکشنبه در همایش سفیران سلامت که در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار شد، افزود: سیگاری ها سالانه حدود10 هزار میلیارد ریال صرف استعمال دخانیات می کنند.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود شش میلیون نفر بر اثر استعمال سیگار در دنیا جان خود را از دست می دهند، اظهار کرد : 600 هزار نفر در جهان نیز به علت همنشینی با افراد سیگاری جان خود را از دست می دهند.

وی، مصرف قلیان را یکی دیگر از عوامل بیماری سرطان در جامعه ذکر کرد و گفت: اکنون چهاردرصد مردم درکشور قلیان مصرف می کنند.
وی بیان داشت: در برخی از قلیان سراها مواد مخدر با توتون مخلوط می شود تا استعمال کنندگان بیشتر به این مکان ها کشانده شوند.

رفیعی فر با بر شمردن مضرات مصرف توتون افزود: حین استعمال قلیان ترکیب های سرطان زا در زغال وارد بدن مصرف کنندگان می شود که ابتلا به سرطان را در پی دارد.

وی اظهار کرد: اکنون وزارت بهداشت و درمان برای ارتقای سلامت افراد و تغذیه سالم مردم بر صنایع مواد غذایی نظارت می کند.
وی با اشاره به اینکه سالانه در کشور 80 هزار میلیارد ریال صرف درمان بیماران سرطانی می شود، افزود: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی بیماری سرطان با انجام ورزش و مصرف مواد غذایی سالم تا 40 درصد قابل پیشگیری است .
رفیعی فر ادامه داد: به جای صرف هزینه های هنگفت برای درمان سرطان باید پیشگیری شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: مردم نقش بزرگی در ارتقای سلامت دارند و اگر وزارت بهداشت و سایر ارگان های ذیربط به طور مکرر و مستمر اطلاع رسانی کنند اما مردم همکاری نکنند، سلامت جامعه ارتقا< نخواهد یافت.

مدیر کل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت بیان داشت: اینکه گفته شود، وزارت بهداشت به تنهایی می تواند دربالا بردن ارتقای سلامت جامعه عمل کند درست نیست و می بایست تمام افراد جامعه و ارگان های ذیربط در این خصوص تمام تلاش خود را به کار گیرند، تا جمعیت حدود80 میلیونی کشور سالم زندگی کنند.

وی گفت: دولت های مدرن در دنیا دو هدف را برای ارتقای سلامت جامعه در دستور کار دارند ، محیط زیست سالم و دیگری انسان سالم است که بیش از پیش به آن اهمیت می دهند .
وی افزود: ما به دنبال پوشش جامعه و ارتقای سلامت در کشور هستیم و تلاش می کنیم که تمام مردم در هر مکان زندگی کار و تحصیل می کنند به خدمات سلامت دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه هر ایرانی در روز دو برابر میزان مجاز نمک مصرف می کند ،گفت: می بایست نمکدان را در سفره های ایرانی حذف کرد ، چرا که دو سوم نمک مصرفی خانواده ها اضافه است و نباید مصرف کرد.
وی افزود:25درصد مرگ و میرها به علت سکته است و عامل آن پرفشاری خون است .
رفیعی فر گفت: از هر دو نفر ایرانی یک نفر چاق و یا اضافه وزن دارد که این عامل بیماری هایی نظیر دیابت،قلبی و عروقی وغیره است.
دراین همایش یک روزه شماری از دانش آموزان ، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی البرز و مسئولان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرج حضور داشتند.
برچسب ها: سلامت ، سیگار ، قلیان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: