کد خبر: ۹۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 14
شفا آنلاین>سلامت>یک مطالعه جدید نشان می دهد که کم خوابی احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را در پسران نوجوان افزایش می دهد.

به گزارش شفا آنلاین، 'جوردن گینز' محقق علوم اعصاب دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا گفت که احتمال ابتلا به مقاومت در برابر انسولین و نیز سایر پیامدهای سلامتی در پسران نوجوان را می توان از مدت زمانی که در مرحله از خواب موسوم به 'خواب موج آهسته' به سر می برند، پیش بینی کرد.
واب موج آهسته (SWS) مرحله مهمی از خواب است که در تقویت و بهبود حافظه پس از محرومیت از خواب ضروری است و همچنین با کاهش کورتیزول و التهاب ارتباط دارد.
پسران نوجوانی که در طول خواب مرحله موسوم به خواب موج آهسته را کمتر تجربه می کنند، در قیاس با نوجوانانی که تا بزرگسالی کمبود عمده ای در این زمینه ندارند، بیشتر در خطر ابتلا به مقاومت در برابر انسولین و به تبع آن ابتلا به دیابت نوع دو، افزایش چربی شکمی و اختلال تمرکز قرار دارند.
پس از یک شب محروم ماندن، مرحله خواب موج آهسته در افراد به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد تا جبران کم خوابی شود.
با توجه به این که مرحله خواب موج آهسته اوایل نوجوانی به سرعت از بین می رود و با توجه به نقش بازتوانی این مرحله از خواب، محققین از کشف تاثیر آن بر فرآیندهای متابولیکی و شناختی بدن در دوران نوجوانی شگفت زده نشدند.
گینز تصریح کرد که براساس مطالعاتش، ارتباط میان وضعیت مرحله خواب موج آهسته و مقاومت به انسولین، سلامت فیزیکی و عملکرد مغز به نوجوانان پسر محدود است و در نوجوانان دختر وجود ندارد.
این مطالعه در نشست سالانه انجمن پیشرفت علم آمریکا ارائه شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: