کد خبر: ۹۷۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 14
معاون بهداشت وزیر بهداشت هشدار داد:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش بیماری تب مالت در کشور بر اثر مصرف لبنیات فله و تماس با دام های آلوده خبر داد.
به گزارش شفاآنلاین : علی اکبر سیاری درحاشیه اجلاس، معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزود: بیماری تب مالت طی سالهای اخیر به خصوص در مناطق غربی و شمال غربی کشور که دامداری بیشتر است افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: مسوولیت کنترل و پیشگیری از این بیماری در دامها، واکسیناسیون دامها و پیشگیری از عرضه لبنیات فله آلوده به عهده سازمان دامپزشکی است و مسوولت عرضه لبنیات سالم پاستوریزه نیز به عهده سازمان غذا و داروست.
سیاری گفت: دامداران و کسانی که با دام سر و کار دارند بیش از دیگران در معرض ابتلا به تب مالت هستند و این بیماری در روستاها بیش از شهرها شیوع دارد.
محمد مهدی گویا، رییس مرکز مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز در حاشیه این همایش گفت: سال گذشته حدود 20 هزار نفر در کشور به تب مالت مبتلا شدند و این آمار امسال اندکی بیش از سال گذشته است.
تب مالت بیماری خیلی مرگ آوری نیست و میزان مرگ ناشی از این بیماری سالانه حدود 100 نفر است.
وی افزود: مهمترین اقدام برای کنترل و کاهش تب مالت در کشور این است که میزان پوشش واکسیناسیون دامها و کیفیت واکسن آن در کشور با همکاری سازمان دامپزشکی افزایش یابد.
گویا اضافه کرد: واکسن تب مالت تولید داخل است و در موسسه رازی تولید می شود و سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول داده است با حمایت مالی از این موسسه زمینه تولید بیشتر و با کیفیت تر واکسن تب مالت را فراهم کند تا جایی که امکان صادرات این واکسن نیز فراهم شود.
وی گفت: اقدام مهم دیگر برای کاهش این بیماری نظارت جدی تر بر مراکز عرضه و نگهداری دام و به خصوص آغل های نگهداری دام است زیرا تحقیقات نشان می دهد حتی تنفس در آغل آلوده می تواند باعث انتقال تب مالت شود.
گویا اضافه کرد: توصیه وزارت بهداشت به مردم این است که از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از لبنیات سنتی و فله این اقلام را از مراکز مورد تایید دانشگاههای علوم پزشکی تهیه کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: