کد خبر: ۹۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 11
شفا آنلاین>سلامت>سلامت، غذا، دارو و سایر حوزه هایی که که با جان مردم سر وکار دارند همیشه مورد توجه جهانیان بوده، ایران نیز از این غافله عقب نمانده است.
به گزارش شفا آنلاین،در 37 سال گذشته موفقیت های بزرگی در پرتو پیشرفت های علمی و تکنولوژی، افزایش سواد، بهبود ارتباط و دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی اتفاق افتاده است. پیشرفت های دارویی و کشف و تولید داروهای جدید و نوترکیب، پیشرفت در حوزه تخصص های جراحی و ابداع روش های جدید درمانی، ریشه کن کردن بعضی از بیماری ها، بهبود وضعیت درمانی، تاسیس و گسترش مراکز علمی- پژوهشی مورد نیاز جامعه و توجه ویژه به مهندسی پزشکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه پزشکی است. ‌

در زمان های نه چندان دور تعداد داروخانه ها به تعداد انگشتان دست بود تا جاییکه برای پیدا کردن یک قلم دارو گاهی باید خیایان های زیادی را زیر پا می گذاشتیم تا داروی مورد نظر را پیدا کنیم  اما اکنون در هر محله دارو خانه و درمانگاهی برای ارائه خدمت به مردم وجود دارد.

نگاهی اجمالی به دارو پس از انقلاب اسلامی
وقتی بوق هشدار جنگ به صدا در می آمد و اعلام می کردند که همه به سمت پناهگاه ها بروید خیلی ها به جای رفتن به یک محیط امن رفتن به محل حادثه و بردن مشتی دارو برای مجروحین را ترجیه می دادند.اگر کمی جلوتر هم برویم خیلی ها یادشان است که هنگام رخداد حوادث طبیعی و غیر طبیعی دولت ورسانه ها درخواست کمک می کردند یکی از این نیازها قرص و دارو بود که حتی در شرایط طبیعی هم یک کمبود جدی محسوب می شد.

اکبر عبداللهی اصل مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در خصوص اهم دستاوردهای حوزه دارو می گوید: علاوه بر کاهش کمبودهای دارویی کاهش واردات دارو یکی از مهمترین دستاوردها به شمار می‌رود. واردات دارو در سال 93 نسبت به سال 92 بیش از 300 میلیون دلار کاهش داشته است که این رقم بیانگر کاهش 25 درصدی واردات است. 

وی افزود: افزایش 33 درصدی صادرات دارو در سال 93 نسبت به سال 92 توانسته است بیش از 40 میلیون دلار ارزش صادرات را افزایش یافته است.

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر با اشاره به ارزبری بالا حوزه دارویی گفت: کاهش ارز بری واردات دارو و مواد اولیه از حدود 1350 میلیون دلار در سال 92 به حدود یک میلیارد دلار در سال 93  از دیگر دستاوردهای سازمان غذا و دارو محسوب می‌شود. قیمت داروهای وارداتی نیز از 1.08 دلار به 0.93 دلار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در سال 92 سهم داروهای تولید داخل از کل بازار دارویی کشور حدود 62 درصد بوده است که این میزان در سال 93 به 67 درصد رسیده است. همچنین میانگین سهم تولید داخل از بازار دارویی کشور در ده سال اخیر حدود 64.5 درصد اعلام شده است. 

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کاهش سهم پرداختی از جیب مردم یکی از اهداف مهم حوزه سلامت است عنوان کرد: در حوزه بستری سهم پرداخت بیماران برای دارو در سال 92 ، 27 درصد بوده است که این میزان در سال 93 به 10 درصد رسیده است. 

وی اضافه کرد: افزایش 130 درصدی میان دسترسی به اقلام دارویی در بیمارستان‌ها یکی از دستاوردهای دیگر حوزه دارو است . گفتنی است، میزان دسترسی مردم به اقلام دارویی در بیمارستان‌ها از 320 قلم در سال 92 به 750 قلم در سال 93 رسیده است.

دستاوردهای تجهیزات پزشکی ایران کم نظیر است
در قدیم زمانی که مردم بیمارشان را به بیمارستان یا درمانگاه می بردند ممکن بود حتی در آن مرکز درمانی  یک جای خالی هم برای آن مریض وجود نداشته باشد چه برسد به امکانات پیشرفته درمانی.

صفوی مدیر کل  اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی با اشاره به کاهش کلی قیمت تجهیزات پزشکی گفت: کاهش قیمت ملزومات پزشکی در گروه قلب ، ارتوپدی، مغز و اعصاب ، چشم پزشکی به ترتیب 37 درصد، 32 درصد، 32 درصد، 42 درصد بوده است. 

وی افزود: میزان دسترسی به اقلام تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها از 1480 قلم در سال 92 به 2130 قلم در سال 93 باعث رشد 44 درصدی این فاکتور شده است. 

صفوی می‌گوید: افزایش دسترسی مردم به داروهای ضروری در بخش سرپایی از 88 درصد در سال 92 به 94 درصد در سال 93 رسیده است. این میزان افزایش در بخش سرپایی نیز از 80 درصد در سال 92 به 97 درصد در سال 93 رشد داشته است. 

 مدیر کل  اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی در خصوص کاهش سهم هزینه سرپایی داروی بیماران صعب‌العلاج و مزمن خاطر نشان کرد: این فاکتور از 45 درصد در سال 92 به 15 درصد در سال 93 و 12 درصد در سال 94 رسیده است. همچنین میانگین کمبودهای دارویی در بازار در سال 92 ، 170 قلم بوده است که این میزان در سال 93 و 94 به 30 قلم رسیده است.

تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم
با وجود تلاش های مسئولین اما انگار هنوز خیلی ها معتقدند که دستاوردهای انقلاب آن طور که باید محقق نشده و مردم به رفاه اجتماعی کاملی نرسیده اند.  

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در خصوص پیشرفت‌های حوزه سلامت از انقلاب تاکنون بیان کرد: در گذشته در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و لرستان حتی یک پزشک ایرانی هم نداشتیم اما در حال حاضر محققان برتری در سطح منطقه حائز رتبه شدند. همچنین تمام روستاها و مراکز بهداشتی پزشک ایرانی دارند.

وی افزود: در شهرهایی مانند کوهدشت که از ابتدایی‌ترین خدمات هم محروم بودند، در طول 2 سال گذشته خدماتی در تراز بهترین مراکز ارائه می‌شود، در استان لرستان 57 نفر از افراد بومی وارد دوره پزشکی شدند.

هاشمی می گوید: انتظار این بوده است که خدمات بهداشتی در کشور بسیار بیشتر از آنچه که اکنون ارائه می‌شود، مورد توجه قرار گیرد. واقعیت این است که در بحث رفاه اجتماعی آن طور که حق انقلاب بوده است عمل نکردیم. البته در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا جبران مافات کنیم.ایران به پیشرفت های زیادی طی 30 سال اخیر دست یافته است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

دولت ها برغم مشکلات فراوان، خوب عمل کرده اند
وزیر بهداشت می گوید: فکر می‌کنم دولت فعلی موفق بوده است. تاکنون 24 میلیون نفر تحت پوشش خدمات قرار گرفته‌اند، برای 10 میلیون نفر مراکز جامع خدمات سلامت ایجاد شده است، علاوه بر این نزدیک به 60 دانشگاه علوم پزشکی در امر تربیت نیروی انسانی تلاش می‌کنند.

اگر همان طور که سلامت در کشورهای پیشرفته جز اولویت قرار گرفته، در کشور ما نیز جز اولویت‌های برنامه 5 ساله کشور قرار گیرد، نه تنها رضایتمندی مردم بیش از امروز خواهد بود، بلکه در حوزه اقتصادی هم پیشرفت‌های قابل توجهی خواهیم داشت؛ زیرا ملتی که سالم باشد می‌توانند در همه حوزه‌ها رشد داشته باشند.

وی ادامه داد: پیشرفت‌های حوزه سلامت هم قابل قیاس با گذشته نیست چرا که همه ملت‌ها در حال پیشرفت هستند؛ آنچه در حوزه علم، دانش و فناوری اتفاق افتاده است استقلال است، در عرصه علمی رتبه اول در منطقه را داریم که با بسیاری از کشورها قابل مقایسه نیست اما در حوزه خدمات فاصله زیادی با انتظارات داریم، هرچند که بیان این نکته حائز اهمیت است.

و اما اکنون پزشکان و محققان ایرانی با خدمت به مردم این سرزمین توانسته اند با به کارگیری تجهیزات پیشرفته و علم روز دنیا خدماتی را به مردم ارائه کنند که سبب کاهش پرداختی از جیب مردم شود.

هرچند دولت های روی کار آمده پس از انقلاب همه تلاش خود را برای رسیدن به ابعاد مختلف رفاه اجتماعی کرده اند، اما دولت یازدهم با کارنامه ای خوش در حرکت به سمت اهداف انقلاب جهش بزرگی داشته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: