کد خبر: ۹۶۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 09
شفا آنلاین>سلامت>اعلام وضعیت اضطراری بیماری زیکا از طرف سازمان بهداشت جهانی دنیا را متوجه این بیماری کرده است اما با وجود گسترش این بیماری، ایران و حتی منطقه خاورمیانه هنوز از این ویروس پیش رونده پاک مانده است.
به گزارش شفا آنلاین،ویروس زیکا از طریق نیش یک پشه به نام آئدس اجیپتی منتقل می شود و مهمترین عارضه آن تولد نوزادانی با عارضه میکروسفالی (جمجمه کوچکتر از انداره طبیعی) است، بنابراین مراقبت از زنان باردار در مواجهه با این بیماری اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
این ویروس که از سال گذشته در برزیل شایع شده اکنون به گفته سازمان بهداشت جهانی به 33 کشور دیگر از جمله کلمبیا،مکزیک، برخی کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی از جمله ایرلند گسترش یافته است.
سازمان بهداشت جهانی درباره این بیماری وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرده و پیش بینی کرده است که در سال جاری میلادی (2016) بیش از چهارمیلیون نفر بر اثر گزش پشه ناقل این ویروس، مبتلا می شوند.
با وجود اینکه مقامات سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اند که هنوز موردی از ابتلا به ویروس زیکا در خاورمیانه و منتطقه مدیترانه شرقی این سازمان گزارش نشده است اما پایگاه خبری اخبارالساعه امارات شنبه گزارش داد که هفت کشور عربی خاورمیانه شامل مصر، عربستان، سودان، یمن، سومالی، پاکستان و جیبوتی در معرض خطر انتشار ویروس زیکا قرار دارند.
در ایران محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است که بیماری ناشی از ویروس زیکا در ایران و منطقه مدیترانه شرقی وجود ندارد اما پشه عامل این بیماری در این منطقه وجود دارد.
گویا گفته است: ویروس زیکا از دسته ویروس هایی است که از طریق گزش حشرات به انسان منتقل می شود و انتقال انسان به انسان آن هنوز قطعی نیست. گر چه احتمال انتقال این ویروس از طریق رابطه جنسی وجود دارد.
به گفته گویا، ویروس زیکا معمولا بیماری خفیفی را در فرد ایجاد می کند که شامل تب، سردرد، بدن درد، ورم ملتحمه چشم و گاهی بثورات پوستی است.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت می گوید: ویروس زیکا در گذشته در برخی کشورهای آفریقایی وجود داشت اما آنچه اکنون نگرانی ایجاد کرده این است که این ویروس یک مرتبه در برخی کشورهای آمریکایی جنوبی و مرکزی نیز گسترش پیدا کرده است و موارد این بیماری افزایش یافته است.
به گفته گویا، با تغییر منطقه جغرافیایی ویروس زیکا به نظر می رسد در سالهای آینده این ویروس و عوارض آن در مناطق دیگر جهان نیز گسترش پیدا می کند.
گویا تاکید می کند: ویروس زیکا مرگ آور نیست و آنچه در مورد عوارض این بیماری به طور جدی مطرح است این است که در تعدادی از زنان بارداری که به این ویروس مبتلا شده اند به خصوص در بزریل، مشاهده شده که نوزادانی با مغز و سر کوچک (میکروسفالی) به دنیا آورده اند.

** خطر اصلی؛ تولد نوزادانی با مغز کوچک
« هنوز به طور قطع رابطه ویروس زیکا با تولد کودکانی با مغز کوچک ثابت نشده است اما این فرضیه به طور جدی مطرح است که باید با ادامه تحقیقات مشخص شود.»
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب می افزاید: اکنون با افزایش موارد ابتلا به ویروس زیکا، تحقیقات برای یافتن منشا این بیماری و تولید واکسن یا داروی درمان این بیماری افزایش یافته و چند شرکت دارویی از جمله یک شرکت هندی اقدامات اولیه را برای ساخت واکسن این بیماری شروع کرده اند با این وجود هنوز هیچ دارو و واکسنی برای این بیماری جهانی وجود ندارد.
شاید جمله کلیدی گویا این باشد که: « ویروس زیکا تاکنون در منطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی دیده نشده اما پشه عامل انتقال این بیماری در این منطقه وجود دارد و احتمال انتقال این بیماری را در آینده نباید ساده گرفت و باید خطر این بیماری را در آینده جدی گرفت.»
ویروس زیکا سالها در قاره آفریقا وجود داشته است اما با مشاهده این ویروس در قاره آمریکای جنوبی و مرکزی از سال گذشته که برای اولین بار در کشور شیلی مشاهده شد، خطر این ویروس جدی تر شد. این ویروس پس از شیلی در برخی کشورهای دیگر از جمله برزیل و کلمبیا و بعد از آن آمریکای شمالی نیز گسترش پیدا کرد و اکنون با مشاهده مواردی از آن در ایرلند پا به خاک اروپا گذاشته است و مهمتر اینکه با گرم شدن هوا خطر انتقال و مهاجرت پشه ناقل این ویروس به کشورهای دیگر بیشتر می شود. زیرا پشه ناقل این ویروس که اکنون بیشتر در مناطق استوایی وجود دارد با گرم شدن هوا ممکن است به مناطق شمالی تر مهاجرت کنند.

**زیکا در ایران نیست
با وجود اعلام نبود این ویروس در ایران و منطقه خاورمیانه،خطر این بیماری آن قدر مهم بود که برخی رسانه ها را به انتشار اخباری نگران کننده واداشت تا جایی که ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی وزارت بهداشت را نیز به واکنش واداشت.
او هشدار می دهد که نباید با انتشار خبرهای غیر موثق مردم را نگران کرد و انتشار اخبار ضد و نقیض و نگران کننده درباره این بیماری می تواند مصداق تشویق اذهان عمومی باشد و تاکید می کند هیچ موردی از ابتلا به زیکا نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه خاورمیانه گزارش نشده است.
سخنگوی وزارت بهداشت البته بر وجود پشه ناقل این بیماری در برخی مناطق کشور صحه می گذارد اما تاکید می کند: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری ناشی از ویروس زیکا در منطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی و از جمله ایران گزارش نشده است و احتمال بروز آن نیز اندک است. وزارت بهداشت نیز از چهار سال پیش روند تحرک پشه های ناقل این بیماری را رصد می کند و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

**تشویش اذهان عمومی ممنوع
حریرچی با بیان اینکه بیماری زیکا نه تنها در سطح کشور بلکه در کل منطقه خاورمیانه هم دیده نشده است، می افزاید: مطالعات مربوط به ردیابی پشه عامل انتقال این بیماری با توجه به تغییرات آب و هوایی با قوت تمام و به صورت شبانه روزی انجام شده و انتظار نمی رود بدون هر گونه ملاحظه علمی و اجرایی چنین ادعایی به صورت رسانه ای مطرح شده و اطلاع رسانی های مکرر وزارت بهداشت زیر سوال برده شده و ایجاد تشویش عمومی شود.

**علائم زیکا
انتقال ویروس زیکا از طریق انسان به انسان، هنوز در حد فرضیه است.علایم بیماری ناشی از ویروس زیکا نیز خفیف است که با تب، درد عضلات، مفاصل، ورم ملتحمه چشم و بثورات جلدی همراه است و معمولا بین دو تا هفت روز طول می کشد و معمولا خود به خود نیز بهبود می یابد.
وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به افرادی که قصد سفر به کشورهایی که این بیماری در آنها مشاهده شده هشدار داده است که در صورت بروز علایم این بیماری بعد از بازگشت به کشور حتما به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
تقویت نظام مراقبت برای شناسایی بیماران سفر کرده به مناطق در خطر، افزایش ظرفیت تشخیصی آزمایشگاه ها، سمپاشی و کاهش محل های مناسب برای تخم گذاری حشره عامل بیماری زیکا از دیگر اقدامات وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی برای کاهش خطر این بیماری اعلام شده است.
قائم مقام وزیر بهداشت توصیه کرده است: تا اطلاع ثانوی خانم های باردار یا کسانی که هنوز از بارداری خود مطمئن نیستند از مسافرت غیر ضروری به آمریکای جنوبی خودداری کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: