کد خبر: ۹۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 09
رئیس انجمن بیماری های عفونی ایران در گفتگو با شفا آنلاین:
شفاآنلاین :رئیس انجمن بیماری های عفونی ایران گفت: تاکنون سازمان بهداشت جهانی هیچ گزارشی مبنی بر ورود ویروس "زیکا" به خاورمیانه و ایران ارایه نداده است.
دکتر مسعود مردانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهارکرد: زیکا یک بیماری ویروسی است که از راه نیش پشه آئدس قابل انتقال است.

وی افزود: این بیماری بین 2 تا 7 روز طول می کشد و با علائمی نظیر تب، دردهای مفصلی و التهاب ملتحمه خودش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: بیماری خفیف است و امکان دارد که خود به خود بهبود یابد؛ اما به ندرت امکان ایجاد شکل شدید بیماری وجود دارد که منجر به بستری شدن بیمار در بیمارستان می شود.

فوق تخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: در خانم های حامله ای که اخیرأ در کشور برزیل به زیکا مبتلا شده اند متأسفانه نوزادان دچار ناهنجاری های مغزی به دنیا آمده اند. به همین خاطر نیز هم اکنون برگزاری بازی های جام جهانی برزیل در هاله ای از ابهام است.

وی هشدار داد: مقامات سازمان بهداشت جهانی به دلیل گسترش بیش از حد بیماری هفته گذشته آن را به عنوان یک اضطرار جهانی اعلام کردند.

رئیس انجمن متخصصین میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی ایران خاطرنشان کرد: پشه عامل انتقال بیماری زیکا در خاورمیانه و ایران نیز وجود دارد؛ بنابراین به مردم توصیه می شود برای سفرهای نوروزی از رفتن به کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل و کلمبیا، کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند تایلند، فیلیپین و اندونزی اجتناب کنند.

وی افزود: حال در صورتی که اجبار در رفتن  به کشورهای مذکور داشتند باید از این پشه دوری کنند زیرا برای زیکا درمان خاص و واکسنی برای پیشگیری وجود ندارد.

مردانی بیان کرد: پشه آئدس که ناقل ویروس زیکا است علاوه بر بیماری زیکا می تواند منجر به بروز تب زرد، تب دنگی،چیکونگوینا و آنسفالیت اسبی شرقی شود. نکته مهم آن که تب دنگی و آنسفالیت در ایران وجود داشته اند اما در خصوص تب زرد گزارشی نشده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: