کد خبر: ۹۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 08
متخصص سرطان درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین هشدارداد:
شفاآنلاین: متخصص سرطان شناسی گفت: طبق آخرين آمارها در ايران از هر 100 هزار نفر دريك سال 120 تا 140 نفر به سرطان مبتلا مي شوند. يعني هرساله حدود یکصدهزار نفر در ايران سرطان مي گيرند كه اين روند به تازگي سرعت بيشتري يافته و پيش بيني مي شود تا 10 سال آينده تعداد مبتلایان به سرطان دو برابر شود .
دكتر فرهاد قديري با اعلام اين مطلب به خبرنگار شفاآنلاين گفت: هر چند آمار سرطان هميشه رو به افزايش بوده است اما  به تازگي شتاب بيشتري گرفته كه نگران كننده است . البته اخيرا آمار سرطان در كشورهاي پيشرفته از كاهش اين بيماري  خبر مي دهد .چرا كه استفاده از مواد شيميايي دراين كشورها كمتر شده و آلودگي ها كاهش يافته است.

اين آنكولوژيست شايعترين سرطان هاي زنان در ايران  را سرطان پستان، معده، روده بزرگ ، رحم، گردن رحم و ريه خواند و گفت: اما  در مردان سرطان پوست رتبه نخست را دارد  كه البته در اکثر موارد با يك جراحي كوچك برطرف مي شود و نيازي به شيمي درماني و پرتو درماني ندارد. درمرتبه بعد نیز سرطانهای ریه معده پروستات و روده بزرگ شایع ترین سرطانهای مردان میباشند.

وي با اشاره به اينكه در ايران خانم ها كمتر به سرطان پوست مبتلا مي شوند گفت: علت اين امر به  نوع پوشش خانم ها بر مي گردد.  البته همين عامل نيز باعث مي شود كه اغلب خانم ها به كمبود ويتامين D  دچار شوند كه خود در افزايش بروز سرطان نقش دارد. در كودكان نيز  متاسفانه در تمام دنيا سرطان خون حرف اول را مي زند. كه بيشتر علت ژنتيكي دارد.

دكتر قديري  مهمترين علل سرطان را علل داخلي  يا ژنتيك معرفي كرد و گفت:  برخي افراد در بدن ژن هايي دارند كه داشتن آنها منجر به بروز سرطان ميشود. شناخته شده ترين اين ژن ها BRCA1  و BRCA2  است كه به احتمال زياد منجر به بروز سرطان پستان در خانم ها مي شود.

وی افزود:اما علت بعدي اين بيماري  فاكتورهاي محيطي همانند سيگار، نوع تغذيه، آلودگي هوا ، سبك زندگي افراد، استرس و حتي شرايط كشوري است كه در آن زندگي مي كنيم .

وي  درباره تاثير آلودگي هوا بر ابتلا به سرطان گفت: سموم ناشناخته و زيادي در هواي آلوده ای كه ما در حال حاضر تنفس مي كنيم وجود دارد كه باعث بروز سرطان مي شود. متاسفانه ما در كشور با مشكل آلودگي آب هم رو به رو هستيم. به دليل آنكه در سالهاي گذشته از سموم و كودهاي شيميايي استفاده زياد و نادرست شده اين سموم وارد آبهاي زير زميني و چاه ها شده و به عنوان يك تهديد جدي سلامت مردم را به خطر انداخته است.

دكتر قديري افزود : پارازيت هاي ماهواره اي يكي از عواملي است كه هنوز تاثير آن بر بروز سرطان به اثبات نرسيده و نيازمند انجام آزمايش هاي خاص و طولاني مدت است. با اين حال احتمال آن كم نيست كه  سالها بعد اثرات خود را نشان دهد.

وی افزود: شايد بيست تا سي سال طول بكشد كه عوارض آن ظاهر شود به همين خاطر در مورد امواج پارازيت نمي توان به شكل قطعي تاثير آن را رد كرد.  

دكتر قديري براي پيشگيري از ابتلا به سرطان توصيه كرد : مردم بايد به برخي موارد در نوع زندگي خود دقت كنند همچنين  در مورد ژنتيك كه مهمترين علت ابتلاست افراد بايد آزمايش هاي لازم را انجام دهند . به عنوان مثال آنجلينا جولي بازيگر معروف هاليوود كه مادر و خاله اش مبتلا به سرطان پستان بودند وقتي با انجام آزمايش هاي ژنتيكي دريافت كه او نيز به احتمال 80 درصد ممكن است به سرطان مبتلا شود بلافاصله جراحي كرد و هر دو پستانش را برداشت. بنابراين مي توان با انجام آزمايش هاي لازم پيشگيري كرد.

متخصص سرطان شناسی اظهارکرد: اما در مورد عوامل محيطي بايد گفت: مردم بايد مواد غذايي سالم و سرشار از ويتامين Cو D مصرف كنند . استفاده نكردن از غذاهاي فست فود، مشروبات الكلي و سيگار ، استفاده از موادغذايي تازه و سالم ونخوردن روغن هاي صنعتي نیز حائزاهمیت است . چرا كه روغن هايي كه امروزه در بازار موجود است روغن صنعتي است نه خوراكي .پس تا حد امكان مردم بايد غذا ها را سرخ نكنند و حرارت زياد ندهند. چرا كه مواد سرطان زا در آن به وجود مي آيد. ورزش كردن، يوگا، نخوردن شيريني ، اداره عوامل ا استرس زا ، سالم زندگي كردن و تغيير نگرش و روي آوردن به معنويات  مي تواند در پيشگيري از اين بيماري موثر باشد.

وي در مورد تشخيص زودرس اين بيماري نیز گفت: اگر افراد مبتلا در مراحل اوليه بيماري بتوانند آن را تشخيص دهند احتمال درمان و داشتن طول عمر طبيعي بسيار زياد است. براي اين كار توجه به چند نكته ضروري است. به عنوان مثال وجود زخم ناگهاني در هر نقطه از بدن، خونريزي هاي غير طبيعي از خون دماغ گرفته تا دستگاه تناسلي یا گوارشی ، احساس وجود توده در بدن، گرفتگي طولاني مدت صدا، سرفه و ترشحات غير طبيعي از بدن همگي علايمي است كه بايد به ان توجه كرد و جدي گرفت و با انجام آزمايش هاي دوره اي به راحتي قابل تشخيص است.

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: