کد خبر: ۹۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 07
شفا آنلاین>زنان>گزارش موارد عفونت زیکا به‌خصوص در زنان باردار در کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی و برای نخستین بار در اروپا بر نگرانی‌ها درباره شیوع این ویروس که با نقایص مغزی نوزادان مربوط شده است، افزوده است.
به گزارش شفا آنلاین،  یک جنبه نگران‌کننده دیگر گزارش 2 مورد عفونت ویروس زیکا مربوط به انتقال خون در برزیل و اعلام یک مورد انتقال آمیزشی ویروس در ایالت تگزاس در ایالات‌متحده است. مقامات بهداشتی اسپانیا نخستین مورد عفونت یک زن باردار در اروپا را در زنی که از سفری به کلمبیا به خانه‌اش در این کشور بازگشته بود، اعلام کردند.

       وزیر بهداشت اسپانیا از ابتلای یک زن باردار و شش نفر دیگر در این کشور به ویروس زیکا خبر داد، اما درعین‌حال اطمینان داد احتمال شیوع وسیع این ویروس در اسپانیا وجود ندارد. مقامات نیکاراگوآ برای نخستین بار سه مورد عفونت با ویروس زیکا در زنان باردار را در سه نقطه متفاوت این کشور گزارش کردند و به‌این‌ترتیب شمار کل موارد عفونت زیکا در این کشور آمریکای مرکزی به ۲۹ مورد رسید.

       روساریو موریلو سخنگوی دولت این کشور واقع در آمریکای مرکزی اعلام کرد که این زنان در ماه‌های سوم تا چهارم بارداری هستندِ و یک برنامه دود دهی محل‌های تکثیر پشه‌های ناقل ویروس زیکا در این کشور آغاز شده است.

       هندوراس، یک کشور دیگر آمریکای مرکزی، نیز موارد عفونت زنان باردار با ویروس زیکا را اعلام کرد. یولانی باترس، وزیر بهداشت هندوراس گفت که مسئولان، شش مورد عفونت زیکا را در زنان باردار به‌عنوان نخستین موارد ابتلای زنان باردار به این ویروس در این کشور اعلام کردند. هندوراس درمجموع 3200 مورد عفونت با ویروس زیکا را گزارش کرده است.

       السالوادور یک کشور دیگر آمریکای مرکزی که بیش از 7000 مورد عفونت با ویروس زیکا در آن شناسایی‌شده است، ماه قبل از زنان این کشور تقاضا کرد برای جلوگیری از تولد نوزادان دچار میکروسفالی (نوزادان با جمجمه کوچک و مغز رشد نکرده) ناشی از عفونت مادران با این ویروس بارداری‌هایشان را تا دو سال به تاخیر بیندازند.

تلاش‌ها برای تولید واکسن زیکا
       سانوفی به دنبال ساختن واکسن زیکا است. شرکت سانوفی پروژه‌ای را برای ساختن واکسنی بر ضد ویروس زیکا آغاز کرده است که قطعی‌ترین تعهدی است که تابه‌حال یک شرکت عمده واکسن‌سازی برای تولید واکسنی بر ضد این ویروس داده است. این شرکت داروسازی فرانسوی اعلام کرد که شعبه تولید واکسنش، سانوفی پاستور، از مهارتش برای ساختن واکسن برای ویروس‌های مشابه مانند تب زرد، آنسفالیت ژاپنی و اخیراً دنگی برای ساختن واکسن زیکا استفاده می‌کند.

       این اعلام یک روز پس‌ازآن صورت می‌گیرد که سازمان جهانی بهداشت شیوع ویروس زیکا را که به‌وسیله پشه‌ها منتقل می‌شود، به علت ارتباطش با عدم رشد مغزی نوزادان، یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد.

       نیکولاس جکسون، رئیس بخش پژوهشی شرکت سانوفی پاستور که پروژه جدید واکسن زیکا را سرپرستی می‌کند، گفت: «سانوفی پاستور به فراخوانی جهانی برای تلاش برای ساختن یک واکسن زیکا با توجه به انتشار سریع بیماری و عوارض پزشکی احتمالی آن پاسخ می‌دهد.»

       سانوفی معتقد است که زیرساختار پژوهشی و صنعتی مستقرش برای تولید واکسن به‌تازگی تاییدشده دنگی را می‌تواند به‌فوریت برای کمک به تسریع ساختن واکسن زیکا به کار ببرد. تابه‌حال تنها گروه‌هایی که طرح‌هایی قطعی برای ساختن واکسن زیکا را اعلام کرده بودند، شرکت‌های کوچک بیوتکنولوژی و موسسات دانشگاهی بوده‌اند، هرچند که شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین گفته است که دارد به این نتیجه می‌رسد که مطالعاتش برای ارزیابی اینکه آیا تکنولوژی واکسن‌سازی‌اش برای ساختن واکسن زیکا مناسب است یا نه، دارد به نتیجه می‌رسد.

       ویروس زیکا ارتباط نزدیکی با ویروس تب دنگی دارد و به‌وسیله نوع مشابهی پشه منتقل می‌شود. عفونت با ویروس زیکا علائم مشابهی ازجمله تب، دانه‌های پوستی، تورم مفاصل و سردرد دارد. بااین‌وجود تولید واکسنی برای زیکا تعهد بزرگی است که شامل پژوهش‌ها و کارآزمایی بالینی بسیار می‌شود. در حال حاضر هیچ واکسن یا درمانی برای زیکا وجود دارد، چراکه تابه‌حال این ویروس تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی به شمار نمی‌رفته است.

       نزدیک‌ترین چشم‌انداز واکسن برای ویروس زیکا تاکنون ممکن است مربوط به کنسرسیومی شامل شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی اینوویو باشد که بالقوه ممکن است برای موارد اضطراری تا پایان سال واکسنی را آماده داشته باشد. سپید
منبع: AP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: