کد خبر: ۹۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 05
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون، تعداد خون بندناف در بانک عمومی رویان را پنج هزار نمونه اعلام کرد و گفت: حداقل نمونه های خون بندناف در بانک عمومی این مجموعه باید بین 30 تا 40 هزار نمونه باشد.

به گزارش شفا آنلاین، مرتضی ضرابی افزود: در صورت ذخیره سازی این تعداد نمونه خون، به احتمال بالای 50 درصد می توان نمونه مورد نیاز بیماران پیوند سلول های خون را تهیه و در اختیار آنان قرار داد.
ضرابی، هزینه ذخیره سازی همراه با آزمایش ژنتیک هر نمونه خون بند ناف را در بانک عمومی حدود 15 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبار لازم، امکان ذخیره سازی حداقل 10 هزار نمونه در سال فراهم می شود.
مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون افزود: پیوندهای انجام شده در کشور، حاکی است که ذخیره نمونه های خون بند ناف هم از خروج ارز جلوگیری می کند و هم باعث نجات جان بیمار می شود.
در زمان حاضر حدود 65 هزار نمونه خون بند ناف در این مجموعه ذخیره سازی شده که 5 هزار نمونه آن مربوط به بانک عمومی و بقیه نیر به بانک حصوصی تعلق دارد.

** بانک خون بندناف عمومی رویان همچنان بر ریل عدم اختصاص بودجه
وی اظهار کرد: روند عدم تخصیص اعتبار برای بانک عمومی خون بند ناف این مجموعه همچنان ادامه دارد و در بودجه سال 95 هم اعتباری برای این بخش در نظر گرفته نشده است.
مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون تصریح کرد: تخصیص نیافتن اعتبار سبب توقف فعالیت این بخش شده و این موضوع مشکلاتی را برای بیماران نیازمند به پیوند سلول های خونی به وجود آورده است.
ضرابی به ادامه پیگیری برای اختصاص بودجه این مجموعه در سال آینده اشاره کرد و گفت: مقرر شد درخواست اعتبار برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال شود که در صورت امکان، ردیف بودجه ای برای این کار منظور شود.
مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون به استفاده از توان خیرین و نیکوکاران برای ذخیره سازی خون بند ناف اشاره کرد و گفت: با توجه به مساله بودجه، در تلاش هستیم از کمک این افراد برای ذخیره سازی خون بند ناف بهره گیریم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: