کد خبر: ۹۶۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 04
شفا آنلاین>اجتماعی> تامین اجتماعی دو قسمت دارد، بیمه‌ای و درمانی. در بخش درمان، درمان غیرمستقیم یا اسناد و درمان مستقیم داریم. در 11 بیمارستان تامین اجتماعی که مراکز ملکی ما هستند، بیمار با دفترچه تامین اجتماعی هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کند.
    به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   محمدتقی خسروانی‌مقدم، مدیرکل اداره درمان تامین اجتماعی استان تهران به بررسی وضعیت بیمارستان‌های تامین اجتماعی پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

 چه مقدار از هزینه‌های تامین اجتماعی را خرید خدمت به خود اختصاص داده است؟
    ما اولین خریدکننده خدمت سازمان‌ها در تمام کشور و دومین تولیدکننده خدمت هستیم، زیرا وزارت بهداشت متولی اصلی سلامت در کشور است. از آزمایشگاه‌های خصوصی و مراکز خیریه گرفته تا بیمارستان‌های دولتی و بیمارستان‌های خصوصی، طرف‌ قرارداد تامین اجتماعی هستند. اسناد و خریدخدمت ما هزینه بیشتری را نسبت به درمان مستقیم صرف می‌کند. در سال 1393، حدودا مبلغ 2300 میلیارد در قسمت درمان غیرمستقیم فقط در استان تهران هزینه کردیم. درحالیکه 700 میلیارد در مراکز درمانی ملکی صرف کردیم.

 هر بیماری که دفترچه تامین اجتماعی دارد، در هر بیمارستان دولتی ( غیراز مراکز ملکی) که بستری بشود ، 10 درصد هزینه را می‌پردازد( این وضعیت، همان درمان غیرمستقیم یا خریدخدمت است). این موضوع زیاد مشهود نیست و مردم خدمات‌دهی در مراکز ملکی را بیشتر می‌بینند. درصورتی‎که بیشترین هزینه‌ها را مراکز غیرملکی می‌گیرند. در بیمارستان های خصوصی قراردادهای ما مبتنی براین است که یک یا چند خدمت توسط تامین اجتماعی پرداخت شود، لذا تامین اجتماعی درصدی را که برمبنای فرانشیز و تعرفه‌های دولتی است، تحت عنوان خسارت متفرقه در کوتاه ترین مدت به بیمار پرداخت می‌کند.

تلاش شده تا مبلغ هنگفتی که برای درمان غیرمستقیم صرف شده است، کاهش پیدا کند؟
       قسمتی از کاهش این مبلغ ازعهده ما خارج است. وقتی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی با دفترچه خود به سایر مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، باید خدمات درمانی دریافت کنند. این مبلغ مطالبات بیمارستان‌ها از تامین اجتماعی است.

هفت‌درصد از درآمد کارگران که به عنوان حق بیمه دریافت می‌شود، کجا صرف می‌شود؟
       درصدی که به عنوان حق بیمه دریافت می‌شود، الزاما و اجبارا در پروژه‌های بهداشتی و درمانی صرف می‌شود. که می‌تواند بیمارستان‌سازی، هزینه درمان بیمار و تجهیزات بیمارستانی راهم شامل شود.

شلوغی بیمارستان‌های تامین اجتماعی به همین خاطر است؟
       حجم کاری بیمارستان‌های تامین اجتماعی بالا است. تاکید می‌کنم که متولی اصلی درمان در کشور، وزارت بهداشت است و تامین اجتماعی مکمل آنها است. میزان مراجعه به بیمارستان ها متغیر است، چراکه بستگی به موقعیت دارد. در بسیاری ار مراکز بیماران غیرتامین اجتماعی مراجعه می‌کنند که دست رد به سینه‌شان نمی‌زنیم. مهم‌تر از همه این است که مصدومان حوادث ترافیکی و جاده‌ای در هر بیمارستانی بدون دریافت هزینه‌ای بستری می‌شوند. بنابراین حجم زیادی از بیمار و مصدوم باعث ترافیک در ویزیت بیمار می‌شود.

در بیمارستان شهید دکتر فیاض‌بخش ( شماره 2) بخش آنکولوژی داریم که بیماران سرطانی از سراسر کشور به این مرکز ارجاع داده می‌شوند. دستگاه شتاب‌دهنده که پیشرفته‌ترین درمان رادیوتراپی بیماران است نیز راه‌اندازی خواهد شد. بیمارستان فیاض‌بخش از معدود مراکز ترومایی است که باند هلیکوپتر دارد که بیماران حوادث جاده ای را در اسرع وقت سرویس دهی می‌کند. برخی از ماه‌های سال پیک کاری اورژانس بیمارستان‌های کشور زیاد است.

سال گذشته در یکی از این ماه‌ها بیمارستان فیا‍ض‌بخش نفراول در پذیرش بیماران از اورژانس تهران شد و نسبت به بسیاری از بیمارستان‌های دانشگاهی کشور بهتر عمل کرد.

 چه اقداماتی برای تسریع این امر انجام می‌گیرد؟
       یکی از اقدامات مهم سیستم ارجاع و HIS است. هم مراکز ملکی باید به روز باشد و هم اینکه تعداد آنها بیشتر شود. نیروی انسانی باید به حدنصاب برسد. هرچقدر ساختمان بیمارستان بزرگ و به روز باشد، اما بدون داشتن نیروی انسانی ماهر ارزش ندارد. هرسال سازمان تامین اجتماعی از طریق سنجش، امتحانی می‌گیرد و نیروهای موردنیاز خود را جذب می‌کند.

 انگیزه و کارآمدی پرسنل، ساختمان‎ها و تجهیزات به‌روز و گشترس آنها می‌تواند باعث تسریع رسیدگی به بیماران شود. توزیع عادلانه خدمات درمانی در طولانی مدت می‎تواند خدمات درمانی را به نقاط دوردست هم ببرد. بنابراین تجهیز مراکز درمانی در نقاط محروم و دوردست از حجم ارجاع بیمار کاسته و مراکز درمانی بزرگ هم خلوت‌تر می‌شود.

وضعیت جذب و حضور متخصص و فوق تخصص در بیمارستان‌ها چگونه است؟
       دراین زمینه در دوسال اخیر اقدامات مهمی انجام شده است. مثلا در بسیاری از مراکز متخصصان طب اورژانس جذب کردیم. در رشته هایی که فوق تخصص دارد، نگاه ویژه‌ای شده که اخیرا نیروهای جدیدی جذب می‌شوند.

چقدر نیرو جذب شده است؟
       جذب نیروها براساس ردیف‌های خالی تعیین می شود. اما نکته قابل تامل این است که بسیاری از مناطقی که جزو شهرستان های تهران محسوب می شوند، مناطق کم‌برخورداری هستند. شاید اغراق نباشد که درصد زیادی از وقت ما صرف این مناطق می‌شود. این مناطق در سال‌های اخیر مخصوصا در تامین نیروی انسانی درمانی، مغفول واقع شدند.

چه اقداماتی صورت گرفته است؟
       مثلا هر بیمارستانی چند درمانگاه اقماری دارد. اخیرا درمانگاه‌های اقماری پاکدشت مستقل شد تمام مراکز اقماری زیرنظر ما آمد تا راحت‌تر به آن رسیدگی شود. درحال کارشناسی هستیم تمام مراکز اقماری را جداسازی کنیم تا مستقل شوند. سال گذشته تعداد 13 آمبولانس به مراکز مختلف واگذاری شد. در مورد تجهیزات آزمایشگاهی نگاه ویژه‌ای شد.

اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت اداره کل درمان استان تهران چیست؟
       اهداف بلندمدت این اداره متاثر از اهداف کل سازمان تامین اجتماعی است. نگاه ویژه به سلامت در راس این اهداف قرار دارد. نهضت IT حرکت خوبی بود. پروژه‌های نیمه‌ساخته دردست تکمیل است و در بسیاری از شهرستان‌های تهران پروژه‌های جدیدی ساخته و به بهره‌برداری رسیده است. اعزام و ارجاع بیماران و هتلینگ بیمارستان و تجهیز ساختمان‌ها و تکمیل رشته‌های فوق تخصصی از اهداف بلندمدت ما است. اهداف کوتاه مربوط به مستمری بگیران سازمان است.

رضایتمندی نسبی آنها شرط کار است. لذا عدالت در توزیع نیروی انسانی و اقدامات درمانی و جامع شدن سیستم اتوماسیون HIS می‌تواند اهداف کوتاه‌مدت ما را تشکیل دهد. چه اهداف کوتاه مدت و چه بلندمدت باید رضایتمندی بیمه شده را جلب کند. برداشتن مشکلات از سرراه نیاز به مدیریت و بودجه و برنامه‌ریزی دارد. گاهی ممکن است مسئولی بخواهد مشکلی را حل کند، اما مشکل را نمی‌شناسد. درضمن سیستم اعتباربخشی بیمارستانی نیز از الزامات وزارت بهداشت است که در مراکز تامین اجتماعی هم پایش می‌شود. دراین زمینه هم عملکرد خوبی داشته‌ایم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: