کد خبر: ۹۶۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 03
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>وقتي كسي به اتاق عمل مي‌رود حتي براي ساده‌ترين جراحي‌ها، مرگ و زندگي‌اش بعد از خدا به دست جراحي است كه تيغ جراحي در دست دارد اما آيا جراحي كه در طول ماه 200 عمل جراحي انجام مي‌دهد؟
 وقتي كسي به اتاق عمل مي‌رود حتي براي ساده‌ترين جراحي‌ها، مرگ و زندگي‌اش بعد از خدا به دست جراحي است كه تيغ جراحي در دست دارد اما آيا جراحي كه در طول ماه 200 عمل جراحي انجام مي‌دهد، مي‌تواند همچنان با دقت به كار خود ادامه دهد؟ اين سؤالي است كه در برابر صحبت‌هاي رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران درباره كارانه 70ميليوني 30جراح و كاركرد بالاي آنها در حد ماهي 200 عمل جراحي در ذهن هر شنونده‌اي شكل مي‌گيرد؛ سؤالي كه يكي از كارشناسان حوزه سلامت آن را اينگونه پاسخ مي‌دهد: «‌رزيدنت عمل مي‌كند، ‌استاد دستمزد و كارانه آن را مي‌گيرد و خودش در بيمارستان خصوصي است.»
علي جعفريان، رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران در نشست خبري روز گذشته خود با بيان اينكه متوسط پرداختي كارانه به پزشكان زيرمجموعه اين دانشگاه 11 ميليون و 200 هزار تومان است، گفت: تنها 30 نفر از هزار و 300 نفر هيئت علمي ما كارانه 70 ميليون توماني دريافت مي‌كنند و كارانه 56 درصد آنها زير 10 ميليون است. 75 درصد زير 20 ميليون و 92 درصد زير 40 ميليون كارانه دريافت مي‌كنند يعني 92 درصد كل اعضاي هيئت علمي ما زير 40 ميليون تومان كارانه مي‌گيرند. وي سقف كارانه را در دانشگاه علوم پزشكي تهران 70 ميليون تومان عنوان كرد و گفت: ما اعلام كرده‌ايم كه بيش از اين كارانه نمي‌دهيم و اين مبلغ را نيز تنها 30 نفر از اعضاي هيئت علمي ما كه صبح تا شب در اتاق عمل هستند و بيش از 200 عمل در ماه انجام مي‌دهند، مي‌گيرند.

دفاع قابل‌تأمل از مبلغ 70 ميليوني كارانه 30 پزشك
نكته قابل تأمل اما درست بر مبناي همين مسئله شكل مي‌گيرد؛‌200 عمل جراحي در طول يك ماه يعني حتي با احتساب روزهاي تعطيل روزي هفت عمل جراحي. بديهي است كه اين پزشكان پنجه طلايي به جز عمل‌هاي جراحي كارهاي ديگري هم دارند، از جمله ويزيت بيماراني كه عمل شده‌اند، بيماراني كه قرار است عمل كنند و همچنين وظايفي كه يك استاد دانشگاه دارد. با يك حساب سرانگشتي و دو دوتا چهارتاي ساده دفاع آقاي رئيس از پزشكاني كه در استخدام دانشگاه علوم پزشكي تهران هستند جور در نمي‌آيد كه اگر واقعاً يك پزشك بدون هيچ تعطيلي و وقفه‌اي روزانه هفت بيمار را عمل كند هم براي سلامتي او بايد نگران شد و هم براي بيماراني كه در نوبت‌هاي پاياني اين جراحي‌ها قرار دارند.

ويزيت بيمار استاندارد دارد عمل جراحي‌اش نه !
حتي براي معاينه و ويزيت پزشكان هم استانداري وجود دارد. بر اساس استانداردهاي جهاني يك پزشك عمومي نبايد در طول يك ساعت بيشتر از چهار بيمار را ويزيت كند در مصوبه تعرفه سال ۹۴ هيئت وزيران براي پزشكان عمومي ۱۵ دقيقه، پزشكان متخصص ۲۰ دقيقه، پزشكان فوق‌تخصص ۲۵ دقيقه و روانپزشكان نيز ۳۰ دقيقه تعيين شده و اين مصوبه به همه مراكز درماني ابلاغ شده است اما آيا براي اعمال جراحي مختلف چنين استانداردي تعريف شده و يك پزشك در طول يك روز تا چند بيمار را مي‌تواند عمل كند و كارايي لازم را هم داشته باشد؟ براي گرفتن پاسخ اين سؤال به سراغ دكتر سجاد رضوي، مديركل بازرسي وزارت بهداشت و مدير سابق ارزيابي استانداردهاي بيمارستاني مي‌رويم. وي در پاسخ به اين سؤال با تأكيد براينكه چنين سؤالي بسيار بجا و درست است، مي‌گويد: «‌تا جايي كه من مي‌دانم و تا زماني كه من در سمت ارزشيابي بودم چنين استانداردي تعيين نشده بود‌.» دكتر احمد آريايي‌نژاد، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي هم با تأكيد براينكه چنين استانداردي لااقل در كشور ما تعريف نشده است بر لزوم ورود وزارت بهداشت به اين حوزه تأكيد مي‌كند. به گفته اين پزشك انجام 200 عمل جراحي در يك ماه پشت پرده‌اي دارد. آريايي‌نژاد تأكيد مي‌كند: خيلي از اساتيد عمل‌هاي جراحي را كه بايد با حضور خودشان صورت بگيرد به رزيدنت واگذار مي‌كنند اما در عمل دستمزد و كارانه اين عمل‌ها را دريافت مي‌كنند و خود استاد موردنظر معمولاً در بخش خصوصي فعاليت دارد.

كارانه 100 ميليوني خنده‌دار است
با وجود تمام اينها رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران معتقد است از مجموع منابع طرح تحول بخش كمي از آن در جيب پزشكان رفته است. وي با بيان اينكه در 18 ماه گذشته از اجراي طرح تحول تنها 280 ميليارد تومان در دانشگاه علوم پزشكي تهران هزينه شده است، افزود: 208 ميليارد تومان يعني 89 درصد اين مبلغ مستقيماً در جهت كاهش پرداخت بيماران يا ارتقاي هتلينگ مصرف شده است. جعفريان تأكيد كرد: تنها 11 درصد 280 ميليارد تومان به پزشكان پرداخت شده تا سه موضوع حضور متخصص مقيم در اورژانس، ارتقاي ويزيت و افزايش زايمان طبيعي را شاهد باشيم. وي با تأكيد بر اينكه درآمد پزشكان از تير 92 تا 94، 1.2 برابر شده است، گفت: از هزار و 100 عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران 600 نفر آنها تمام‌وقت غيرجغرافيايي هستند و 500 نفر تمام وقت جغرافيايي، به اين معنا كه آن 600 نفر تمام مدت در دانشگاه و بيمارستان‌هاي دانشگاه حضور دارند. جعفريان تأكيد كرد: متوسط كارانه پرداختي ما به اين 110 نفر 11 ميليون و 200 هزار تومان در ماه است كه تمام وقت‌هاي غيرجغرافيايي 17ميليون تومان و تمام وقت‌هاي جغرافيايي 7ميليون تومان دريافت مي‌كنند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران با خنده‌دار توصيف كردن بحث پرداخت كارانه 100ميليون توماني گفت: آنهايي كه اين اعداد را مي‌گويند به ما توضيح دهند كه دقيقاً كجا اين مقدار كارانه پرداخت شده است. ما به 37 درصد هيئت علمي خود كه شامل 400 نفر مي‌شوند زير 5 ميليون تومان در ماه پرداخت مي‌كنيم.روزنامه جوان

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی گردونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
0
0
این ظلم به بیماره چرا رزیدنت بدون حضور جراح عمل میکنه بعدا جراح دستمزدش را از بیمه ها 2kبگیره باید جلو این کرها گرفته بشه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: