کد خبر: ۹۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 02
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران با بیان اینکه بیماران روانی تنها 20 درصد خدمت کافی می‌گیرند، گفت: بار بیماری‌های روانی در کشور بسیار قابل توجه است

به گزارش شفا آنلاین، دکتر جعفریان رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در نشست خبری که امروز در این دانشگاه برگزار شد؛ ضمن تبریک ایام‌ دهه فجر با اشاره به نقش رسانه‌ها به عنوان یک عامل تعیین کننده در انتشار اطلاعات درست و آگاهی‌بخشی در جامعه اظهار کرد: مجموعه دانشگاهی علوم پزشکی تهران با 11 دانشکده، 16 بیمارستان، 3 شبکه و حدود 15 هزار پرسنل در حال حاضر مشغول به کار است که حدود دو سوم از این پرسنل در محیط‌های بهداشتی درمانی و بقیه در بخش‌های آموزشی شاغل هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود 14 هزار دانشجو در حال تحصیل دارد گفت: همچنین این دانشگاه دارای 9 بیمارستان تخصصی و 7 بیمارستان جنرال است و شبکه‌های اسلام‌شهر و ری را تحت پوشش دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: 650 نفر هیات علمی در حال حاضر در دانشگاه مشغول به فعالیت هستند که 104 نفر این اعضا هیات علمی پژوهشی و همچنین 36 درصد از اعضای هیات علمی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

جعفریان با بیان اینکه 65 درصد دانشجویان این دانشگاه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند گفت: این ترکیب جنسیتی نسبتا خوب است.

وی افزود: 44 درصد اساتید دانشگاه علوم‌پزشکی تهران استاد تمام یا دانشیار هستند که این میزان با توجه به فرآیند جدی و سختی که دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در هیات ممیزه دانشگاه برای قبولی هیات علمی دارد میزان بسیار متناسبی است.

وی با تاکید بر دستاوردهای دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در طول دو دهه گذشته اظهار کرد: این دانشگاه از نظر هیات علمی سهم ده درصدی را از کل دانشگاه‌های کشور به خود اختصاص داده است و با این وجود 9 درصد تولیدات علمی کل کشور به این دانشگاه اختصاص یافته است.

جعفریان با بیان اینکه 42 برنامه فلوشیپ در دانشگاه دایر شده است که حدود 25 تا از آنها برای دو سال گذشته است و 9 عدد دیگر مجوز گرفته که در سال آینده راه‌اندازی شود گفت: ما در مجموع 50 دانشجو فلوشیپ تربیت می‌کنیم.

وی ادامه داد:در خصوص خروجی تخصصی کشور سال‌های سال است که با درصد قابل توجهی اختلاف رتبه اول را در رتبه‌های تخصصی و فوق تخصصی در کشور داریم و 5 هزار مقاله تولید می‌شود که حدود 3هزار مقاله نمایه می‌شود ودر جنشواره رازی امسال دانشگاه علوم پزشکی تهران با اختلاف قابل توجهی نسبت به دانشگاه دوم رتبه اول را کسب کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در حوزه خدمات حدود 4 هزار تخت فعالیت دارند و ضریب اشغالی بین 87 تا 90 را داریم به طوری که تقریبا تخت خالی در بیمارستان‌ها  نداریم.

وی با بیان اینکه متوسط اقامت بیمار در تخت 4.13 است گفت: این  عددخوبی است و نشاندهنده تلاش‌هایی است که تخت‌ها بی‌جهت اشغال نمانند و بیماران بیشتری بتوانند از تخت‌ها استفاده کنند.

جعفریان با اشاره به اینکه خدمات درمانی در بعضی بیمارستان‌های ما بسیار منحصر به فرد است اظهار کرد: بیش از 5هزار و 500 پیوند سلول‌های بنیادین و 11 هزار پیوند مغز استخوان در زیر مجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی تهران انجام شده است.

وی ادامه داد: از فعالیت‌های قابل ذکر  تلاش دانشگاه برای جلب حمایت خیرین است که چیزی بیش از 40 میلیارد تومان به صورت نقدی و غیر نقدی در این حوزه به دانشگاه داده شده است. اما متاسفانه هنوز خیرین کار جدی در حوزه پژوهش انجام نداده اند و بیشتر تمرکز افرادخیر در حوزه کارهای درمانی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:  در بعد فرهنگی فعالیت‌های جدی دانشگاه در حوزه تعهد حرفه‌ای است که یکی از مهمترین فعالیت‌های این حوزه برنامه مفصلی است که برای ارتقای آموزش درحوزه ارائه خدمت انجام شده است و درحال حاضر همه حوزه‌ها درگیر این برنامه هستند.

جعفریان با بیان اینکه در حوزه سلامت مردم نقش کلیدی دارند اظهار کرد:در حال حاضر سه علت شایع مرگ ومیر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و تصادفات رانندگی هستند که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی 23 درصد از این آمار مربوط به بیماری‌های قلبی، 10 درصد سکته مغزی و 8 درصد تصادفات رانندگی است.

وی ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که می‌توانند از بسیاری از این بیماری‌ها پیشگیری کنند و سلامت مردم مسئله‌ای نیست که فقط مربوط به پزشکان باشد بلکه عوامل اجتماعی تاثیر بسیار بیشتری در این حوزه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بار بیماری‌های روانی در کشور بسیار قابل توجه است افزود: در حال حاضر بیماران روانی در کشور تنها حدود 20 درصد خدمت کافی می‌گیرند و برخی از مردم اصلا مراجعه به مراکز روان‌درمانی نمی‌کنند چرا که تابلوی بیماری‌های روانی بسیار متفاوت‌تر از سایر بیماری‌ها است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: