کد خبر: ۹۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 03
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی> فریدون نوحی متولد دهم اردیبهشت ماه 1330 در روستای بزنجان از توابع بافت استان کرمان است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  وی دوره عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعنوان شاگرد اول دوره خود در سال 1355 به پایان رساند و تخصص بیماری‌های قلب و عروق را در مرکز قلب و عروق شهید رجائی در سال 1359 پشت سر گذاشت و دارای مدرک فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی و فلوشیپ اکو کاردیوگرافی است.

نوحی رئیس انجمن قلب و عروق ایران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی، رئیس شبکه تحقیقات قلب و عروق ایران و استاد مرکز قلب و عروق شهید رجائی است.

       عضویت در کالج قلب آمریکا و انجمن قلب اروپا و انجمن قلب آسیا و اقیانوسیه، تالیف بیش از چهار کتاب و هشت ترجمه به صورت مستقل و مشترک در کنار نشر بالغ بر پنجاه مقاله در مجلات علمی داخلی و خارجی بخشی از تلاشهای علمی پژوهشی او است.

تصویر و شمای کلی بیماری‌های قلب و عروق کشور در سالهای اخیر تغییری پیدا کرده است؟
       تصویر کلی بیماری‌های عروق کرونر، نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده، جز اینکه در زمان افزایش آلودگی هوا این عامل به عنوان یک فاکتور خطر به عوامل خطرساز بیماری های قلبی افزوده شده است.

 متاسفانه امسال نیز همانند سال‌های قبل شاهد افزایش روزهای آلوده هستیم. اگر سیگار و دخانیات، چربی خون بالا، دیابت، فشار خون، عدم تحرک و چاقی و همچنین عوامل وراثتی را به عنوان مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز بیماری‌های قلب و عروق در نظر بگیریم، اکنون باید آلودگی هوا را نیز به این علل افزود. به همین دلیل به بیماران قلبی و ریوی، افراد مسن و کودکان توصیه می‌شود در روزهایی که آلودگی هوا بالاتر است و به مرز خطر می‌رسد از فعالیت های فیزیکی پرهیز کنند و اگر امکان داشته باشد بیشتر در خانه بمانند و در محیط آلوده قرار نگیرند.

سن بیماری های قلبی – عروقی پایین آمده و به سنین جوانی رسیده است؟
       در خصوص ارتباط سن و بیماری‌های قلب و عروق دو مطلب را باید یادآور شد. یکی اینکه تشخیص بیماری‌های قلب و عروق نسبت به گذشته بهتر شده، یعنی ممکن است در گذشته هم عده‌ای در جوانی مشکل قلبی و عروقی داشتند ولی تشخیص مناسبی وجود نداشت و کشف نمی‌شدند. قبلا بسیار مصطلح بود که می‌گفتند: «فلانی جوانمرگ شده است».


به نظر این جوانمرگ شدن که مرگ ناگهانی محسوب می‌شد یا مشابه آن، به دلیل تشخیص ندادن بروز می‌کرد. مساله دوم شیوه زندگی است. شیوه زندگی مردم عوض شده، در گذشته‌های نه چندان دور اکثر مردم فعالیت بدنی و سوخت و ساز مناسب داشتند؛ ضمن اینکه غذاهای سالم‌تری وجود داشت و فست فودهای چرب، شور و شیرین به شکلی که امروز به طور گسترده عرضه و مصرف می‌شود، نبود.

 غذاهای گذشته سالم‌تر و طبیعی تر بود. امروزه غذاهایی سالم و طبیعی با نام ارگانیک در دنیا عرضه می‌شود که این حاکی از تولید سالم و با کیفیت و طبیعی آن است و یعنی دستکاری نشده و ارگانیک است. این نشان می‌دهد که در طول سالیان اخیر در مواد غذایی تولیدی بیشتر دستکاری شده است.

 با تمام این اوصاف می‌توان گفت در کشورهای جهان سوم و حتی متاسفانه کشورمان، سن بیماری‌های قلب و عروق به خصوص از نوع سکته مقداری پایین آمده است. این مساله ناگوار است که کشورهای ابداع کننده شیوه زندگی ماشینی و تغذیه با فست فود، اکنون رفتار خود را اصلاح کرده ولی ما متاسفانه با سرعت در مسیر اشتباه حرکت می کنیم.
 آیا این مطلب که گفته می‌شود سن بروز سکته قلبی به دهه چهارم زندگی رسیده صحیح است؟
       متاسفانه در دهه چهارم و حتی کمتر هم بیمار سکته‌ای می‌بینیم. البته افرادی که در سنین پایین دچار سکته می‌شوند افرادی هستند که از نظر ژنتیکی این عامل وراثتی به آنان منتقل شده ولی به سایر مسائل از جمله تغذیه توجه نکرده‌اند و سکته کرد‌ه‌اند. ژن بیماری وجود داشته، چاقی هم پیدا کرده؛ یا ژن وجود داشته سیگار هم کشیده و یا نگران چربی و قند خون یا فشار خون خود نبوده‌اند.

تصور می‌کنید با افزایش تربیت متخصصان و افزایش سطح علمی آن‌ها و امکانات و تجهیزات پزشکی تا چه میزان امید به زندگی افزایش یافته است؟
       اگر چه مداخلات پزشکی در افزایش امید به زندگی بسیار مهم است، اما نقش تعیین کننده اساسی ندارد و به عوامل متعدد دیگری مرتبط است. مجموعه شرایط در یک جامعه، امید به زندگی را افزایش می دهد. به عنوان مثال فردی که دچار تصادف رانندگی شده اگر مسیر مناسبی جهت انتقال وی به بیمارستان فراهم شود به طور حتم امید به زندگی او را بالا برده‌ایم یا این که کودکی ساکن دور افتاده‌ترین نقطه کشور در یک مرکز بهداشتی درمانی در پی عفونت گلو، امکان تزریق پنی سیلین نیز داشته باشد به طور حتم از ابتلای وی به بیماری احتمالی دریچه‌ای قلب پیشگیری کرده‌ایم و امید به زندگی را در وی افزایش داده ایم.

بنابراین مجموعه شرایط اجتماعی با یکدیگر در افزایش طول عمر و امید به زندگی افراد جامعه دخالت می کنند که به حمد خدا در کشورمان این امید به زندگی بالا رفته است. در مورد خانم ها این رقم به 74 و 75 سالگی افزایش پیدا کرده و در آقایان به 71 و 72 سال رسیده است. در این میان دخالت های پزشکی قطعاً موثر بوده اما تنها عامل نبوده و عوامل مهم دیگری نیز مطرح بوده است. در مسایل راهسازی، اقتصادی، بهداشتی و سطح سواد پیشرفت کرده‌ایم و اگر بتوانیم آگاهی‌های مردم را نسبت به غذا و تغذیه سالم افزایش بدهیم قطعا نتایج خوبی خواهیم گرفت.

نظر شما در خصوص طرح تحول سلامت و اجرای آن در مراکز درمانی کشور چیست؟
       طرح تحول سلامت به نظر من یکی از اقدامات خدا‌پسندانه است چون باعث آسایش و آرامش روانی و اقتصادی بیمارانی شده که به خاطر نداشتن پول، زجر بیماری را با خود به همراه داشتند. الان در بخش‌های دولتی قریب به اتفاق بیماران خدمات مورد نیاز و تقریباً رایگان دریافت می‌کنند. مثلاً ممکن است 20 میلیون تومان هزینه درمان یک بیمار شده باشد و او کمتر از 2 میلیون تومان بپردازد.

در گذشته به این صورت نبود و به نظر من طرح تحول سلامت یکی از بهترین طرح‌هایی است که پس از پیروزی انقلاب در زمینه بهداشت و درمان اجرا شده است و برای این کار همت و ابتکاری که دکتر هاشمی وزیر بهداشت صرف کردند و کمک و همراهی که دکتر روحانی به عنوان رییس دولت و معاون اول ایشان دکتر جهانگیری و دکتر نوبخت داشتند و تاییدی که مجلس محترم کرد و در راس همه اینها تایید مقام معظم رهبری، همه و همه دست به دست هم داد تا این طرح با قدرت پیش رود، دراین راستا و با توجه به اهمیت این برنامه و هدف آن حتی با وجود مشکلات اقتصادی پیش رو، تاکید شده است که این طرح ادامه می‌یابد.

بیمارستان‌های دولتی در اجرای این طرح دچار مشکل جدی نشدند؟ مثلا بخاطر حجم بسیار بالای مراجعان؟
       بیشترین مشکل در زمینه بیمه‌هاست و اگر بیمه‌ها بتوانند بدهی خود را به بیمارستان‌ها بپردازند مشکلات کمتر می‌شود و بهتر خدمت رسانی می شود.

انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم به نظر شما این دوره چه اهمیتی دارد و جایگاه اختصاصی پزشکان و انتخاب صحیح اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چه نتیجه مهمی به همراه خواهد داشت؟
       انتظار ما این است که کاندیداها وقوف مناسبی به مسائل و مشکلات آموزش عالی، مبحث سلامت و پزشکی داشته باشند لذا تقاضا داریم که مردم عزیز با نظر مثبت به کاندیداهای گروه پزشکی رای بدهند.

 چون فردی که از نظر شورای نگهبان تائید می شود صلاحیت به مجلس رفتن را دارد.بین این افراد، اشخاص شناخته شده‌تری وجود دارند و اگر مردم به فردی مناسب و ارجح رای بدهند، حتماً کمیسیون بهداشت قوی خواهیم داشت و این انتخاب صحیح به تصویب طرح ها و لوایح مرتبط با سلامت جامعه باز می‌گردد. ما انتظار داریم که مردم عزیز به پزشکان و نمایندگانی رای بدهند که قوی و قدرتمند وارد مجلس شوند. در دوره قبلی مجلس، دو نفر از وزرای بهداشت سابق داشتیم.

آقای دکتر مرندی و آقای دکتر پزشکیان و همچنین آقای دکتر شهریاری که تجربه بالایی دارند. در مجلس نهم البته پزشکانی که در کمیسیون های دیگر هم فعال بودند حضور داشتند به عنوان مثال آقای دکتر حیدرپور که در کمیسیون امنیت ملی فعالیت می‌کردند از پزشکان و اعضای هیات علمی بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی هستند و وقوف کامل به مسائل پزشکی و مشکلات جامعه دارند و همچنین در مورد سایر پزشکان محترم عضو کمیسیون‌های مجلس.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: