کد خبر: ۹۵۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 03
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>هرچند در تحریم‌های تحمیل شده بر کشور گفته شد که تحریم‌ها اقلام بشردوستانه را تحت تاثیر قرار نداده است اما به صورت غیر مستقیم از طریق پرهزینه شدن ورود مواد اولیه و تعاملات بانکی تاثیر خود را بر جای گذاشت.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   گفت‌وگوبا سیدحسین صفوی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در این حوزه خواهید خواند.

تجهیزات پزشکی درحال حاضر از نظر قیمت و کیفیت چگونه است و در چه رتبه‌ای قرار داد؟ با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها وضعیت تجهیزات را چگونه ارزیابی و پیش‌بینی می‌کنید؟
       تحریم‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی باعث ایجاد مشکل نشده بود. تحریم‌ها شامل موارد مختلف غیر از دارو و تجهیزات پزشکی بود اما در عمل اتفاقی که افتاد این بود که عملا معاملات بانکی خیلی سخت شده بود. لذا گرفتن مجوزهایی که برای صدور تجهیزات پزشکی به ایران لازم بود پرهزینه شده بود یعنی انتقال پول عملا کار را پرهزینه کرده بود.

 قاعدتا سیاست وزارت بهداشت که در دو سال اخیر کنترل هزینه‌ها بود با برداشتن تحریم‌ها تسهیل می‌یابد. هزینه‌های تحمیل شده برای ورود تجهیزات به داخل کشور قاعدتا کمتر خواهد شد زیرا تجهیزات را دیگر می‌توان مستقیم وارد کشور کرد. در حوزه تولیدات داخل هم بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز وارداتی است و موضع سخت‌گیرانه‌ای برای واردات به صورت مستقیم وجود دارد که آن هم پیش‌بینی شده که هم کار تسهیل شود و هم هزینه‌ها بیشتر از قبل کنترل شود.

آزمایشگاه مرجع حوزه تجهیزات پزشکی درحال حاضر در چه مرحله‌ای است؟ ساز و کار آن چگونه است؟
       در سال‌های قبل متاسفانه مجموعه‌ای که به عنوان مرجع برای سایر آزمایشگاه‌های همکار شناخته شده باشد، وجود نداشته است. اتفاقی که افتاده با حمایت سازمان غذا و دارو بخشی به عنوان بخش کنترل کیفیت تجهیزات و ملزومات پزشکی تاسیس و تجهیز شده است که البته بخشی از دستگاه‌های مورد نیاز برای تجهیز کنترل کیفیت همچنان نصب نشده است.

 این تجهیزات خریداری شده و باید نصب گردد و عملا کمک زیادی به کنترل تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور می‌کند. اتفاقی که در آزمایشگاه مرجع می‌افتد این است که اولا آزمایشگاه‌های همکار را مورد تایید قرار می‌دهند و بر آنها نظارت دارند. دوم اینکه برخی از آزمایشگاه‌های حساس کنترل کیفیت در این آزمایشگاه انجام می‌شود. مورد آکرودیته یا صلاحیت دادن به آزمایشگاه‌های همکار هم از سال قبل شروع شده و گواهی آن را تعدادی از آزمایشگاه‌ها گرفته‌اند و برخی دیگر هم در حال بررسی هستند.

این آزمایشگاه برای کنترل کیفیت تولیدات است یا واردات را هم در بر دارد؟
       هم برای محصولات تولید داخل و هم برای واردات و هم برای کالاهایی که به عنوان نظارت بر بازار از بازار جمع‌آوری می‌شوند و به آزمایشگاه‌های کنترل فرستاده می‌شود نیاز به وجود چنین آزمایشگاه‌هایی داریم.

چندی پیش خبر از بازسازی و نوسازی 30 هزار تخت بیمارستانی شد. این خریداری‌ و بازسازی‌هایی که قرار است انجام شود، از چه شرکت‌هایی است؟ دولتی یا خصوصی؟
       تعداد تخت‌های موجود در کشور 120 هزار تخت شامل بخش دولتی و خصوصی است. در طرح تحول نظام سلامت قرار بود 30 هزار تخت تجهیز شود. این اتفاق افتاده و از توانمندی داخل استفاده شد. کلیه این تخت‌ها و البته تجهیزاتی که استفاده شد صرفا از تولیدات داخل بود. تجهیزات مورد نیاز از طریق خریدهای صورت گرفته در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد. تقریبا بحث تجهیز بیمارستان‌ها، یعنی این 30 هزار تخت و سایر تجهیزاتی که مورد نیاز بوده به طور کامل انجام شده و مردم و مراکز دارند از این تجهیزات استفاده می‌کنند.

چند درصد از تجهیزات پزشکی کشور دست تولید داخل است؟
       ارزش بازار تجهیزات پزشکی در کشور چیزی حدود 1 میلیارد و 200 میلیون دلار است که 400 میلیون دلار آن مربوط به تولیدات داخل است. یعنی در واقع یک سوم نیاز کشور درحال حاضر داخل کشور تولید می‌شود.

بخش خصوصی در اینجا چه جایگاهی دارد و همکاری بخش خصوصی با وزارت بهداشت چگونه است؟
       عموما در حوزه تجهیزات پزشکی، هم در تولید و هم در حوزه واردات، تا 95 درصد بازار در اختیار بخش خصوصی است. دولت در حوزه واردات و تولید، نقش خیلی پررنگ و زیادی از جهت سرمایه‌گذاری ندارد و سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

فکر می‌کنید در حوزه تجهیزات پزشکی تا چه اندازه از کشورهای دیگر فاصله داریم؟
       ما در زمینه تولید موفق شدیم که علاوه بر تجهیزات معمولی که در مراکز درمانی استفاده می‌شود، اعم از تجهیزات مصرفی و تجهیزات پزشکی، به دانش برخی از تجهیزات هایتک نیز دسترسی پیدا کنیم.

دست یافتن به این تکنولوژی‌ها البته با همت شرکت‌های دانش‌بنیان و اساتید دانشگاه و به خاطر محدودیت‌های بوده است که با تحریم‌های ناجوانمردانه علیه این حوزه بوجود آمد. پیشرفت‌های خوبی در این حوزه داشتیم و البته نبایستی این را ناگفته گذاشت که به‌طور کلی حوزه تجهیزات پزشکی در دنیا پیشرفت‌های زیادی دارد.

 به خاطر اینکه از این صنعت عقب نیفتیم بایستی سرمایه‌گذاری و تلاش بیشتری صورت بگیرد. من فکر می‌کنم با برداشته شدن تحریم‌ها فضای مناسب‌تری پیدا خواهیم کرد که تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری را وارد کشور کنیم. به صورتی که در ماه‌های اخیر که تنها بحث برداشتن تحریم‌ها مطرح بود، بسیاری از کمپانی‌های معروف و برندها اعلام آمادگی کردند که در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: