کد خبر: ۹۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 02
شفا آنلاین>طب سنتی>در طب سنتی ثابت شده است که باروری یا ناباروری افراد می‌تواند تحت تاثیر مزاج آنها باشد. مزاج یک مفهوم فلسفی است، اما آنچه در علم پزشکی در تعریف از مزاج می‌گویند، به سادگی کیفیت غالب بر بدن است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  در اینجا منظور ما از کیفیت گرمی و سردی و تری و خشکی است. اینکه کدامیک از این موارد در فرد غالب باشند، می‌تواند روی باروری فرد تاثیر بگذارد. بنابراین، مزاج پایه پیشگیری پزشکان طب سنتی در ناباروری است.

پیشگیری از ناباروری در طب سنتی به دو بخش تقسیم می‌شود: پیشگیری قبل از ازدواج و پیشگیری بعد از ازدواج. پیشگیری قبل از ازدواج، از جمله مواردی است که ما به همه افرادی که مزاج یکسان دارند، پیشنهاد می‌کنیم و بیشتر خاصیت سلامت دارند.

       شش اصل در طب سنتی است که با رعایت آنها هر انسانی می‌تواند از ناباروری پیشگیری کند. مگر اینکه دخالت ژنتیک در میان باشد. خوردن و آشامیدن، یکی از این موارد است. اینکه حین غذا خوردن و نوشیدن مایعات چه مسائلی را باید رعایت کنیم، همگی روی باروری فرد می‌تواند تاثیر بگذارد. برای مثال افرادی که مزاج سرد دارند، بهتر است به صورت ناشتا آب مصرف نکنند. چرا که نه تنها روی باروری آنان بلکه روی سلامت عمومی‌شان هم تاثیر می‌گذارد.

دومین عامل هوا است. هوایی که ما تنفس می‌کنیم شاید برای همه یکسان باشد، اما روی هر فرد تاثیر متفاوتی می‌گذارد. به همین علت پزشک در درمان ناباروی فرد باید بداند، بیمار در چه شهری زندگی می‌کند و چه شغلی دارد. سومین عامل خواب و بیداری است. خوابیدن و بیدار بودن برای سلامتی انسان ضروری است، اما باید دانست که افراط و تفریط در هر کدام سلامتی را به هم می‌زند. همچنین کمیت این دو برای ما صرفاً اهمیت ندارد. بلکه کیفیت خواب و یا بیداری فرد نیز می‌تواند روی سلامت و باروری وی تاثیر داشته باشد. چهارمین عامل استفراغ و احتباس است. استفراغ به مواردی گفته می‌شود که الزاماً برای سلامتی فرد باید از بدن وی خارج شود و احتباس موادی است که به همین علت باید در بدن بمانند.

 پنجمین علت حالت‌های روحی و روانی است. در بسیاری از موارد متخصصین طب سنتی تنها با ارجاع افراد به متخصصین مشاوره توانسته‌اند ناباروری بیماران را به سادگی درمان کنند. خصوصاً با توجه به اینکه بسیاری از این مشکلات ریشه روانشناختی داشته‌اند.

ترس، خشم، امید و حالاتی از این دست روی مزاج انسان و درنتیجه سلامتی وی تاثیر می‌گذارد. در نهایت نیز ورزش و تحرک است. قطعاً اینکه فرد در چه شرایطی و با چه کیفیتی در طول روز فعالیت بدنی دارد، روی باروری وی تاثیر خواهد داشت.

رضا ایلخانی متخصص طب سنتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: