کد خبر: ۹۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 01
فلوشیپ طب روان‌تنی و روان‌درمانی بیان کرد:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>فلوشیپ طب روان‌تنی و روان‌درمانی با اشاره به چالش‌های اعلام خبر بد به بیماران گفت: نبود آموزش رسمی و کد قانونی سبب اجتناب از حقیقت‌گویی توسط تیم مراقبت بهداشتی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین : آزاده ملکیان در رابطه با چالش‌های اعلام خبر بد به بیماران مبتلا به سرطان در میان خانواده‌ها، پزشکان و پرستاران اظهار داشت:‌ علیرغم اینکه در بسیاری از کشورهای غربی مطلع کردن بیماران مبتلا به سرطان از بیماریشان امری رایج است ولی در ایران و بسیاری از کشورهای شرقی و خاورمیانه هنوز بسیاری از بیماران در جریان اطلاعات مربوط به بیماریشان قرار نگرفته و فضای پنهان‌کاری فضایی غالب است.

وی افزود: در همین راستا پژوهش‌هایی توسط جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و ایران انجام شد و تحلیل محتوای کیفی آن مورد بررسی قرار گرفت که نتایج این یافته‌ها نشان می‌دهد در رابطه با اعلام خبر بد به بیمار موانع مرتبط با سیستم حرفه‌ای و موانع مرتبط با خانواده وجود دارد.

فلوشیپ طب روان‌تنی و روان‌درمانی ادامه داد: موانع مرتبط با سیستم حرفه‌ای مواردی نظیر فشار شغلی و روحی، ترس از عواقب اعلام خبر بد، فقدان دریافت آموزش رسمی و نبود کد قانونی در این زمینه است که سبب اجتناب از حقیقت‌گویی توسط تیم مراقبت بهداشتی می‌شود.

ملکیان در مورد موانع مرتبط با خانواده اظهار داشت: عدم ضرورت مطلع شدن بیمار از بیماریش ترس خانواده از اعلام نامناسب خبر توسط تیم بهداشتی همچنین ترس از اثرات اعلام خبر روی بیمار مهمترین دلایل مخالفت و اصرار خانواده برای پنهان‌کاری سرطان از بیماران مبتلا است.

وی خاطر نشان کرد: نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نگرش محافظه‌کارانه و فضای پنهان‌کاری بیماری سرطان از بیماران مبتلا به سرطان چالشی است که از یک طرف به ضعف‌های سیستم مراقبت بهداشتی در رابطه با قانون‌گذاری، آموزش و تناسب نیروی انسانی با بیماران و از طرف دیگر به عوامل اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه و تأثیر آن بر اصرار خانواده به پنهان‌کاری مربوط می‌شود.

فلوشیپ طب روان‌تنی و روان‌درمانی در پایان گفت: متأسفانه اولویت تصمیم‌گیری خانواده به جای اراده فردی دیدگاه نامناسب نسبت به بیماری سرطان و عواقب مطلع شدن بیمار از آن است.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: