کد خبر: ۹۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 01
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در پی ابتلا به آنفلوانزا یا سرماخوردگی صدایتان خشن و حتی گوش خراش شده باشد یا این وضعیت را در میان یکی از اطرافیان تان دیده باشید.

به گزارش شفا آنلاین،این حالت که به دنبال التهاب حنجره ایجاد می‌شود لارنژیت نامیده می‌شود. لارنژیت همیشه ناشی از سرماخوردگی نیست و می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد.  یک متخصص گوش و حلق و بینی می‌گوید: لارنژیت همان التهاب حنجره است که می‌تواند کوتاه مدت باشد یا برای مدتی طولانی ادامه یابد.


دکتر ابراهیم رزم پا با تأکید بر تعدد عوامل ایجاد‌کننده لارنژیت خاطرنشان می‌کند: سرماخوردگی و آنفلوانزا از شایع‌ترین علل بروز این بیماری هستند اما گاهی ریفلاکس معده، تحریک حنجره بر اثر آلرژی، استفاده از دخانیات از جمله سیگار، آسیب اعصاب، پولیپ‌ها یا برآمدگی‌های سفت و ضخیم (ندول) روی تارهای صوتی و همچنین فریاد زدن‌های مکرر می‌توانند به بروز لارنژیت منجر شوند.

این متخصص در ادامه به نشانه‌های بروز لارنژیت اشاره کرده و عنوان می‌کند: گرفتگی و خشونت صدا نخستین و ملموس‌ترین نشانه است اما گاهی هم بر اثر این عارضه بیمار صدای خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند بخوبی صحبت کند.

البته گاهی هم گرفتگی صدا به همراه خشکی و درد در ناحیه گلو و سرفه‌های مکرر است.  به گفته رزم پا آنچه مهم است توجه به این نکته است که این بیماری در مدت زمانی کمتر از دو هفته بهبود می‌یابد. اما اگر این زمان طولانی‌تر شد بیمار باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند تا مشکل او بخوبی بررسی و درمان شود.  این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: همیشه خشونت صدا ناشی از لارنژیت نیست. برای مثال در هنگام بلوغ پسران، تارهای صوتی آنها ضخیم‌تر شده و باعث خشونت صدا می‌شود. وی با تأکید بر اینکه در بیشتر مواقع درمان‌های خانگی باعث بهبود لارنژیت خواهد شد، توصیه می‌کند: در هنگام بروز این بیماری بهتر است کمتر از حنجره خود استفاده کنید به عبارت ساده‌تر بهتر است کمتر صحبت کنید.

نوشیدن مایعات و مرطوب نگه داشتن هوای اتاق با استفاده از دستگاه بخور هم می‌تواند در تسریع روند بهبود بسیار مؤثر باشد.  اما اگر پس از 2 هفته صدای شما به حالت اولیه باز نگشت بهتر است به پزشک مراجعه کرده و درمان‌های تجویز شده را بدرستی اجرا کنید.ایران

 




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: