کد خبر: ۹۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 30
شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: سازمان جهانی بهداشت (WHO)جمهوری اسلامی ایران را به عنوان الگوئی موفق در تولید داروهای مشتق از پلاسما معرفی کرد.

به گزارش شفا آنلاین،علی اکبر پور فتح الله گفت: براساس گزارش منتشر شده در آخرین ماه سال 2015 توسط سازمان جهانی بهداشت،بیش از 3 / 9 میلیون لیتر پلاسمای بازیافتی حاصل از اهدای خون تلف می شود.
پور فتح الله افزود: ایران موفق به تبدیل پلاسمای بازیافتی به داروهای مشتق از پلاسما شده و ارزش اقتصادی پلاسمای ایرانی به 17 میلیون دلار رسیده است.

**اعلام آمادگی دو پالایشگر بین المللی برای احداث پالایشگاه پلاسما
وی گفت :پس از برجام دو پالایشگر بزرگ و معتبر بین المللی برای احداث پالایشگاه پلاسما درایران اعلام آمادگی کرده اند .
مدیر عامل سازمان انتقال خون به بهبود دسترسی به محصولات سالم خونی از طریق تولید محلی و انتقال فن آوری در خون اشاره و خاطر نشان کرد: این گزارش در 74 صفحه توسط سازمان جهانی بهداشت در ژنو منتشر شده است.
وی ادامه داد: براین اساس از 90 میلیون اهدای خون کاملی که در جهان صورت می گیرد نزدیک به 3 / 9 میلیون لیتر پلاسمای حاصله آن تلف می شود که معادل 40درصد منابع پلاسمای دنیا است و ارزش اقتصادی تخمینی آن 650 میلیون تا 1020 میلیون دلار است.
پور فتح الله اضافه کرد: اگر کشورهای درحال توسعه (کشورهای با در آمد کم و متوسط) این پلاسما را به چرخه تولید داروهای مشتق از پلاسما منتقل کنند دسترسی به داروهای مشتق از پلاسما و کاهش قیمت محصولات داروئی مشتق از پلاسما در کشورهای در حال توسعه فراهم می شود و می تواند کمک بزرگی به بیماران نیازمند باشد؛ ضمن اینکه داروهای مشتق از پلاسما برای بیمارانی مثل هموفیلی ها A و B و مبتلا یان به نقص ایمنی اولیه و بیماری های اتوایمیون را به عمل آورند.
پور فتح الله افزود: در این گزارش از ایران و برزیل به عنوان دو الگوی موفق در به کارگیری پلاسمای بازیافتی حاصل از چرخه اهدای خون و تبدیل آن به داروهای مشتق از پلاسما با روش پالایش قراردادی با پالایشگرهای معتبر دنیا اشاره شده است.
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: براساس این گزارش ایران در سال 2011 موفق شده است 100درصد ایمنوگلبوبین وریدی و100درصد فاکتور 9 انعقادی ، 40درصد
آلبومین و 15درصد فاکتور هشت انعقادی را با پلاسمای ایرانی تامین کند که ارزش اقتصادی آن بالغ بر 11 میلیون دلار تخمین زده شده است.
پورفتح الله تاکید کرد: این آمار مربوط به سال 2011 است و هم اکنون 100 درصد آلبومین و نزدیک به 25درصد فاکتور هشت انعقادی را توانسته ایم با پلاسمای ایرانی تامین کنیم.
وی افزود: سازمان غذا و دارو ، دیگر ، اجازه ورود داروهای مشتق از پلاسما به استثناء فاکتور VIII انعقادی را با پلاسمای غیر ایرانی نخواهد داد و ارزش اقتصادی تامین دارو با پلاسمای ایرانی براساس مدل محاسبه سازمان جهانی بهداشت به بیش از 17 میلیون دلار در سال 2016 میلادی خواهد رسید.
مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: هر کشور در حال توسعه ای که به توان تولید 300هزار لیتر پلاسما در سال برسد ارزش اقتصادی سرمایه گذاری برای توسعه و ایجاد پالایشگاه پلاسما دارد.
وی تصریح کرد:امسال ظرفیت تولید پلاسما در کشور به بیش از 400 هزار لیتر از طریق پلاسمای بازیافتی انتقال خون و هشت مرکز اهدای پلاسمای خصوصی می رسد و انتقال خون موظف شده است با ورود به جمع آوری پلاسما با روش اهدای مستقیم پلاسما، حجم جمع آوری پلاسما را در 2 سال آینده به 600 هزار لیتر برساند.
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: فرصت پسا برجام امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران و مشارکت شرکت های معتبر پالایشگر بین المللی را در توسعه صنعت پلاسما فراهم کرده است.
وی تاکید کرد: هم اکنون چندین پیشنهاد برای تاسیس پالایشگاه در ایران توسط پالایشگرهای معتبر بین المللی دنیا از جمله از فرانسه، آلمان، کره جنوبی با مشارکت بخش خصوصی در ایران ارائه شده است و سازمان غذا و دارو و انتقال خون موافقت و حمایت خود را از ایجاد دو پالایشگاه با هر یک با ظرفیت 450 هزار لیتر اعلام کرده اند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: