کد خبر: ۹۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 31
شفا آنلاین>سلامت>یک تیم تحقیقاتی متشکل از دانشگاه مونیخ و دانشگاه برلین تحت هدایت دانشگاه بن (Bonn) با استفاده از نانوذرات روشی برای هدایت جانشینی سلول‌ها در قسمت‌های آسیب‌دیده رگ‌ها ابداع و معرفی کردند.
به گزارش شفا آنلاین، با این حال قبل از اینکه این روش برای انسان استفاده شود باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد. نتایج این تحقیقات در مجله ACS NANO چاپ شده است. با این روش ابداعی می‌توان سلول‌های اندوتلیال آسیب‌دیده را ترمیم کرد. لازم به ذکر است که این روش در موش با موفقیت آزمایش شده است.

دانشمندان یک ژن را از طریق ویروس‌ها برای آنزیم eNOS به درون سلول‌های کشت‌شده انتقال دادند. این آنزیم سبب تحریک تولید نیتریک اکسید می‌شود. ووسن از اعضای تیم تحقیقاتی می‌افزاید: «آنزیم یک بخش اساسی و ضروری برای بازیافت کامل عملکرد اولیه سلول‌های اندوتلیال است.»

       همراه با ژن، دانشمندان نانوذرات کوچک دارای هسته آهنی را به درون سیستم تزریق می‌کنند. آهن خصوصیات سلول‌های اندوتلیال را تغییر می‌دهد، یعنی این سلول‌ها مغناطیسی می‌شوند. نانوذرات این اطمینان را فراهم می‌سازند که سلول‌های اندوتلیال مجهز شده به ژن «توربو» با استفاده از یک آهن‌ربا می‌توانند به محل مطلوب در رگ‌های خونی (یعنی جایی که ژن‌ها باید اثر درمانی خود را اعمال کنند) انتقال داده شوند.

       محققان این روش ترکیبی را در موشی که سلول‌های اندوتلیال سرخ‌رگ آن آسیب‌ دیده‌اند، آزمایش کردند. آنها سلول‌های جایگزین را درون رگ تزریق کردند و با استفاده از آهن‌ربا موفق شدند آنها را در محل درست قرار دهند. بعد از یک و نیم ساعت این سلول‌ها آنچنان محکم به دیواره رگ می‌چسبند که با جریان خون از محل خود جدا نمی‌شوند. در ادامه آهن‌ربا جدا می‌شود و بررسی می‌شود که آیا این سلول‌ها توانایی‌های خود را بازیافته‌اند یا خیر.

 به طور مطلوب سلول‌های اندوتلیال جدید نیتریک اکسید تولید می‌کنند و بنابراین مشابه با سلول‌های سالم سبب انبساط رگ‌ها می‌شوند. به طور معمول، پزشکان با استفاده از عمل جراحی اقدام به حذف رسوبات می‌کنند و در برخی موارد یک استنت برای تصحیح عملکرد رگ‌های خونی قرار می‌دهند. اما این نقاط دوباره مستعد گرفته شدن هستند. اما استفاده از روش ابداع شده توسط این تیم تحقیقاتی ریشه مشکل را هدف قرار می‌دهد و شرایط اولیه سلول‌های اندوتلیال را باز می‌گرداند. پژوهشگران امیدوارند که این روش در انسان نیز قابل کاربرد باشد، گرچه هنوز چالش‌های بسیار زیادی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کنند.سپید

NBIC


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: