کد خبر: ۹۵۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 27
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> رصد اخبار جامعه پزشکی همچنان در دستورکار تمام شبکه‌های اجتماعی است، بلکه سوژه موردعلاقه و جذاب برای رسانه ملی و سایر خبرگزاری‌ها و فعالان حوزه ارتباطات شده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  این بار در داستان به‌جای پزشک، دو تکنسین اورژانس را نشانده‌اند که لباسشان سفید است اما روپوش به تن ندارند و به اتهام اینکه زن بارداری را میانه راه پیاده کردند مورد حمله قرار گرفته‌اند.

ماجرا از چه قرار بود؟
       21 دی‌ماه ساعت 9 از پایگاه ابوذر اورژانس مشهد به همراه دو تکنسین به یک ماموریت اعزام شدند و به آدرس ارائه‌شده رفتند. اما وقتی به محل موردنظر می‌رسند کسی به آنها مراجعه نمی‌کند.تکنسین‌ها با مرکز تماس می‌گیرندو این موضوع را اطلاع می‌دهند. مرکز ارتباطات با شماره‌ای که درخواست آمبولانس کرده بود، تماس می‌گیرد اما خط بوق اشغال می‌زند.

       به روایت یکی از تکسنین ها: «ما صدای آژیر اورژانس را در کوچه پخش کردیم برخی از همسایگان گفتند ما درخواست اورژانس نداشتیم.درنهایت باگذشت چند دقیقه یک خانم باردار و همسرش از یک خانه چندطبقه به سمت اورژانس آمدند. من پشت فرمان بودم و همکارم که بیرون ایستاده بود؛ از مرد دلیل درخواست اورژانس را پرسید که او گفت همسرم احتمالا امروز یا فردا بچه‌اش را به دنیا می‌آورد چون درهمین یکی، دو روز نوبت زایمان اوست.»

       نقطه آغاز درگیری اینجاست :«همکارم در کشویی اورژانس را باز کرد و گفت او را به بیمارستان می‌بریم. درهمین حال همسرش گفت: او را به بیمارستان 17 شهریور ببرید؛ من هم می‌آیم. اما همکارم جواب داد که ما وظیفه‌داریم بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی ببریم. بعدازاینکه بیمار در بیمارستان مستقر شد و حالش تحت کنترل قرار گرفت، می‌توانید او را به مرکز درمانی دلخواه‌تان منتقل کنید.»

       به گفته تکنسین اورژانس پایگاه ابوذر، مرد بعد از شنیدن این جواب شروع به فحاشی می‌کند و قبل از اینکه همکارش که پشت فرمان نشسته بود فرصت کند از ماشین پیاده شود، زن باردارش را از ماشین خارج می‌کند و او را داخل ماشین خود می‌برد.

       این تکنسین ادامه می‌دهد: «همکار من پشت بی‌سیم آمد و با مرکز ارتباطات تماس گرفت و ماجرا را تعریف کرد» مرکز ارتباطات در همین لحظه به آنها پاسخ می‌دهد: «اگر خودشان نمی‌خواهند، از متقاضی امضا و اثرانگشت بگیرید.لغو ماموریت شما مفهوم است.» اما این زوج هیچ مشخصاتی نداده بودند.

       «درهمین حال همسر خانم باردار گوشی همراهش را درآورد و شروع به عکسبرداری از ماشین اورژانس کرد همکارم به آن مرد گفت اگر می‌خواهید همسرتان را انتقال بدهید ما درخدمتیم اما او به این حرف ما جواب نداد و فقط از ما عکس گرفت.»

فردای روز ماموریت
       یکی از تکنسین‌ها فردای آن ماموریت را این‌گونه توصیف می‌کند: «آن زن باردار به همراه شوهرش به یکی از روزنامه‌های محلی گفته بودند که تکسنین های اورژانس ما را در نیمه‌راه و وسط جاده پیاده کردند.»

       همکار این تکنسین نیز تصریح می‌کند: «ما را از مرکز خواستند و بعد از ارائه توضیحات به ما گفتند تا آخر ماه سرکار نیایید. فعلا تعلیق هستید.»

       این تکنسین اورژانس توضیح می‌دهد که ماموریت آنها برای انتقال این خانم باردار چند دقیقه بیشتر طول نکشیده و بعد از ارتباط با مرکز و لغو این ماموریت آنها دستور رفتن به ماموریت دیگری دریافت می‌کنند و آن زن که تقاضای اورژانس کرده بود، یک ساعت بعدازاین اتفاق وضع حمل می‌کند.

پیکانی که اعتمادعمومی را نشانه می‌رود
       در بخش حاشیه‌های برنامه20:30 روز جمعه دوم بهمن‌ماه بود که داستان این مادر باردار رسانه‌ای شد و خبرنگار ماجرا را این‌گونه نقل کرد:        «مادری باردار که زمان زایمانش رسیده بود، می‌خواسته به بیمارستانی برود که پزشکش آنجا حضورداشته اما تکنسین اورژانس می‌گوید الا و بلا ما باید به اولین مرکز بهداشتی برویم.»

       سپس عکس‌هایی از آمبولانس که به گفته تکنسین‌ها از سوی شوهر آن خانم گرفته‌شده بود و بعد تصویر آن زن بارداردرحالی‌که فرزندش را بغل گرفته نشان داده می‌شود و او می‌گوید: «من سوار آمبولانس شدم،‌ اما ما را پیاده کرد و گفت من شما را به آن بیمارستان نمی‌برم. اگر من 5 دقیقه دیرتر رسیده بودم در ماشین زایمان می‌کردم.»

       سپس دوربین رسانه ملی به سمت رئیس مرکزمدیریت حوادث وفوریت‌های پزشکی خراسان رضوی می‌رود و او می‌گوید: «بعد از بررسی مستندات اقدام انضباطی و مقرراتی حسب دستورالعمل‌های موجود برای تکنسین‌هایی که می‌توانستند از مرکز ارتباطات کسب تکلیف کنند و نکردند؛ انجام شد.»

       به گفته تکنسین‌ها بعد از یک روز که از این اتفاق گذشت؛ همسر یکی از تکنسین‌ها که باردار بوده وقتی گزارش روزنامه‌ها و شایعاتی که در فضای مجازی پخش‌شده را می‌خواند و خبر تعلیق از کار همسرش را می‌شنود؛ آن‌قدر دچار استرس می‌شود که او را به بیمارستان می‌برند. دکتر بعد از معاینه می‌گوید باید استراحت مطلق کند و این تکنسین اورژانس نیز به دلیل هزینه‌های زیاد بیمارستان همسرش را به خانه بازمی‌گرداند. او می‌گوید: «اما دکترش گفته که همچنان تا 90 درصد امکان دارد که بچه سقط شود. همسرم بعد از سال‌ها برای اولین بار بچه‌دار شده بود.»

       در تماسی که سپید با رضا وفایی نژاد رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی خراسان رضوی داشتیم، او گفت درصورتی مصاحبه می‌کند که از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت هماهنگ شده باشد. اما وی در گفتگو با روزنامه خراسان گفته بود اینکه چه بحث‌هایی بین بیمار و همراهش صورت گرفته نیاز به بررسی بیشتر دارد. وی دلیل توبیخ تکنسین‌ها را عدم کسب تکلیف از مرکز عنوان می‌کند، ادعایی که از سوی تکنسین‌ها رد شده است.

       تکنسین‌های اورژانس حالا می‌گویند که مشکل تعلیق از کار رفع شده اما آنچه که باعث ناراحتی و آزردگی خاطر آنها شده رویکرد رسانه‌های محلی و ملی در قبال شرح و توصیف ماجرایی است که 21 دی‌ماه برایشان اتفاق افتاده بود.

       به گفته یکی از این تکنسین‌ها رفتار دوگانه همسر آن زن باردار و گفته‌های متفاوتش به هرکدام از رسانه‌ها آبروی آنها و سیستم را برده است. او از رسانه‌ها انتظار داشته که حرف‌های تکنسین‌هایی که در آن لحظات حضور داشتند را هم می‌شنیدند و تمام ابعاد ماجرا را روایت و به اطلاع مردم می‌رساندند تا اعتماد عمومی آسیب نبیند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: