کد خبر: ۹۴۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 25
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال خبرنگار چین مبنی بر اینکه روابط دو کشور چین و ایران و سفر رئیس جمهوری چین در حوزه بهداشت و درمان چه تأثیری خواهد داشت، گفت: روبط ایران و چین روابط بسیار گسترده اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که با سفر رئیس جمهوری چین به ایران و هیأت همراه‌شان امید به گسترش روابط بویژه در دوران بعد از لغو تحریم‌ها وجود دارد.
به گزارش شفا آنلاین،وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران از گذشته در حوزه سلامت بهداشت و درمان زمینه‌های متعدد همکاری و دوستی با کشور چین داشته است، اظهار داشت: این همکاری‌ها در دوره اجرای برجام و لغو تحریم‌ها امکان توسعه جدی دارد. ما در زمینه ساخت بیمارستان‌های جدید بویژه بیمارستان‌های بزرگ «مگا هاسپیتال»‌ها نیازمند سرمایه گذاری‌های خارجی هستیم. همچنین در توسعه ساخت تجهیزات پزشکی و تولید دارو زمینه‌های همکاری متقابل و گسترده‌ای وجود دارد.


آقاجانی افزود: تولید تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای مثل دستگاه‌های «ایمجینگ» (تصویر برداری) و لوازم پزشکی مصرفی با در نظر گرفتن بازار چهار صد میلیونی منطقه علاوه بر اینکه می‌تواند به تأمین نیازهای کشورمان با  80میلیون نفر منجر شود همچنین ایران بهترین نقطه برای تولید دارو، تجهیزات پزشکی و صادرات آن به کشورهای مختلف منطقه است.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه به منظور ارائه خدمات پزشکی می‌توانیم از سرمایه‌گذاران چینی بهره‌مند شویم به تأسیس مراکز درمان سرطان در کشور با همکاری کشور چین اشاره کرد و گفت: ما به دنبال تأسیس 50مرکز مدرن سرطان در کشور هستیم و سرمایه‌گذاران خارجی بویژه سرمایه گذران چینی می‌توانند در حوزه درمان سرطان و تأسیس مراکز سرطان در ایران سرمایه‌گذاری کنند.ایران



معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طراحی 200 مرکز درمان سرطان در سه سطح غربالگری، خدمات تشخیصی سرپایی و جراحی و پرتو درمانی خبر داد و گفت: با حمایت‌های دولت 250 پلی کلینیک جدید نیز به منظور دسترسی مردم بویژه در مناطق محروم به خدمات ویزیت استاندارد و ارزان قیمت در کشور راه‌اندازی می‌شود.
دکتر محمد آقاجانی دیروز به حمایت وزارت بهداشت از زوجین نابارور اشاره کرد و افزود: این وزارتخانه قرار است برای حمایت از زوج‌های نابارور، مراکز درمان ناباروری را در مراکز دانشگاهی راه‌اندازی کند که با تعرفه دولتی به زوجین نابارور خدمات ارائه می‌دهد و زوجین تنها فرانشیز خدمات را پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت که از 15 اردیبهشت ماه 93 کلید خورد و شش بسته خدمتی در حوزه درمان یکی پس از دیگری به اجرا در آمد، نقطه عطف دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. کاهش پرداختی از جیب مردم در زمینه هزینه‌های درمان، افزایش دسترسی به دارو وخدمات درمان در مراکز دولتی، ترویج زایمان طبیعی و ماندگار کردن پزشکان در مناطق محروم از جمله اقداماتی است که در قالب طرح تحول انجام شده است که امروز با گذشت 21 ماه از اجرای آن در بیمارستان‌های دولتی، نتایج و دستاورد‌های فراوانی برای دولت به ارمغان آورده است.

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به این که آیا شما با پیشنهاد رئیس سازمان نظام پزشکی مبنی بر رشد تعرفه ویزیت سرپایی موافق هستید و آیا رشد تعرفه ویزیت سرپایی منجربه افزایش مراجعه به بیمارستان‌های دولتی و ایجاد صف‌های طولانی نخواهد شد؟ اظهار داشت: نسبت تعرفه خدمات سرپایی درست بر خلاف خدمات بستری، معکوس است.

یعنی 80 درصد خدمات بستری را وزارت بهداشت ارائه می‌کند و 20درصد آن را سایر بخش ها. اما در مورد خدمات سرپایی برعکس است یعنی 20درصد خدمات را دولت و 80درصد خدمات را بخش خصوصی ارائه می‌کند به عبارتی نقش دولت در ارائه خدمات سرپایی از جمله ویزیت پزشکان خیلی محدود است.

وی در پرسش دیگر «ایران» مبنی بر اینکه افزایش تعرفه‌های ویزیت، اقشار متوسط یا طبقات پایین جامعه را برای گرفتن خدمت از بخش خصوصی دچار مشکل می‌کند، عنوان کرد: این مشکل واقعی است به همین منظور وزارت بهداشت راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه جدید را در دستور کار قرار داده است. وزارت بهداشت برای اینکه بتواند دسترسی مردم را در مناطق مختلف کشور بویژه مناطق محروم به خدمات ویزیت استاندارد و ارزان قیمت فراهم کند 250 پلی کلینیک جدید را به 600کلینیک قبلی اضافه می‌کند.
دکتر آقاجانی با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت استانداردسازی خدمات و ارزان بودن آن برای طبقات متوسط و محروم جامعه است گفت: این خدمات از طریق پوشش بیمه‌ای در اختیار طبقات متوسط و محروم جامعه قرار خواهد گرفت علاوه بر آن یکی از نقاط مهم در همین برنامه تمام وقت شدن 10هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در این کلینیک‌ها و بیمارستان‌های وزارت بهداشت است.
دکتر آقاجانی در ادامه به اثر رفع تحریم‌ها در حوزه درمان اشاره کرد و گفت: با لغو تحریم‌ها و ورود رادیودارو‌ها و تجهیزات پزشکی «های تک» دسترسی مردم به تجهیزات پزشکی پیشرفته ثابت مصرفی و دارو‌ها بهبود می‌یابد علاوه بر آن قیمت تمام شده این تجهیزات نیز کاهش پیدا می‌کند.

 حضور کمپانی‌های سازنده اصلی تجهیزات پزشکی، نمایندگی‌های اصلی در ایران و راه‌اندازی خطوط تولید بحران، کمبود قطعات یدکی و تکنسین‌ها را برای تعمیر تجهیزات مدرن برطرف می‌کند.
 او با بیان اینکه یکی از فرصت‌های بزرگی که فضای پسا تحریم برای حوزه سلامت ایجاد می‌کند، فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت است اظهار داشت: زیرساخت‌ها در حوزه سلامت خیلی محدود است که مهم‌ترین آن کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی است. اگرچه برجام همه کار نیست ولو دستاورد بزرگی است اما اگر بتوانیم سرمایه‌ها را جذب کنیم و برای گسترش خدمات تکنولوژی ایجاد کنیم فرصت‌های بالقوه حوزه سلامت تبدیل به بالفعل می‌شوند.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین در ادامه این گفت‌و‌گو از برنامه حمایت وزارت بهداشت از زوج‌های نابارور و درمان ناباروری در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت از سال جدید خبر داد. وی گفت: برنامه حمایت از زوج‌های نابارور با دستور وزیر بهداشت از چند روز قبل در سراسر کشور آغاز شد. این برنامه دو محور دارد محور نخست آن توسعه زیر ساخت‌های درمان ناباروری در مراکز دانشگاهی است. برای این منظور راه‌اندازی مراکز تشخیصی و درمانی ناباروری را در همه استان‌ها برنامه‌ریزی کردیم.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: