کد خبر: ۹۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 24
شفا آنلاین>سلامت>کبد دومین ارگان بزرگ بدن است. فرایند تبدیل موادغذایی و آشامیدنی به انرژی و مواد مغذی در کبد صورت می‌‌گیرد و کبد مواد مضر را از بدن دفع می‌‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،   بیماری کبد چرب غیرالکلی (این افراد الکل نمی‌‌نوشند یا خیلی‌ کم می‌‌نوشند) به ساخت چربی‌ اضافی در کبد گفته می‌‌شود و زمانی‌ است که این چربی‌ بیش از 5 تا 10 درصد وزن کبد را تشکیل می‌‌دهد. از این بیماری رایج کبدی به عنوان بیماری ساکت کبدی نام برده می‌‌شود. تا پیش از دهه ۱۹۸۰ میلادی این بیماری ناشناخته بود.

تخمین زده می‌شود که نزدیک به 30 تا 40 درصد جامعه بزرگسال ایران به این بیماری مبتلا هستند. آمارها نشان می‌دهد شیوع آن در افراد بالای ۴۰ سال کشور، 30 درصد است. معمولا بیماری کبد چرب از سن ۳۰ سالگی شروع می‌شود و در تمامی افراد از سن ۳۵ سالگی به بعد اوج می‌رسد. همچنین ۲ تا ۳ درصد از کسانی که کبد چرب دارند به هپاتیت ناشی از رسوب چربی دچار می‌شوند.

       این بیماری در افرادی که کلسترول، تری گلیسرید و فشار خون بالا دارند، بروز می‌کند. مصرف بعضی‌ داروها، قرار گرفتن در معرض مواد سمی و تغذیه وریدی از دیگر علل بروز آن است. کاهش وزن سریع و تغذیه ناسالم نیز ممکن است باعث ایجاد کبد چرب شوند. غذاهای چربی که مملو از روغن‌های اشباع هستند و موادغذایی که اندیس گلیسمی (شاخص قند) بالا دارند در بروز این بیماری نقش داشته و بهبود را نیز به تاخیر می‌اندازند، یعنی غذاهایی مانند برنج، نان سفید و ماکارونی و همچنین میوه‌هایی که شاخص قندشان بالاست باید کمتر در رژیم غذایی این افراد به چشم بخورند.

       غذاهایی که شیرینی و چربی بالایی دارند، فشار خون را بالا می‌برند و این اختلال از عوامل اصلی ایجاد کبد چرب به حساب می‌آید؛ از این رو کنترل این فاکتور نیز یک اقدام پیشگیرانه محسوب می‌شود.

       کبد چرب ممکن است منجر به التهاب کبدی و در دراز مدت سیروز یا سرطان و نارسایی کبدی شود. حال پرسش اینجاست که برای درمان این بیماری خاموش چه باید کرد؟

       متخصصین تغذیه معتقدند که فعالیت بدنی منظم و تغذیه سالم می‌‌تواند از صدمات کبدی پیشگیری کند یا آنها را برطرف کند. اگر رژیم غذایی افراد سالم باشد و از همه گروه‌های غذایی به اندازه متعادل و متناسب استفاده کنند مشکلی برای افراد پیش نمی‌آید، ولی حتی موادغذایی سالم و مفید هم اگر به میزان زیاد استفاده شوند، مضر خواهند بود. مقدار چربی مصرفی و دریافتی روزانه نیز باید از 30 درصد انرژی روزانه فرد بیشتر نشود. مهمترین توصیه‌هایی‌ که به افرادی که دچار کبد چرب هستند، می‌‌شود عبارتند از:
       1) در صورت اضافه وزن یا چاقی وزن خود را تدریجا کاهش دهند، کاهش وزن سریع مشکلات کبدی را تشدید می‌‌کند.
       2) از یک رژیم غذایی متعادل و سالم پیروی کنند (کاهش فروکتوز و گلوکز مصرفی از طریق محدودیت موادغذایی حاوی قند‌های ساده مفید‌ترین شیوه است و باعث بهبود تری‌گلیسرید و کلسترول می‌شود)، از غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها، چربی‌های غیراشباع همچون مغزها، ماهی‌ و روغن زیتون استفاده کرده و دریافت چربی‌های اشباع (لبنیات پرچرب، کره، گوشت‌های پر چرب) را کاهش دهند. در این بیماران به منظور بهبود سطح لیپیدهای خون می‌توان علاوه بر منابع رژیمی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 از مکمل‌های امگا 3 و ویتامین‌هایE و C (به عنوان آنتی‌اکسیدان) استفاده کرد.
       3) فعالیت بدنی‌شان را افزایش دهند. (علاوه بر فعالیت‌های بدنی روزانه همچون از پله بالا رفتن، پیاده‌روی به جای ماشین‌سوار‌ی در بیشتر روزهای هفته، حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی متوسط یا شدید داشته باشند)
       4) از نوشیدن الکل خودداری کنند.
       5) از خوردن داروهای غیر ضروری پرهیز کنند.
مهتاب نجمی
کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: