کد خبر: ۹۴۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 24
شفا آنلاین>اجتماعی>اقتصادی>«عدم گسترش فعالیت داروخانه‌های هلال احمر در کشور» موضوعی است که طی روزهای اخیر هجمه‌های بسیاری را برای این سازمان در پی داشته و فعالان عرصه داروسازی را بر آن داشته است تا به نقد فعالیت‌ داروخانه‌های هلال‌احمر بپردازند.
به گزارش شفا آنلاین،آنطور که انجمن داروسازان معتقد است، هلال‌احمر با تاسیس 36 داروخانه در سراسر کشور و حتی گاهی اوقات بدون رای کمیسیون مرکزی سازمان غذا و دارو، حدود 25 درصد گردش مالی دارویی کشور را به خود اختصاص داده است.

 منتقدان به فعالیت داروخانه‌های هلال‌احمر بر این باورند که بدون ‌شک با کاهش داروخانه‌های دولتی و هلال‌احمر می‌توان شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در این حوزه بود و از طرفی صف‌های طولانی و ترددهای بی‌جهت بیماران مضطرب در داروخانه‌های هلال‌احمر را نیز کاهش داد. اما در این بین مخالفان به این مباحث فعالیت داروخانه‌های هلال‌احمر را به خصوص برای بیماران نیازمند بسیار ضروری می‌دانند.

برنامه‌ای برای گسترش داروخانه‌ها وجود ندارد
       جواد فلاح، معاون اجرایی و پشتیبانی سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر  در واکنش به صحبت‌های مطرح شده معتقد است که پرداختن به این موضوع ابعاد غیر تخصصی دارد و در این زمینه توضیح داد: «داروخانه‌هایی خیلی بزرگتر از داروخانه‌های هلال‌احمردر سطح شهر فعالیت می‌کنند. کسانی که نسبت به فعالیت هلال‌احمر معترض هستند باید بدانند که بیشترین خدمتی که در داروخانه‌ها ارائه می‌شود به محرومین است.

به داروخانه هلال‌احمر مراجعه کنید و ببینید داروها به بیمارانی ارائه می‌شود که دارای بیمه هستند و حتی در بسیاری از موارد فرانشیز آن نیز دریافت نمی‌شود.» وی خطاب به انجمن داروسازان که این مباحث را مطرح کرده است، می‌گوید: «دوستان ما جنبه‌های انسانی کار را به کلی کنار گذاشته‌اند و بر جنبه‌های تجاری آن بحث می کنند. ما یک سازمان انسان‌دوستانه هستیم که خدمت انسانی ارائه می دهیم و حتی در حوزه دارو نیز همین نگاه را داریم.برنامه‌ای برای گسترش داروخانه‌ها وجود ندارد. در جواب بحث‌هایی که درباره داروخانه‌های هلال‌احمر مطرح می‌کنند،باید بگویم که ما از نظر حجم‌کار حتی جزو داروخانه‌‌های اول در سطح کشور نیستیم. ارقامی که درباره سود داروخانه‌های هلال احمر مطرح می شود به هیچ وجه صحت ندارد.»

کاهش فروش داروخانه‌های هلال‌احمر نسبت به 5 سال گذشته
       افشین وهاب زاده، مدیرعامل شرکت سها کیش، شرکت بازرگانی صادرات ، واردات دارو و تجهیزات پزشکی سازمان جمعیت هلال احمر در پاسخ به ابهامات ایجاد شده، توضیح داد: « قطعا این موارد را کسی با سند نتوانسته ثابت کند چون وجود خارجی ندارد. هلال‌احمر داروهایی را وارد می‌کند که هیچ شرکتی حاضر نیست آن داروها را وارد کند. سود این داروها بسیار پایین است. از لحاظ اقتصادی بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های هلال احمر به دلیل اینکه با سود پایین کار می‌کنند اصلا سود‌دهی ندارند و این سود اصلا قابل مقایسه با بسیاری از شرکت‌هایی که در حال حاضر مجوز دارند ، نیست.»

       وی ادامه می‌دهد: « داروخانه‌‌های هلال‌احمر در زمان جنگ و در شرایطی که کشورهای خارجی حاضر نبودند در ایران نمایندگی داشته باشند، ایجاد شد. هلال احمر از اعتبار خود استفاده می‌کرد و از آنجایی که داروها محدود و تعداد نیازمند زیاد بود، مجبور شد که درداروخانه‌های خود و با شرایط مشخص بین بیماران توزیع کند.» وهاب زاده تاکید می‌کند: «هلال احمر کارخانه داروسازی دارد و قطعا هر کارخانه داروسازی می‌خواهد فعالیت خود را گسترش دهد.

اما در بحث داروهای وارداتی اینطور نیست. یعنی ما هیچ برنامه‌ای به عنوان تنها شرکت وارد کننده دارو در داخل هلال‌احمر برای گسترش نداریم. از طرفی اصلا نمی‌توانیم داشته باشیم چون بیش 95 درصد داروهای معتبر دنیا در ایران نمایندگی دارند.هم رسالت و هم شرایط بازار طوری است که فقط در خصوص داروهایی که وزارت بهداشت فراخوان می دهد اقدامات انجام می‌شود.»

 وهاب زاده معتقد است که نگرانی انجمن داروسازان از حالا به بعد است. آنها نگران هستند که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها هلال‌احمر بخواهد اقدامات خود را گسترش دهد. وی در ادامه توضیح داد: «واقعیت این است که اصلا چنین بحثی در هلال احمر مطرح نیست. بررسی آماری داروخانه‌ها‌ی هلال احمر نشان می‌دهد که فروش داروخانه‌های هلال‌احمر نسبت به 5 سال گذشته یک چهارم شده است. این موضوع حاکی از آن است که وزارت بهداشت طی یک برنامه مشخص داروهای وارداتی را بین داروخانه‌های مختلف توزیع می‌کند و از تمرکزی که فقط در هلال احمر و داروخانه‌هایی چون 13 آبان بود. فاصله گرفته است.

 البته ممکن است گاهی اوقات برنامه‌ریزی‌هایی در بعضی از جمعیت‌های استان‌ها صورت گیرد. چرا که جمعیت‌ هلال‌احمر استان‌ها کاملا مستقل هستند و براساس برنامه‌های سطح استانداری‌ها، امامان جمعه و نیازهایی که تشخیص داده می‌شود، داروخانه تاسیس می‌کنند.»

وی می‌گوید: «واقعا نمی دانم که چرا این صحبت‌ها در انجمن داروسازان مطرح شده است. در اینکه داروخانه‌های خصوصی دچار مشکلات نقدینگی و اقتصاد هستند، هیچ شکی نیست. اقتصاد داروخانه‌های شخصی مشکل‌دار و سود دارو در ایران پایین است. چرخه دارو شامل تولید، واردات و شرکت‌های توزیع کننده دارو در داروخانه‌ها که به عنوان نقطه نهایی، دارو را در اختیار بیمار قرار می‌دهند، دچار مشکل شدید مالی هستند. این نگرانی به حق است. در اینکه داروخانه‌های هلال احمر به دلایلی که به آن اشاره کردم در گذشته در یک دوره چند ساله در کشور حجم بالایی از دارو را توزیع می‌کردند درست است، اما در سال‌های اخیر روند آن خیلی نزولی بوده است و برنامه‌ای برای گسترش وجود ندارد.»

هیچ شرکتی حاضر نشد سه شیرخشک متابولیک وارد کشور کند
       وهاب‌زاده در ادامه سخنان خود به نقش موثر هلال‌احمر در شرایط خاص اشاره کرد و توضیح داد: «حدود دو ماه پیش وزارت بهداشت برای سه شیر خشک متابولیک که یارانه دار نیز بودند مناقصه برگزار کرد ولی هیچ شرکتی حاضر نشد این کار را انجام دهد. طی تماسی قرار بر این شد که ما این اقدام را با کمترین سود ممکن و با کاهش قیمت انجام دهیم. هلال‌احمردر این موارد که شرکتی حاضر نیست اقدامی انجام دهد، بیشتر وارد می‌شود.»

       وی در خصوص توزیع داروهای تک نسخه‌ای توسط هلال‌احمر نیز می‌گوید: «این داروها به صورت عمده وارد کشور نمی‌شوند و معمولا جزو فهرست رسمی داروهای کشور نیستد و هلال‌احمر نیز با مجوز وزارت بهداشت این اقدام را انجام می‌دهد.

 تعداد مراکز تک نسخه‌ای بسیاری در کشور وجود دارد که با مجوز وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند. مجموعه هلال احمر و در کنار آن شرکت سها کیش و داروخانه مرکزی هم همین اقدام را انجام می‌دهند. به نحوی که دارو را از عمده فروشی‌های معتبری که در ایران ثبت شده‌اند، خریداری و با سودی که وزارت بهداشت تعیین کرده که معمولا 3 تا 4 درصد است به بیماران عرضه می‌کنند.البته تعداد این داروها محدود است به نحوی که ظرف مدت 6 ماه اول امسال حدود 360 داروی تک‌نسخه‌ای داشته‌ایم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: