کد خبر: ۹۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 20
شفاآنلاین :همزمان با آغاز به کار دولت دکتر روحانی ، مبحث مغفول مانده سلامت مردم درسالهای گذشته به عنوان یکی ازمهم ترین اولویت های دولت ومجلس دردستورکارقرارگرفت و ثمره آن نیز اجرای طرح تحول سلامت است.

دراین میان موضوع تامین دارو نیز که در آخرین سالهای عمر دولت گذشته شرایطی بحرانی پیدا کرده بود با تدبیردولت دکتر روحانی و مسولان وزارت بهداشت به واقع سامان یافت و بسیاری ازنگرانی های مردم ودولتمردان را به حداقل های ممکن رساند.

اما با این وجود برخی دست اندرکاران و کارشناسان حوزه دارو معتقدند چند وقتی است که برخی سیاست گذاری های لحظه ای و تصمیمات روزانه مدیران ارشد اداره کل دارو درسازمان غذا ودارو این مجموعه حساس را ازیکسو دچار روزمرگی نموده و ازسوی دیگر موجی از استرس و نگرانی را درمیان برخی دست اندرکاران حوزه تامین دارو وواردکنندگان داروهای حیاتی و مواد اولیه بدنبال داشته است.

درهمین راستا یکی از تامین کنندگان دارو که ازنزدیک مسایل ومشکلات کنونی را لمس کرده است دراین باره اظهار می دارد:

متاسفانه از ابتدای سال جاری ، شیوه اجرای فراخوان داروهای وارداتی و عملکرد سازمان غذا و دارو در چگونگی تعیین سقف برای واردات شرکتهای مختلف موجبات برهم خوردن برنامه ریزی و ایجاد اختلال در روند تامین دارو مورد نیاز در تعدادی از شرکتهای واردکننده گردیده است.

برخلاف سنوات گذشته که تصمیمات حوزه تامین دارو در اداره کل دارو بصورت سالیانه اتخاذ می گردید و سبب سهولت برنامه ریزی مدیران شرکتهای تامین کننده (حتی در شدیدترین بحران دارویی کشور در زمان تحریم های ظالمانه هسته ای) لااقل برای بازه زمانی یکساله می گردید متاسفانه مدتی است تغییر رویه های روزمره و مداوم و عدم پاسخگویی مدیران مربوطه موجبات دردسر تامین کنندگان دارو را فراهم آورده است.

موضوع تعیین سقف برای شرکتهای مختلف موثر در تامین داروی مورد نیاز کشور بر اساس میزان فروش آنها در سال گذشته یکی از بحث برانگیز ترین تصمیمات مدیران اداره کل دارو در انتهای سال 1393 و ابتدای سال جاری بود که برای هر شرکت بر اساس میزان فروش سال قبل سقفی برای واردات در سال جدید در نظر گرفته شد.

درچنین شرایطی به نظرمی رسد این اقدام می تواند حتی شائبه تضمین واردات و استفاده از رانت های ویژه برای گروهی خاص و ایجاد محدودیت های شدید و مشکلات در برنامه ریزی تامین دارو و اجرای تعهدات برای گروهی دیگر را نیز به دنبال داشته باشد.حال آنکه بی تردید چنین تصمیماتی بر خلاف قانون رقابت و اصل عدالت و برابری برای شرکتهای وارداتی است. همچنین ابطال مجوز های ورود صادر شده بر روی سربرگ سازمان غذا و دارو بعضا طی مدت زمانی کوتاهتر از 90 روز از تاریخ صدور به بهانه ایجاد پورتال سازمان غذا و دارو و سیاستگذاری فراورده های دارویی و اکنون که در یکروز تصمیم گرفته می شود از ترخیص محموله های دارویی که بر اساس مجوزهای ورود صادر شده از سازمان غذا و دارو ثبت سفارش گردیده و از طریق مبادی رسمی به کشور حمل شده و در انبار گمرکات کشور قرار دارد جلوگیری بعمل آید. تا داروهای حساس به شرایط نگهداری که با زحمات زیاد برغم تحریم های بین المللی سفارش داده شده ساخته شده و به کشور وارد گردیده است در انبار های با حداقل استاندارد های نگهداری مجتمع انبار های عمومی گمرکات کشور نگهداری گردد. تا مسئولین سازمان غذا و دارو که همواره شعار عملکرد علمی و تخصصی در حیطه دارو و درمان دارند عملا با چنین بی برنامگی و ایجاد بوروکراسی عامل نفی رویه معمول می شوند.

حال آنکه چنین عملکرد ورویه ای بی تردید چه در خصوص شرکتهای تولیدی چه در خصوص شرکتهای وارداتی موجب ضرر به منافع ملی و از بین رفتن منابع ارزی ملی می گردد.

این درحالی است که تمامی موارد فوق بر خلاف قوانین و موازین معقول درحوزه تامین دارو می باشد.

هرچند این نکته نیز درست است که در هر حیطه ای احتمال تخلف وجود داشته و خواهد داشت اما چه خوب بود که مدیران سازمان غذا و دارو لااقل برای امضای خود و همکاران سابق شان ارزشی بیش از این قائل بودند.

یادمان نمی رود زمانی را که مجوز های صادر شده از سوی اداره کل دارو لااقل شش ماه تا یکسال اعتبار داشت اما انگار به سمت و سویی می رویم که گویی مجوزها اعتبار خود را در طی چند روز از دست خواهند داد. در چنین شرایطی بی تردید مدیران تامین کننده دارو با ریسکهایی بسیار بزرگتر از نوسان نرخ ارز یا عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و یا عدم انتقال وجه به فروشنده در سیستم بانکی بدلیل تحریم های بانکی مواجه خواهند بود!

پس امیدست پیش از هرگونه فرصت سوزی و ازبین رفتن سرمایه های ملی و بروز مشکلات برای بیماران مختلف مسولان ودست اندرکاران مربوطه و به خصوص وزیر فرهیخته جناب آقای دکترهاشمی و دکتردیناروند ریاست سازمان غذا ودارو برای پیشگیری ازبروز مشکلات بعدی چاره ای جدی واساسی ودرعین حال فوری بیاندیشند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
پاشنه اشیل طرح سلامت که مقام معظم رهبری روش تاکید دارند همین سیاست های یک بام دو هوا سازمان غذا دارو هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
سیاست های دولت تدبیر و امید که احیا سازمان برنامه بوجه بود و اداره کشور با نظم و برنامه سازمان غذا دارو یک سازمان کاملا روز مره .... هست واقعا با این مدیریت انتظار رشد 8 درصدی داریم مدیران سازمان روزانه روش تعیین میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
چرا یکنفر از برخی اقایان نمی پرسه چرا سهام دار شرکت ها هستین در حالی که شما به عنوان مجری و سیاست گذار باید بی طرف باشید اقای ریس جمهور لطفا نظارت کنید
عليرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
تمام اين اتفاقات با هماهنگي و دستور اقاي دكتر ديناروند مي باشد و ايشان بايد پاسخگو باشند!
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
به نظر من وقتی در تمام دنیا وزارت بهداشت ضامن کیفیت تولید و واردات دارو است حتما دلیلی داره کجای دنیا وزارت بهداشت در کارهای مارکتینگ و سقف بندی و اولویتبندی و اینچنین کارها ساستگذااری میکنه؟
کجای دنیا سیاستهای متولی کیفیت خدمات بهداشتی درمانی روز به روز تغییر میکنه؟
بهتره بجای این کار ها نظارت بر کیفیت رو بهتر کنید تا خیلی از اتفاقات غیر متعارف در بهداشت و درمان اتفاق نیفته که نمونه هاش متاسفانه در سالهای اخیر خیلی زیاده!!
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
با سلام و تشكر از خبر بسيار به جاي شما نگران نباشيد اساتيد دوباره جلو ترخيص رو سد كردند تا بشينن نگاه كنن كه وضعيت از ما بهتران چطور بهتر ميشه بعد تصميم بگيرن برا بقيه اين اتفاقات در دوره رياست جناب دكتر ... كم نبوده اوليش نيست اخريش هم نخواهد بووود يقينا
ممنون
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
كاش جناب دكتر ديناروند و همكاران انقدر كه به بخش خصوصي فشار ميارن حواسشون به غول هال توليد داروشون هم باشه كه يك امپول رو در قوطي امپول ديگه نگذارند خداي نكرده بازم شاهد كور شدن يك عده بيگناه بشيم بعد هم اقايون يك عذر خواهي هم نكنند
سولماز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
با توجه به اینکه سیاستهای دولت محترم حذف انحصار و ایجاد بازار رقابتی است ولی متاسفانه بدنه مدیریتی دولت همیشه به دنبال انحصار گرایی می باشد.
امیدواریم که دولت محترم در راستای رشد اقتصادی به این موضوع هم توجه نماید.
مرجان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
انحصار گرايي. و بی برنامگی با زندگي مردم. بازی كردن هست. واقعا جای تاسف داره
داروساز
|
Germany
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
0
0
سازمان های بهداشتی وظیفه کنترل و نظارت بر کیفیت را دارند نه وظیفه ایجاد بازار تضمینی و رانت برای ...
در کشور های سوسیال محور مثل المان با وجود قدرت بسیار بیمه های درمانی برای کنترل بازار در نهایت پزشک تصمیم نهایی رای برای دارو تجویز میگیرد .
برای مثال سازمان تامین اجتماعی به عنوان بیمه گر و بازیگر صنعت دارو ( پخش . واردات و تولید) و مصرف کننده بخش درمان حاضر به رقابت در بازار انحصاری داخلی نیست و با مافیا دارو دست به سهمیه بندی و حذف شرکت های کوچک از این عرضه نماییند که با قیمت دلخواه و کیفیت . در حکم مدیرکل جدید بر صادرات تاکید شده بود . وقتی با بازار رانتی که در سال جدید با سهمیه بندی انحصار تضمین می گردد حاصل می شود یك امپول رو در قوطي امپول ديگهو صادرات صفر که مدعا کزارش شفا انلاین از نمایشگاه سی پی اچ ای 2015
وارد کننده قدیمی دارو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
0
0
چرا ؟چرا؟چرا؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: